Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter Gabriëls: groententrends bij Bejo

"Bonte groenten zijn hot"

De winter is dit jaar weer bijzonder mild: of het nu in Duitsland of Nederland is, de vorst blijft grotendeels uit. De telers van groenten, in het bijzonder van wortelen, worden onrustig, merkt Pieter Gabriëls, directeur van Bejo Samen GmbH: "Velen willen nu al van start gaan. De eerste wortelen werden in de Pfalz al gezaaid. Ook een uienteler heeft reeds gevraagd of hij al met het zaaien kan beginnen."

Het milde weer kan zich in het geval van wortelen positief uitwerken op de vervroeging van het oogsttijdstip en in het geval van uien op de grootte van de oogst. "De stemming is alles bij elkaar erg goed. De prijzen in 2019 waren na de slechte oogst van 2018 natuurlijk van een heel andere orde van grootte dan dit jaar. De uienoogst was in orde en de export loopt goed in Duitsland en Nederland. De worteloogst was weliswaar ook niet top maar in orde, daarom zijn bij dit product de prijzen ook niet slecht." Dat heeft ook een uitwerking op Bejo: "Het uienareaal en wortelareaal is dit jaar gestabiliseerd." De koolteelt neemt naar verwachting licht af en het aspergeareaal neemt dit jaar weer toe, nadat er in 2019 circa 30% minder nieuwe aspergeplanten werden gezet.

Op de markt ziet men een trend richting "bonte" groentensoorten die telers en handelaren gebruiken om onderscheidend te zijn. "Dat is een trend die men ook bij asperges en andere groentenrassen ziet.


De TriColore-asperge

Bonte groenten zijn hot", lacht hij. Juist een mix van kleuren is aan de POS aantrekkelijk. "We hebben er lang aan gewerkt om de retailers te overtuigen van het potentieel van verpakkingen met bonte wortelmixen. Nu ziet men deze inmiddels echter steeds meer."


Wortelras Rainbow F1

Om deze veelvoud aan kleuren te bereiken, zijn er verschillende strategieën: "We hebben bijvoorbeeld zaaigoed voor een bont mengsel, de Rainbow F1. Er zijn echter ook telers die op één akker vier verschillende rassen telen." Hiervoor is het belangrijk om wortelrassen te vinden die dezelfde ontwikkelingsfase meemaken, aangezien alles op hetzelfde moment gezaaid en geoogst moet worden. Tot nu toe is het veelbelovend.


De meerkleurige Purple Haze wortelen

"In de meeste gevallen worden de verschillende wortelrassen pas tijdens de verwerking voor de POS door elkaar gemengd. Als bos wortelen ziet men de mixen nog niet, maar in schaaltjes is het reeds erg populair en ziet het er goed uit", weet Pieter. Hij merkt echter op: "Het is echter belangrijk om ook steeds een paar oranje wortelen in de verpakking te doen, zodat de groente ook altijd nog direct als wortelmix herkend wordt. Wanneer oranje wortelen ontbreken, is het moeilijker ze te verkopen."

Op de Fruit Logistica heeft het bedrijf twee nieuwe concepten bij zich: "We presenteren dit jaar aan onze beursstand onze Bejo-bowls met geselecteerde groentensoorten uit het Bejo-assortiment", vertelt Pieter. Die zijn er in de smaaksoorten Taste, Healthy en Purple Power. "Van spruiten tot aan paarse broccoli zit hier van alles bij."

Het tweede highlight is de purple-sprouting broccoli 'Burgundy F1' met het verkoopconcept Redi, inclusief duurzame verpakkingsoplossing. "Voor telers is dit nieuwe ras aanzienlijk efficiënter, aangezien ze in tegenstelling tot andere paarse broccolisoorten in één keer geoogst kan worden en de oogst veel groter is. Voor de gastronomie en de retail is het interessant dat de groente zoeter is en minder vezelig." Men is reeds met twee Duitse supermarktketens in gesprek om het concept te implementeren. Op de Fruit Logistica moet hier nogmaals de focus op worden gelegd.

Ondersteuning van de marketingconcepten is een belangrijk aspect voor Bejo, legt de directeur uit: "We ontwikkelen de concepten niet volledig maar willen inspiratie geven. De uiteindelijke handelaar kan het concept dan nogmaals precies aan zijn behoeftes aanpassen. Zo helpen we op meerdere plaatsen binnen de keten om innovatieve, toekomstgerichte producten op de markt te brengen."

"Een team van deskundigen wacht op u bij stand B-16 in hal 1.2, om u over de nieuwste markt- en productontwikkelingen te informeren en met u na te gaan hoe onze concepten en soorten u een meerwaarde kunnen bieden", zegt hij afsluitend. 

Voor meer informatie:
Pieter Gabriëls
Bejo Samen GmbH
Danziger Straße 29
47665 Sonsbeck
T +49 2838 98989-0
info@bejosamen.de 
www.bejosamen.de/ 

Publicatiedatum: