Britse e-commerce in 2019 met 6,7% toegenomen
De sector voor e-commerce is in het Verenigd Koninkrijk in het afgelopen jaar met 6,7% toegenomen. Voor deze sector is dat het laagste groeitempo ooit. De teleurstellende mate van groei wordt met name duidelijk als deze wordt vergeleken met de toename van 11,8% in 2018. Het slechte jaar voor Britse e-commerce is ontstaan door een moeilijk begin. In het eerste halfjaar van 2019 steeg de e-commerce-sector qua omzet jaar op jaar slechts met 5,4%. In het tweede halfjaar nam de omzet toe met 7,6%. De sterkste prestaties werden gezien in november. In deze maand was sprake van een omzettoename bij online retail van 16,4%. Ook werden goede resultaten behaald in december, met een groei van 9,4%. De groeicijfers zijn afkomstig van de IMRG Capgemini Online Retail Index, waarin de online omzet van meer dan 200 retailers wordt bijgehouden.
Bron: ecommercenews.eu
Rusland: Lenta heeft gelijke like-for-like-omzet in 2019
De Russische supermarktketen Lenta had over 2019 een like-for-like omzetgroei van slechts 0,1%. Zowel het winkelverkeer als de gemiddelde inhoud van de winkelwagen per aanschaf bleef jaar op jaar gezien nagenoeg gelijk. De totale omzet steeg met 1,0% tot RUB 417,5mld (€6,06mld). De omzet van het retailsegment steeg met 4,0%, terwijl dat van de groothandel van Lenta daalde met maar liefst 53,2%. Lenta opende in het afgelopen jaar acht nieuwe hypermarkten en drie supermarkten. Ook werden er drie hypermarkten en zeven supermarkten gesloten. In het vierde kwartaal daalde de like-for-like-omzet met 3,6%, terwijl de totale omzet met 1,4% afnam.
Bron: esmmagazine.com
Zorgen in EU om veiligheid van online retail
In het kader van Data Privacy Day 2020 heeft Europese commissie de resultaten van een onderzoek naar ICT-gebruik door particulieren gepubliceerd. Uit dit onderzoek komt naar voren dat een groot aantal consumenten in de afgelopen 12 maanden afzagen van het gebruik van online retail, omdat ze zich zorgen maakten over de veiligheid van de online betaalmethodes en de eigen privacy. Een zo'n zorg is bijvoorbeeld fraude door middel van creditcardgegevens. Bij 6% van alle particulieren in de leeftijd van 16 tot 74 waren de zorgen een reden om geen gebruik van online retail te willen maken. In 2017 stond dit percentage op 7% en in 2009 op 11%, wat een dalende trend impliceert. Desondanks waren de zorgen met betrekking tot de veiligheid van de online betaalmethodes nog steeds het tweede grootste obstakel voor online retail. Andere redenen om af te zien van bestellen via online kanalen waren de voorkeur voor een fysieke winkelervaring (18% van de particulieren in de EU), het gebrek aan vertrouwen in het daadwerkelijk ontvangen van de bestelde artikelen, het missen van een creditcard voor online betalingen of simpelweg het gebrek aan online vaardigheden om via het internet bestellingen te plaatsen.
Bron: ec.europa.eu
Just Eat maakt winstverwachting waar, werkt samen met McDonald's in VK
Just Eat, het Britse thuisbezorgplatform dat onlangs is overgenomen door het Nederlandse Takeaway.com, heeft aangegeven dat over 2019 een winst is behaald van ongeveer £200mln (€236,4mln). Het resultaat ligt in lijn met de winstverwachting van tussen de £185mln en £205mln (tussen de €218,7mln en €242,3mln). Verder heeft Just Eat een samenwerkingsverband opgezet met de fastfoodketen McDonald's in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Hierdoor is het bedrijf na Uber Eats de tweede thuisbezorger waar McDonald's mee in zee is gegaan.
Bron: reuters.com
Gruppo VéGé werkt samen met Metro Italia
De Italiaanse retailgroep Gruppo VéGé en Metro Italia hebben samen een alliantie gevormd, die zich specifiek richt op retail voor consumenten die onderweg zijn. Het samenwerkingsverband is opgezet voor drie jaar. Door de samenwerking kan Gruppo VéGé zich eindelijk binnen alle retailformats en in alle regio's van Italië profileren. Eerder sloten zich twee nieuwe leden aan bij de retailgroep. Dit zijn de supermarktketen Gruppo Bennet, dat vestigingen heeft in de regio's Piedmont en Lombardije en de groothandelaar Multicash (aanwezig in Abruzzo, Marche en Molise). Door deze nieuwe aanwas begon Gruppo VéGé in 2020 met 35 leden. De omzet voor het komende jaar is geraamd op ongeveer €10,9mld. Het netwerk van Gruppo VéGé omvat nu zo'n 3.528 locaties.
Bron: esmmagazine.com
VK: Sainsbury's belooft investering van £1mld tegen CO2-uitstoot
Sainsbury's heeft beloofd om aan de hand van een investering van £1mld (€1,18mld) zijn CO2-uitstoot in de komende 20 jaar tot een nulpunt te brengen. De supermarktketen gaat dit voornamelijk doen door de CO2-uitstoot bij koelsystemen in winkels en bij logistieke middelen aan te pakken. Volgens critici beslaat de belofte van Sainsbury's niet de gehele leveringsketen, dat de grootste bron van CO2-uitstoot is. Sainsbury's is echter van plan hierover contact op te nemen met zijn leveranciers. "We moeten meer te weten komen over hoe wij hogerop in onze leveringsketens het milieu beïnvloeden", aldus CEO Mike Coupe. "Ook moeten we ervoor zorgen dat onze leveranciers hun bijdrage leveren bij het elimineren van de CO2-uitstoot."
Bron: bbc.com
Zuid-Afrika: lagere winst voor Woolworths
De winst over het afgelopen halfjaar zou voor het Zuid-Afrikaanse Woolworths wel eens af kunnen nemen met zoveel als 20%. De waarschuwing van Woolworths heeft ertoe geleid dat de aandelenkoers van het bedrijf met meer dan 4% is gedaald. Volgens Woolworths komt de tegenvallende winst door een nieuw systeem qua boekhouding. Ook beleeft de Australische tak van Woolworths op dit moment zware tijden en viel de omzet tijdens december in het algemeen tegen. Hoewel de groepsomzet in de 26 weken tot 29 december naar verwachting zal zijn gestegen met 3,8%, valt de winst per aandeel in Zuid-Afrika waarschijnlijk met 15% tot 20% lager uit.
Bron: reuters.com
VK: mogelijk banenverlies bij Iceland
De in diepgevroren gespecialiseerde Britse retailer Iceland is begonnen met een evaluatie van zijn managementstructuur. De evaluatie kan mogelijk leiden tot een aantal ontslagen. Iceland wil op deze manier ervoor zorgen dat de onderneming zo efficiënt mogelijk loopt. Het proces is al in gang gezet, hoewel er nog geen conclusies met betrekking tot werkleger van 25.000 medewerkers van het bedrijf. Volgens Iceland zal er in ieder geval geen sprake zijn van ontslagen onder winkelpersoneel. Eerder zal worden gekeken naar functies op managementniveau.
Bron: cityam.com
Lulu gaat 20 hypermarkten openen in VAE
De in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde retailer Lulu Group is van plan om in de komende twee jaar in de thuismarkt 20 hypermarkten te openen. Volgens directeur Yusuff Ali zal dit ervoor zorgen dat het bedrijf zijn positie als marktleider in de Verenigde Arabische Emiraten versterkt en dan specifiek in regio's zoals de steden Khalifa City, Al Falah en Riyadh City in Abu Dhabi, Silicon Oasis en Dubai South Mall in Dubai en Muwaila, Saja en Umm Al Tarafa in Sharjah. Yusuff Ali is van mening dat de huidige nationale economie van de Verenigde Arabische Emiraten uit een aantal factoren is opgebouwd. Deze factoren zijn onder andere een solide fundering, een toename in koopkracht en het toegenomen optimisme van de consument. "Dit heeft ons aangemoedigd om verder in het land uit te breiden", aldus de directeur.
Bron: zawya.com
Flipkart neemt mogelijk groothandelszaken van Walmart in India over
Flipkart neemt mogelijk een belang in het moederbedrijf Walmart, zodat de Indiase groothandelszaak Best Price kan worden overgenomen. Het in Bengaluru gevestigde bedrijf wil zich op deze manier meer profileren binnen de B2B-leveringsketen. Walmart heeft in 2018 voor $16mld (€14,5mld) een aandeel van 77% in Flipkart overgenomen. Flipkart is nu verantwoordelijk voor zowel het eigen bedrijf als voor de online kledingzaak Myntra. Als Flipkart inderdaad Best Price overneemt, zal het bedrijf alsnog actief blijven als dochteronderneming van Walmart.
Bron: thehindubusinessline.com
VS: consumenten negatief over Wegmans-app
Klanten van Wegmans hebben via Twitter en websites voor recensies hun ongenoegen laten blijken over de nieuwe app van de supermarktketen. Er zouden meerdere problemen met de app zijn. De meest voorkomende klachten zijn onder andere dat de app een te lange laadtijd heeft, vorige geplaatste boodschappen niet onthoudt en dat de app niet handig in het gebruik is. Zo is het niet mogelijk om meerdere producten tegelijkertijd aan te vinden of uit de eigen lijst te verwijderen. Ook wordt de plattegrond van specifieke winkels niet goed weergegeven. Wegmans introduceerde de app samen met een vernieuwde website op 14 januari, nadat deze eerst uitvoerig was getest. Het bedrijf heeft aangegeven de klachten te verzamelen en dat op basis hiervan de app wordt verbeterd.
Bron: grocerydive.com
VS: Lucky's Market vraagt faillissement aan
Lucky's Market heeft bij een rechtbank in Delaware zijn faillissement aangevraagd. Kort daarvoor bevestigde de supermarktketen dat 32 winkels van het totale netwerk van 39 vestigingen zouden worden verkocht. Lucky's heeft nu overeenkomsten gesloten om vijf lease-winkels aan Publix over te dragen. Nog eens vijf lease-winkels en een volledig eigen winkel worden overgenomen door Aldi. De overnames moeten nog wel goedgekeurd worden door de rechtbank. Lucky's wil ook de zeven overgebleven winkels van de hand doen. In een verklaring voor de rechtbank heeft financieel directeur Andrew T. Pillari te kennen gegeven dat in het fiscaal jaar tot 4 januari bij winkels een verlies werd gegenereerd van $22 mln (€20,0mln). Het totale netto verlies stond op $100mln (€90,9mln). Om de bedrijfsvoering voort te kunnen zetten heeft Lucky's Market $100mln extra nodig, wat vooralsnog niet mogelijk blijkt te zijn.
Bron: grocerydive.com