Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Julie Escobar - Global Women Fresh

"We willen vrouwen bij de AGF-sector betrekken"

Global Women Fresh werd anderhalf jaar geleden opgericht, toen Julie Escobar, Monoca Bratuti en Viviane Schappo besloten om hun gezamenlijke 45 jaar AGF-ervaring te bundelen door een netwerk voor vrouwen op te zetten. Hun missie is om vrouwen in de AGF-sector met elkaar in contact te brengen, hun positie te versterken en ze te inspireren, met een focus op vijf pijlers van de sector: voedselverspilling, duurzaamheid, maatschappelijke effecten, technologie en innovatie. 

De eerste bijeenkomst van GWF vond vorig jaar plaats tijdens Fruit Logistica in Berlijn. De organisatoren beseften dat het makkelijk was om een evenement voor vrouwen gelijktijdig met een vakbeurs te organiseren, maar dat dit in veel gevallen een regionaal karakter zou hebben. Ieder land heeft immers zo zijn eigen kijk op deze aspecten en er bestond geen organisatie die wereldwijd georiënteerd was en hier draait het bij GWF wel om. 

"Tijdens het evenement in Berlijn van vorig jaar merkten we dat we rekening moeten houden met de verschillen die er tussen vrouwen op de diverse continenten bestaan. Zo merkten we dat vrouwen in Nederland veel meer kansen hadden en geen zin hadden om over gendergelijkheid te discussiëren. Zij hadden meer belangstelling voor onderwerpen als voedselverspilling, duurzaamheid, maatschappelijke gevolgen, technologie en innovatie, terwijl vrouwen uit opkomende markten, zoals Afrika, Latijns-Amerika en Azië juist graag het gesprek aangingen over gendergelijkheid en -verschillen en seksuele intimidatie, omdat hun dagelijkse praktijk totaal anders is," legt mede-oprichtster Julie Escobar uit.  

"De uitdaging voor ons was dan ook het vinden van de juiste balans. Hoe kunnen we onderwerpen aansnijden die de wereldwijde gemeenschap bezighouden? Hoe betrekken we mannen daarbij? Uiteindelijk bevinden we ons nog altijd in een sector die grotendeels door mannen wordt gedomineerd en waarin mannen de belangrijkste beslissingen nemen. Hoe kunnen we mannen mee laten discussiëren?" 

"We willen vrouwen bij de sector betrekken van teeltbedrijf tot aan eindconsument. De reden hiervoor is dat vrouwen nog altijd verantwoordelijk zijn voor wat er in de winkel wordt gekocht. 80% tot 90% van de inkopen worden door moeders gedaan, dus je kunt je wel voorstellen hoe groot hun invloed kan zijn op bijvoorbeeld duurzame verpakkingen of het reduceren van plastic verpakkingsmateriaal. Al deze zaken hebben een impact op de sector en zijn wereldwijd merkbaar."

GWF heeft een partnerschap met de Verenigde Naties die een project heeft geïntroduceerd met de naam SheTrade. Dit project is een initiatief om de positie van meer dan 3.000 vrouwen in ontwikkelingslanden tegen 2021 te verbeteren. 

"Het meeste werk hiervoor wordt in Afrika gedaan. Nadat we met hen samen zij gaan werken, hebben ze ons vorige evenement tijdens Fruit Attraction gesponsord. In samenwerking met de VN verzorgen we  seminars en webinars om deze vrouwen te informeren over financiële zaken en de manieren waarop ze langdurige samenwerkingen op kunnen bouwen met retailers en afnemers over de hele wereld. Het gaat hier om vrouwen die in Afrika als telers werken en die  onvoldoende kennis hebben over investeringen, markten en supply chains. Wij proberen een brug voor hen te slaan."

"In Berlijn zal er op vrijdag een speciaal evenement voor deze vrouwen worden georganiseerd waar zij met onze adviseurs kunnen praten," zegt Escobar. 

Global Women Fresh heeft ook een imposante lijst sprekers voor het evenement op donderdag samengesteld, met onder meer Michelle Redfern, gespecialiseerd in genderkwesties, gelijkheid en integratie. Ook zal er een paneldiscussie plaatsvinden met Adrielle Danker, directeur van Nature's Pride, de regionale minister van Landbouw in Catalonië en leden van de VN. 

GWF zal ook de uitkomsten van haar enquête presenteren, waaraan 400 respondenten over de hele wereld meewerkten.

Voor meer informatie:
Julie Escobar
Global Women Fresh
julie.escobar@globalwomenfresh.com 
Global Woman Fresh


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven