Tholen – Afgelopen weekend verkochten de groentemannen van Rotterdam, het alias van De Westlandse Tuin, de laatste bieterballen, frites en sapjes in hun winkel/horecastek in Fenix Food Factory. “We hebben mooie tijden gehad en zullen de momenten koesteren”, vertelt John de Vries van De Westlandse Tuin.
Twee jaar geleden werden ze uitgenodigd om te participeren in Fenix Food Factory. De hippe versmarkt annex horecagelegenheid op Katendrecht in Rotterdam gaat als versmarkt verder in een nabijgelegen locatie. Binnen die vernieuwde opzet ziet De Westlandse Tuin geen kansen om voor een rendabele satelliet-vestiging.
Lianne, de vrouw van John met een plankje 'bieterballen'
“De combinatie met horeca heeft ons de ogen geopend”, vertelt John. “Op de verkoop van groenten en fruit zijn de marges klein en heb je het risico van derving. Bovendien letten consumenten bij het doen van dagelijkse boodschappen wel sterkt op prijs terwijl prijs in een horeca-omgeving eigenlijk weinig uitmaakt. “ In de nieuwe opzet van Fenix zouden de groentemannen wel losse AGF kunnen verkopen maar geen bewerkte producten. “Dan zit er voor ons eigenlijk geen rendabel verdienmodel meer achter”, aldus John.
Corné met huisgemaakte soepen
De ‘ gezonde beleving’ die de Westlandse Tuin in de afgelopen twee jaar heeft ontwikkeld verdwijnt echter niet. “In Fenix Food Factory hebben we ons nog beter op de kaart kunnen zetten. We verzorgen nu al regelmatig catering op locatie en dat blijven we doen. Net als de winkel is dat ons visitekaartje”, besluit John.
John de Vries