Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pascale Begoulle, SIKIG:

“Op de Europese markt bestaat een zekere loyaliteit aan de Franse kiwi”

“De Franse kiwimarkt is actief, maar niet bijzonder dynamisch," zegt Pascale Begoulle van SIKIG. “Dit is echter geen verrassend gegeven, omdat vrijwel alle groenten- en fruitmarkten in Frankrijk kalmer zijn dan normaal.”

Behalve in Frankrijk zet SIKIG kiwi’s af in andere verschillende Europese landen. “Momenteel volgt de Europese markt dezelfde trend als de Franse markt. De kiwiconsumptie is regelmatig, maar rustig te noemen. Vorig jaar was de omzet iets dynamischer.” Volgens Pascale zou de markt in de tweede helft van het seizoen – nu de stakingen zijn gestopt – actiever moeten worden.

Op de Franse markt heeft SIKIG geen last van buitenlandse concurrentie. “In het buitenland is het vooral de kwaliteit die ons opvalt,” geeft Pascale aan. “We moeten altijd vechten, maar de loyaliteit aan kiwi’s uit Frankrijk blijft aanwezig. België en Duitsland zijn bijvoorbeeld kleine markten, waar vanwege de goede kwaliteit altijd gezocht wordt naar Franse kiwi’s.” Pascale geeft ook aan dat de kwaliteit van de kiwi dit jaar bijzonder goed is. “De balans tussen het suikergehalte en de zuurgraad is heel interessant. Het suikerniveau in de kiwi’s van dit seizoen is hoog en ze hebben een uitgesproken zure smaak. De smaakpapillen zullen hier zeker blij van worden.”

SIKIG richt zich op de Europese markt omdat deze een winstgevende markt blijft. “Bovendien worden de producten op deze markt veel sneller afgezet dan die bedoeld voor de grote export. Dit is een duidelijk voordeel ten opzichte van producten die naar verre landen worden geëxporteerd.”

Dit jaar kon SIKIG – eerder dan vorig jaar – met de kiwioogst beginnen. “Zespri verliet begin december de markt, wat normaal is. Vorig jaar verlieten ze de markt later. En toen ze de markt eenmaal hadden verlaten, was er ruimte voor onze kiwi's op de markt.”

Om aan de nieuwe eisen van onze klanten te kunnen voldoen, werkt het bedrijf aan agro-ecologie. “Agro-ecologie is echt een belangrijk onderwerp voor ons. Onze milieuaanpak in de boomgaarden richt zich vooral op de teelt van gras, maar ook op het verminderen van plastic in verpakkingen. ”Bovendien is SIKIG net toegetreden tot het collectief Nouveaux Champs. Daarom zal het bedrijf in februari een een assortiment aan residuvrije producten introduceren zonder daarbij de belangrijkste producten van het bedrijf te vergeten: die met het ‘Label Rouge’ en die met een BGA.

Voor meer informatie:
SIKIG
Pascale Begoulle
Vaste telefoon: + 33 (0)5 58 73 22 34
Mobiele telefoon: + 33 (0) 82 68 43 50
pbegoulle@kiwi-france.com  
www.kiwi-france.com 

Publicatiedatum: