De opmars van de avocado in China

In China is de avocado relatief gezien nog niet heel erg bekend onder de consumenten en heeft daarom nog veel promotie nodig en een lange weg te gaan. Maar de opmars is ingezet en de potentie is enorm.



Het Nederlandse FruitMax uit Shanghai houdt zich bezig met de import van fruit voor de Chinese markt en verkoopt dit onder hun eigen merk, FruitMax. Sinds vorig jaar zijn ze zich meer gaan specialiseren op avocado’s en de verkoop daarvan aan restaurants. Over hun eerste jaar zei Jaap Pees van FruitMax: “Het was een jaar met veel vallen en opstaan, uitproberen, testen, aanpassen en continu verbeteren. Echter hadden we bij de start niet verwacht dat het uiteindelijk zo snel zou ontwikkelen en we in korte tijd best een behoorlijk marktaandeel hebben weten te veroveren.”

De eerste stappen
Vorig jaar begonnen ze voor het eerst met het leveren van avocado’s omdat één van hun klanten ernaar vroeg. “Dit was een chef hier uit Shanghai die destijds al Nederlandse bieten van ons afnam en nu ook vroeg of wij hem konden helpen met het leveren van avocado’s. Zij hadden op dat moment veel avocadogerechten op het menu staan en waren dus afhankelijk van een stabiele toevoer met de juiste rijpheid maar hadden steeds moeite dit voor elkaar te krijgen of te vinden. Vanaf dat moment zijn we samen met hen gewoon begonnen en wekelijks gaan testen en uitproberen. Samen met de chefs hebben we gekeken welke rijpheid, oorsprong, opslag, levering frequentie etc. het beste werkte. Na een aantal maanden zijn we uiteindelijk samen tot de juiste soorten rijpheid en kwaliteit gekomen en daarbij een passend systeem van bestellen en levering. ”



Deze formule hebben ze bij FruitMax vervolgens ook uitgeprobeerd bij een aantal andere restaurants in Shanghai en zo kwamen ze erachter dat de manier van leveren aansloeg en er meer vraag naar was. Daarna is het in een stroomversnelling gekomen en kwamen ze via via weer bij andere restaurants terecht die hen de kans gaven om deze manier van leveren uit te proberen.

“Bij elk nieuw restaurant hebben we een opstart en testfase en werken we samen met de keuken aan een nieuw systeem specifiek voor de avocado’s,” vervolgt Jaap. “Dit duurt meestal even omdat de meeste restaurants gewend zijn aan één leverancier voor groenten en fruit. Elk restaurant gebruikt de avocado voor verschillende soorten gerechten en verwerking. In blokjes, slices of als guacamole of voor smoothies bijvoorbeeld. Op dit moment hebben we de juiste afstemming gevonden van de avocado’s die we gebruiken in combinatie met de oorsprong van de avocado en de verschillende riping rooms die we kunnen inzetten. Doordat we steeds meer verschillende type restaurants zijn gaan doen, werden we steeds handiger in het afstemmen en op maat een programma opstellen voor elk restaurant omdat we steeds meer referentiekaders hadden.”

Kwaliteit garantie op avocado
Als eenmaal de juiste rijpheid en kwaliteit is gevonden, is het ook nog aan het restaurant om de avocado’s op een goede manier te bewaren en op te slaan. “Het is een continu proces en echt een samenwerking met de restaurants. Dit maakt het zo leuk. We leren van elkaar en de chefs denken met ons mee en samen proberen we nieuwe dingen uit. We zijn midden in de stad gevestigd waardoor we alle restaurants makkelijk kunnen bereiken en dagelijks zelf de leveringen kunnen doen en op die manier altijd in gesprek blijven met de chefs en waar nodig kunnen bijsturen of dingen kunnen aanpassen. Het blijft uiteraard een natuurproduct en garanties zijn daarom moeilijk te geven maar we kunnen wel de risico’s zoveel mogelijk beperken. Dit in combinatie met de juiste samenwerking en afstemming tussen de chefs en wij als leverancier geven we al onze klanten in ieder geval de garantie dat ze elke avocado die niet naar hun wens is kunnen omruilen. "

Chinese avocado markt
Vergeleken met andere grote landen is China qua afzetmarkt voor avocado’s relatief nog klein en nog een nichemarkt. “Wat het natuurlijk interessant maakt, is de enorme potentie en om te zien in wat voor stadium de avocado zich nu bevindt in China. Sinds vorig jaar zie je ook de opkomst van “ready to eat” in de supermarkten en mensen raken steeds meer bewuster van de gezonde eigenschappen van de avocado en de manier van bereiden. Echter moeten we niet vergeten dat we het hier voornamelijk hebben over de grote steden in China en er nog een lange weg te gaan is. ”



“Dit geldt ook voor ons als jong bedrijf. We zijn een klein team en doen alles zelf. Van selectie na rijpen, inpakken tot het zelf dagelijks rondbrengen op onze scooters. Dit is tegelijkertijd onze kracht omdat we op deze manier de markt nog beter leren begrijpen en weten wat de vraag is. De vraag en de snelle ontwikkeling heeft ons echter wel verrast en we zijn nu aan ‘t kijken welke vervolgstappen we moeten gaan nemen om uit te breiden zowel op logistiek gebied als op de aspecten kwaliteit en rijping. We zijn ook op zoek naar een vaste groep telers die we aan ons kunnen binden en die samen met ons zich verder willen ontwikkelen op de Chinese markt,” concludeert Jaap.

“Momenteel leveren we voornamelijk avocado’s uit Chili. Het seizoen van Peru gaat straks weer beginnen wat voor ons vorig jaar een goed seizoen was. Ook Mexico is belangrijk voor ons en we hopen in de loop van dit jaar weer te gaan starten daarmee. Daarnaast zullen dit jaar hopelijk ook Colombiaanse avocado’s worden toegevoegd aan ons aanbod.”

“We zullen ook dit jaar weer naar de Fruit Logistica in Berlijn gaan en kijken ernaar uit om met de telers uit de verschillende landen te spreken.”

Voor meer informatie:
Jaap Pees & Tony Huang
FruitMax
jaap@fruitmaxchina.com 
tony@fruitmaxchina.com 
www.fruitmaxchina.com  
Tel: + 86 183 2104 8121


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven