De online retailer Amazon Fresh moet de herkomst van groenten en fruit beter etiketteren. De arrondissementsrechtbank van München heeft een overeenkomstige claim van foodwatch bevestigd. De consumentenorganisatie had Amazon aangeklaagd omdat het internetbedrijf tot 13 mogelijke landen van herkomst had vermeld voor tal van producten zoals druiven, sla of tomaten in zijn online shop 'Amazon Fresh' - een duidelijke overtreding van de Europese wetgeving, zoals de rechtbank nu heeft bevestigd. Levensmiddelenwinkels zijn wettelijk verplicht om voor de meeste verse groenten en fruit het exacte land van herkomst aan te geven. Dit geldt ook voor goederen die op het internet worden verkocht, bevestigde de regionale rechtbank van München. Foodwatch riep de Duitse regering op om te zorgen voor een betere controle van de online levensmiddelenwinkels. De gemeentelijke structuur van voedselmonitoring bleek niet meer geschikt in tijden van wereldwijde goederenstromen en een toename van de handel via internet.
"Amazone dacht waarschijnlijk dat ze boven de wet stonden. De uitspraak toont nu aan dat de wettelijke etiketteringsvoorschriften niet alleen gelden voor de supermarkt om de hoek, maar ook voor grote spelers uit Silicon Valley", legt Luise Molling van foodwatch uit. "De uitspraak uit München heeft een signaalwerking voor de hele levensmiddelenhandel op het internet en moet ook gevolgen hebben voor de controle op levensmiddelen. Want het geval Amazon Fresh laat zien dat de controle van onlinewinkels niet werkt."
In maart 2018 waarschuwde foodwatch Amazon voor de onduidelijke oorsprongsaanduiding van zijn online bezorgdienst 'Amazon Fresh' en spande vervolgens - nadat het bedrijf weigerde het etiket te veranderen - een rechtszaak aan bij de regionale rechtbank van München. In veel gevallen had Amazone een groot aantal verschillende landen van herkomst voor groenten en fruit aangegeven: voor druiven maar liefst 13 landen - van Brazilië tot Zuid-Afrika, India en Italië. Voor rode paprika's noemt Amazon Fresh bijvoorbeeld vijf landen van herkomst.
Sinds 2011 is bij EU-verordening 543/2011 oorsprongsetikettering verplicht gesteld voor vele soorten groenten en fruit. Indien de producten op het internet worden aangeboden, geldt deze informatieplicht ook voor de webshop van de winkeliers. Amazon, aan de andere kant, betoogde dat een duidelijke aanduiding van de herkomst "bijna of volledig onmogelijk" is in de online handel. De rechtbank maakte echter duidelijk: "Als de naleving van de EU-regelgeving voor een bepaald bedrijfsmodel niet is gegarandeerd, dan moet dit bedrijfsmodel worden gewijzigd. Want het is niet het bedrijfsmodel dat de geldigheid van de regels van de Unie bepaalt, maar de regels van de Unie bepalen de ontvankelijkheid van een bedrijfsmodel."
Foodwatch riep op om online supermarkten systematisch te controleren op de naleving van de etiketteringsvoorschriften en de productveiligheid. De offline georganiseerde inspectiediensten in de gemeenten waren echter vaak nog niet in het online tijdperk aangekomen en waren overbelast met de inspectie van grote onlinewinkels. De federale overheid moet daarom de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de online-retailers van de deelstaten en de lokale overheden overdragen aan de federale overheid, bijvoorbeeld het Bundesamt für Lebensmittelsicherheit (BVL), volgens de consumentenorganisatie. In 2018 heeft een vergelijkende foodwatch-test van de vijf grote online voedselwinkels Amazon Fresh, Rewe Online, Allyouneedfresh, Mytime en Bringmeister aangetoond dat er hiaten zitten in de etikettering van producten en in de controle van winkels door de voedselautoriteiten.
Oorsprongsaanduidingen zijn voor veel consumenten belangrijk bij het kopen van voedsel. Uit een representatief onderzoek van het opinie-onderzoeksinstituut TNS Emnid in opdracht van foodwatch blijkt bijvoorbeeld dat bijna 90% van de burgers duidelijke informatie wil over de herkomst van de ingrediënten.
Voor meer informatie:
Oliver Huizinga, Persbureau foodwatch e.V.
Brunnenstr. 181, 10119 Berlin
+(0)30 240476-0
presse@foodwatch.de
www.foodwatch.de