Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Andy Froggatt, Ansgar Flaatten en Charlene Nieuwoudt, ClemenGold

"Op weg naar 12 maanden ClemenGold-mandarijnen van consistente kwaliteit"

ClemenGold-mandarijnen zijn vrijwel jaarrond verkrijgbaar en worden van juni tot oktober geteeld op bedrijven in Zuid-Afrika en van november tot mei worden ze geleverd door partners in Spanje en Marokko. Dankzij deze lange periode van beschikbaarheid en de steeds verder toenemende aantallen heeft het merk de afgelopen jaren een wereldwijde groei doorgemaakt. ClemenGold-mandarijnen worden momenteel geleverd aan diverse klanten over heel de wereld. 

"Het merk ClemenGold creëert de vraag en dit stelt ons in staat  inspirerende gesprekken te voeren met onze retailpartners in alle delen van de wereld om van gedachten te wisselen over manieren om de vraag naar het product aan te wakkeren. Door retailers te steunen met merkproducten verhogen we de herkenbaarheid van het merk dat weer als uitgangspunt dient voor het creëren van vraag. Het is een proactief gesprek dat we aangaan gericht op de vraag wat we voor het product kunnen doen het komende seizoen in plaats van ons op markten te begeven die ofwel leeg dan wel vol zijn en waar de prijzen volatiel zijn. Ons doel is als volgt: werken met retailers, het creëren van vraag uit hun klantenbestand en het garanderen van een stabiele aanvoer van het product," legt Ansgar Flaatten van ClemenGold uit. 

Charlene Nieuwoudt, Andy Froggatt en Ansgar Flaatten van ANB Investments dat het merk ClemenGold ontwikkelde

Sterke Chinese vraag naar ClemenGold-mandarijnen
Het bedrijf introduceerde haar mandarijnen ruim vijf jaar geleden op de Chinese markt. Andy Froggatt, manager business development, merkt op dat het openbreken van nieuwe markten en het vestigen van een merk tijd vergt. In China heeft het merk meerdere klanten, terwijl het merk in bepaalde landen in Europa maar aan één retailer levert, zoals Edeka in Duitsland of Musgrave in Ierland. "Het hangt af van de retailer op de betreffende markt, wat deze wil bereiken en wat wij vanuit het oogpunt van ons merk willen bereiken. 

Europa en het Verenigd Koninkrijk blijven nog altijd belangrijke markten voor easypeelers maar de vraag naar het product in China is enorm sterk. Het bedrijf maakt zich niet al te grote zorgen over de Brexit want het Verenigd Koninkrijk is een vertrouwde handelspartner. 

Het merk ClemenGold staat ook toe dat fruit dat aan dezelfde kwaliteitskenmerken voldoet, wordt vermarkt onder een andere merknaam. Zo werkt het in de Verenigde Staten bijvoorbeeld samen met het merk Halos en worden haar mandarijnen in Noorwegen verpakt door het merk Cevita van Bama-Gruppen. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt samengewerkt met huismerken. "Dit heeft alles te maken met onze merkstrategie om schapruimte zeker te stellen," licht Andy toe. 


Het ultieme doel van het bedrijf is het veroveren van schapruimte en de harten van de consumenten wat zich zou kunnen vertalen naar stabiele prijzen. ClemenGold deelt deze filosofie met naar partner-telers.

"Je moet klanten geen producten onthouden in afwachting van hogere prijzen," zegt Charlene Nieuwoudt, manager communicatie bij ANB Investments. "Het is altijd voordeliger om onderdeel uit te maken van een merk omdat we nieuwe markten ontwikkelen en een internationaal merk opbouwen. Telers verdienen meer aan het vermarkten van merkfruit. ClemenGold is het enige citrusmerk dat zulke strenge eisen hanteert, waarvan niet wordt afgeweken. Afnemers en consumenten zijn dus verzekerd van een product van consistente kwaliteit en dat is één van de sterke punten achter ons merk. De strenge specificatie is waardoor wij ons onderscheiden. Een consistente productkwaliteit is het voornaamste principe waarop ons merk berust." 

"De wereldwijde toename van het aantal easypeeler boomgaarden is enorm en er is sprake van grote verschillen tussen de producten, afhankelijk van het land," zegt Andy. "Sommige landen beschouwen we als concurrenten en andere landen niet."

“We laten ons altijd leiden door de markt”
Het leeuwendeel van het fruit dat wordt verpakt onder de merknaam ClemenGold is van het ras Nadorcott. Het bedrijf heeft echter ook nieuwe rassen ontwikkeld die beantwoorden aan hun strenge eisen om het aanbod te aan te vullen en de flexibiliteit te verhogen. Leanri is een voorbeeld van een vroeg mandarijnenras maar heeft wel een iets andere smaakprofiel. Charlene legt uit dat Leanri daarom niet wordt vermarkt als ClemenGold-mandarijn in Zuid-Afrika, waar klanten van Woolworths (waar ClemenGold een vlaggenschipproduct is) het smaakverschil onmiddellijk op zouden merken. Op andere markten wordt Leanri echter wel onder naam ClemenGold vermarkt maar zoals altijd laat het bedrijf zich leiden door de wensen van de retailer en uiteindelijk ook door die van de consument."

"Sommige klanten willen niet afwijken van Nadorcott, terwijl anderen ook graag andere rassen in het aanbod opnemen. We laten ons altijd leiden door de markt," zegt Andy. "Toen we begonnen, konden we ClemenGold maar drie maanden per jaar aanbieden maar nu is dit wel tien tot elf maanden maar we willen dit uitbreiden naar twaalf maanden."

LemonGold pitloze citroenen
Een andere interessante ontwikkeling in de citruscategorie is de introductie van een pitloze citroen, waarvoor de veredelingsdivisie van het bedrijf, Citrogold, de rechten in Australië en Zuid-Afrika heeft verworven.

"We hebben het ras de merknaam LemonGold gegeven en in eerste instantie zullen de pitloze citroenen door acht telers in Zuid-Afrika worden geteeld. Het is duidelijk dat er vanuit de consument vraag is naar dit product en we rekenen dan ook op verdere groei."

Pitloze LemonGold-citroenen

Positieve instelling
De grootste uitdaging van het bedrijf is dezelfde als die van telers over heel de wereld, namelijk het weer. "Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer we een jaar zonder hagelbuien of droogte meemaakten binnen de wereldwijde ClemenGold-familie. Binnen ons bedrijf zijn we echter wel heel bedreven in het voortdurend zoeken naar oplossingen."

De vooruitzichten voor het aankomende seizoen zijn goed. Telers in Zuid-Afrika zullen in totaal te maken krijgen met meer dan 25 verschillende waterverordeningen. "Wij baseren ons sterk op wetenschappelijke metingen van de agrarische input om zo zuinig mogelijk om te gaan met schaarse hulpbronnen zoals water," zegt Ansgar. 

"We hebben binnen ons bedrijf een zeer positieve instelling," merkt Charlene op. "Er zijn bepaalde realiteiten in Zuid-Afrika en daar zoeken we oplossingen voor en we treffen onze voorbereidingen lang voordat deze uitgroeien tot problemen. Ieder land heeft zo zijn eigen uitdagingen."

ClemenGold is te vinden op Fruit Logistica in Berlijn, Hall 26, stand D-16.

Voor meer informatie:
ClemenGold/ANB Investments

Tel: +27 21 880 7033
Email: info@clemengold.com
https://www.clemengold.com/

Publicatiedatum: