Onderzoek in opdracht van Kellogg's

Stijging populariteit avocado en quinoa door smaakverandering van kinderen

Recent onderzoek, in opdracht van graanspecialist Kellogg's, heeft aangetoond dat het smaakpalet van Generatie Z, die na het midden van de jaren negentig is geboren, veel gevarieerder is geworden dan dat van hun ouders. Diëtiste Laura Clark, die aan de studie meewerkte: "Het is gebruikelijk dat ouders onbewust hun eigen voedingsovertuiging en vooroordelen doorgeven aan hun kinderen, maar onderzoek zoals dit suggereert dat kinderen tegenwerken en een gezonde keuze en diversiteit eisen. Naarmate we meer reizen en uit eten gaan, worden onze smaakpapillen op jongere leeftijd blootgesteld aan een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen en daardoor passen onze smaakpapillen zich dienovereenkomstig aan".

Veranderende smaken
Gezonde keuzes lijken van invloed te zijn op de evolutie in voedingsvoorkeuren, met zoete aardappel die 42% populairder is bij kinderen dan bij ouders, op de voet gevolgd door blauwe bessen met 35% en vervolgens mango met 29%.

In de top tien van favoriete voedingsmiddelen voor de nieuwe generatie staan quinoa of couscous dat 21% populairder is bij kinderen dan bij ouders en alternatieve melk die 20% meer geliefd is. Meer dan de helft van de ouders (57%) gaf toe dat hun kind meer groenten en fruit eet dan toen het jong was, waarbij een derde van de kinderen bij bijna elke maaltijd groenten eet.

Clark: "Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen, in vergelijking met hun ouders, plantaardige alternatieven kiezen voor zuivel en gaan voor volle granen die rijk zijn aan eiwitten, zoals quinoa. De jongere generatie zal meer eisen blijven stellen aan de voedingsmiddelen die ze consumeert, zowel wat betreft de duurzaamheid als de authenticiteit van de ingrediënten en de gezondheidsvoordelen, vanaf nu en in de toekomst".

Appelen stonden bovenaan de lijst van voorkeurshapjes bij kinderen die ze liever hebben dan koekjes en cake, die slechts de 11e en 14e plaats haalden. Het onderzoek bij 2.000 Britse ouders met schoolgaande kinderen werd uitgevoerd door Kellogg's voor de introductie van z'n nieuwe ontbijtgranen, W.K Kellogg for Kids.

Bron: inews.nl

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven