Grote Duitse retailers tekenen initiatief voor leefbare inkomens

Tijdens de International Green Week opende het Duitse ministerie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling (BMZ) haar deuren onder het motto "Eén wereld - Onze verantwoordelijkheid". De top van de Duitse retailsector gaf tijdens de eerste dag van de vakbeurs al blijk van haar gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Aldi Nord, Aldu Süd, dm-drogerie markt, Kaufland, Lidl, REWE en Tegut presenteerden namelijk hun gezamenlijke vrijwillige verbintenis voor het geleidelijk realiseren van leefbare lonen binnen agrarische toeleveringsketens voor huismerkproducten in aanwezigheid van minister Gerd Müller. 

Ook BMZ verklaarde zich in te zullen zetten voor een verbetering van de leefomstandigheden van degenen die zich aan het begin van wereldwijde toeleveringsketens bevinden. Minister Gerd Müller benadrukte het belang van een redelijk bestaansinkomen in de strijd tegen armoede en kinderarbeid. Hij noemde de ondertekening van de gezamenlijke vrijwillige verbintenis dan ook een mijlpaal en riep andere bedrijven op om zich aan te sluiten bij het initiatief. 

De retailsector speelt een cruciale rol in het bevorderen van duurzame toeleveringsketens en een duurzame consumptie. Grondstoffen die gebruikt worden voor de productie en teelt van huismerkproducten, zoals bananen, zijn in veel gevallen afkomstig van kleinschalige bedrijven en plantages in landen op het zuidelijke halfrond. Voor veel producenten en telers die aan het begin van deze toeleveringsketens staan, zijn hun inspanningen echter weinig lonend.

BMZ steunt de samenwerking binnen het Iniative for Sustainable Agricultural Supply Chains (INA), dat werd geïntroduceerd door het Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ). Het coördineert de werkgroep en biedt haar leden technische expertise aan voor de implementatie van haar voorgenomen activiteiten. 

Met de ondertekening van deze vrijwillige verbintenis gaven minister Gerd Müller en Tanja Gönner blijk van hun bereidheid om samen te werken met deze bedrijven aan het tot stand brengen van leefbare lonen. 

De maatregelen zullen tot aan 2025 door middel van pilotprojecten worden geïmplementeerd

De bedrijven die de verbintenis ondertekenden, Aldi Nord, Aldi Süd, dm-drogerie markt, Kaufland, Lidl REWE en Tegut, besloten onder meer de onderstaande stappen te volgen voor het realiseren van leefbare inkomens: 

  • Het creëren van een gemeenschappelijke overeenstemming met betrekking tot het belang van leefbare inkomens binnen alle geledingen van een bedrijf. 
  • Het streven naar het realiseren van leefbare inkomens zou opgenomen moeten worden als langetermijndoelstelling in het duurzaamheidsbeleid van retailbedrijven. 
  • Hotspot-analyses zullen worden toegepast om te bepalen welke tuinbouwsectoren een extra groot risico lopen op lage inkomsten op telersniveau.
  • Om de traceerbaarheid van tuinbouwproducten mogelijk te maken, zal er gewerkt moeten worden aan het verbeteren van de transparantie binnen de toeleveringsketens.
  • Duurzame inkooppraktijken zullen worden ontwikkeld in samenwerking met afnemers en leveranciers.
  • Samenwerking en dialoog binnen de toeleveringsketen en met andere lokale en internationale actoren zullen worden versterkt.
  • De leden van de werkgroep zullen regelmatig verslag doen van hun vooruitgang en ervaringen. 
  • Relevante tools, gegevens en middelen zullen binnen de werkgroep beschikbaar worden gesteld evenals aan andere  belanghebbende partijen.

Voor meer informatie:
Sustainable Agricultural Supply Chains Initiative
www.nachhaltige-agrarlieferketten.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven