Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leo van der Giesen en Niels van Nunen, Aartsen:

"Compleet Zuid-Afrikaans pakket onder Mamba"

Tholen - Aartsen heeft voor dit seizoen voor het eerst een compleet Zuid-Afrikaans fruitassortiment onder haar huismerk Mamba. "Voorheen waren we vooral sterk met sinaasappelen en grapefruit onder dit huismerk, maar we hebben gekozen voor verdieping van het assortiment, waardoor we dit jaar voor het eerst een compleet pakket van het begin tot het einde van het seizoen kunnen aanbieden. Naast citrus, druiven, hard- en steenfruit voeren we bijvoorbeeld ook lychees en flespompoenen onder het merk", vertellen Niels van Nunen en Leo van der Giesen.

"We zijn in 2001 met Mamba gestart en hebben in 2018 een restyling doorgevoerd, waardoor het qua presentatie weer aan de eisen van deze tijd voldoet. Dankzij ons huismerk, dat we bij Aartsen altijd linken aan het land van herkomst, kunnen we meerwaarde bieden aan zowel de klanten als onze partners."


Leo van der Giesen en Niels van Nunen

Het huidige Zuid-Afrikaanse steenfruitseizoen typeert Niels als dynamisch. "Bij aanvang van het seizoen was er voldoende aanvoer van nectarines en perziken en waren de prijzen en kwaliteit goed. De vraag naar abrikozen, nectarines en perziken is in week 50 echter stilgevallen en heeft zich niet meer hersteld. De grotere volumes in nectarines die verstuurd zijn, hebben voor extra druk op de markt gezorgd."

De pruimen uit Zuid-Afrika delen niet in deze malaise. "Deze afzet heeft vooralsnog vlot gelopen. Door het warme weer hebben de vroege rassen gepiekt in de kleine maten, waardoor er in totaliteit 30% minder is gestuurd naar Europa. De verwachtingen zijn echter dat dit in halverwege februari zal overslaan naar een overaanbod als de bumper crop verwacht wordt van rassen als African Delight en Lady Red", concludeert Niels.

"Het aantal spelers in Zuid-Afrikaans steenfruit wordt elk jaar minder, het blijft een uitdagend pakket. Ook de nieuwe fytosanitaire regelgeving maakt het er niet eenvoudiger op. Daarbij zijn overzeese nectarines, perziken en abrikozen echte niche-producten. Voor ons zijn die uitdagingen juist een extra drijfveer om ermee door te gaan. Zo kun je je specialisme als importeur laten zien."

Europese importeurs van druiven zijn er daarentegen meer te vinden. "Maar ook dan komt het op onderscheidend werken aan om resultaten te boeken", zegt Leo van der Giesen. "Vrijdag hebben we de eerste druiven in de nieuwe Mamba-verpakking gelost. Dit seizoen verloopt heel anders dan vorig jaar. Toen werd in Europa de markt overspoeld door Peru vanwege beperkte mogelijkheden in andere markten. Dit jaar is de situatie, zeker voor wit en blauw pitloos, heel anders. Ik zie dat de komende weken ook niet veranderen, mede doordat India later van start gaat."

"Vanuit Limpopo was de druivenproductie door de regen aanzienlijk lager. Vanuit Orange River en Olifants River is er wel een normale oogst geweest. De oogst in de Hex River is net begonnen en daar wordt wel een goede oogst verwacht. Omdat daar veel rode druiven vandaan komen, zou de markt voor rode, pitloze druiven weleens wat lastiger kunnen worden", verwacht Leo.

Ondertussen is de ratrace naar nieuwe variëteiten volop gaande. "De mindere verdwijnen en de sterke blijven over. Die selectie is nu in een onderzoekende fase en zal op een gegeven moment wel consolideren. Elke markt heeft weer zijn eigen voorkeuren.  Variëteiten als bijvoorbeeld Ralli, Joybells, de Arra’s en Autumn crisp worden steeds bekender, maar anderzijds blijft de 'good old' Thompson Seedless voor ons ook een variëteit die we nog steeds goed kunnen  verkopen", vertelt Leo. "Samen met onze collega’s in Azië bundelen we onze krachten en zetten we Mamba wereldwijd op de kaart!"

Voor meer informatie:
Niels van Nunen / Leo van der Giessen
Aartsen
Tel: +31 (0)76 - 52 48 130 / Tel: +31 (0)76 - 52 48 166 
niels.van.nunen@aartsen.com 
leo.van.der.giesen@aartsen.com   
www.aartsen.com