East4Fresh zet in op zoete aardappel en Aziatische groenten voor de Europese retail

"Focus wordt meer en meer verlegd naar eigen teelt in Portugal”

Zoete aardappelen zijn vandaag de dag een vast bestanddeel van het supermarktaanbod. Tot de grootste leveranciers van de Europese retail behoren sinds jaar en dag de Verenigde Staten, Noord-Afrika, Latijns-Amerika en Spanje. Het gespecialiseerde East4Fresh heeft daarentegen een bloeiende afzetmarkt voor zoete aardappel uit Portugese teelt gevonden en wil nu doorpakken. “Binnen twee jaar willen we de Europese retail jaarrond met Portugees product beleveren”, licht bedrijfsleidster Helien Verhagen toe.

Het huidige seizoen bij de zoete aardappel loopt nog altijd vlot door, vertelt Helien desgevraagd: “We draaien een dubbele omzet in vergelijking met vorig jaar. Dit heeft niet zozeer te maken met een uitbreiding van het areaal, maar vooral met de toegenomen vraag vanuit de retail. Dit seizoen zijn we in september gestart met de nieuwe oogst en zullen we naar verwachting in juni de laatste productie op de markt brengen. In de tussenliggende periode tot aan de start van het nieuwe seizoen (juli en augustus) zijn we al actief op de lokale Portugese markt.” Nu is het zaak om ook de exportmarkten in dit tijdsbestek van kwalitatief goede producten te voorzien: “Dit betekent dat we bijvoorbeeld moeten inzetten op later aanplanten of bewaringstechnieken.”

East4Fresh legt zich sinds enkele jaren toe op de retail en zet daarbij in op de kernproducten zoete aardappel en Aziatische groenten. Aanvullend levert het groothandelsbedrijf ook bijzondere exoten (o.a. Jackfruit, wasabi en ugli’s).

Moderne rassen en retailconcepten
Binnen enkele jaren heeft East4Fresh een goede reputatie kunnen opbouwen met de zoete aardappel uit Portugese teelt. Cruciaal zijn daarbij de uiterst vruchtbare bodem en het ontbreken van een na-oogst behandeling, waardoor de productkwaliteit over de gehele linie uitstekend is. Kwaliteitsanalyses wijzen uit dat er niet of nauwelijks residu op het product te vinden is.

Eveneens wordt er ingezet op een breed scala aan moderne rassen, waaronder Covington, Bellevue en Lira (voornamelijk voor de Zuid-Europese markt). “Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een paars ras voor de export. Daarnaast testen we een aantal producten voor het diepvriesschap in de retail.” De voornaamste groeimarkten zijn Duitsland – waar East4Fresh sinds 5 jaar de grotere discounters beleveren - en Nederland. “Daarnaast willen we ook anticiperen op de groeiende behoefte aan biologische zoete aardappel, onder meer in Zwitserland en Oostenrijk”, vult Helien aan.

Run op Paksoi en Aziatische groentenspecialiteiten
Naast de zoete aardappel telt het assortiment van East4Fresh met Aziatische groentenspecialiteiten nog een interessant speerpunt. Onder dit segment valt de inmiddels bekende bladgroente paksoi, aangevuld met enkele minder bekende varianten zoals choisam, kai choi en waterspinazie. Ook in dit segment is een duidelijke omzetgroei waarneembaar, aldus Helien. “80% van onze jaarronde productie komt vooralsnog uit Nederlandse teelt, maar we testen momenteel enkele moderne methoden om op termijn ook deze producten in Portugal te kunnen telen.”

Hoewel de populariteit van Aziatische groenten bij de Europese consument in rap tempo toeneemt, zijn het nog altijd de standaard- en mini-paksoi die er qua omzet bovenuit steken. “Het zal nog wel een aantal jaren duren voordat de overige soorten het huidige niveau van de paksoi bereiken. Het is zeker in de retail belangrijk om een stukje informatie en recepten omtrent het product te bieden.”

Voor meer informatie:
Helien Verhagen
East4Fresh
Transportweg 67
2676 LM Maasdijk
Tel: 0180-620201
helien@east4fresh.nl   

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven