Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coline Laurent, Connecting Food

Blockchain-technologie wordt binnen de AGF-sector steeds belangrijker

Het Franse 'Connecting Food' heeft een transparantieplatform op basis van blockchain-technologie ontwikkeld. “Door de QR-code op de verpakking van het eindproduct te scannen, weten consumenten wanneer het product dat ze op dat moment vasthebben is geteeld en of aan alle specificaties is voldaan,” legt Coline Laurent uit.

Blockchain-technologie is een multichannel-oplossing die binnen de AGF-sector steeds belangrijker wordt. Onlangs heeft de ‘Les Fermes Larrère’-teler zich bij ‘Connecting Food’ aangesloten met hun platte kool en hun asperges. “Ze zien graag een blockchain-oplossing om niet langer energie te verspillen aan het moeten printen van de gegevens van producten in verschillende formats, die doorgaans per klant verschillen.”

Coline voegt hier nog aan toe dat het gebruik van blockchain-technologie in eerste instantie zorgt voor een verbeterde traceerbaarheid. “De consument weet waar het product vandaan komt en wanneer het product is ingezaaid en geoogst. Bovendien controleren we of aan alle specificaties van onze klanten is voldaan. Deze specificaties variëren afhankelijk van de producten en omvatten bijvoorbeeld criteria als grootte en versheid. We halen de gegevens op en voeren ze op een veilige manier in op de blockchain.”

De meeste klanten van Connecting Food staan op het punt hun producten in winkels te introduceren. In Frankrijk kunnen we de technologie, behalve voor groenten en fruit, ook gebruiken voor melk en eendenborst. De producten met een QR-code zijn in februari of maart in de supermarkt verkrijgbaar. In Duitsland volgt Connecting Food zelfs het fruit dat wordt gebruikt door een bepaald merk limonade. De limonade wordt over ongeveer een maand gepresenteerd op de landbouwbeurs in Parijs.

Het melkmerk ‘Juste et Vendéen’, dat door Connecting Food wordt gevolgd, is al beschikbaar in Super U-supermarkten in Frankrijk. In Italië zijn verder biologische eieren van het merk ‘Vivi Verde’ verkrijgbaar in Coop-supermarkten.

Het team van 'Connecting Food'

We weten nog niet of blockchain-technologie een belangrijke technologie voor Fransen zou kunnen worden. “De komende maanden zullen bepalend zijn. Pas dan krijgen we inzicht in de wijze waarop deze technologie aan de consumenten moet worden gepresenteerd. Het is nu al duidelijk dat consumenten op zoek zijn naar transparantie, maar we weten nog niet of het gebruik van blockchain-technologie de beste manier is om hen deze transparantie te bieden. Wel is het zo dat zodra consumenten meer duidelijkheid hebben, blockchain het mogelijk kan maken om echt goed te traceren goede producten te onderscheiden van de gewonere producten waarbij duidelijk van storytelling gebruik is gemaakt.”

Voor meer informatie:  
Coline Laurent
Connecting Food
Coline.Laurent@connecting-food.com 
www.connecting-food.com

Publicatiedatum: