België: Carrefour maakt betalingen met vingerafdruk mogelijk

Italië: SUN plant meer dan 20 nieuwe winkels in 2020
Het Italiaanse consortium SUN (Supermercati Uniti Nazionali) is van plan om in 2020 bijna €100mln te investeren in het openen van 20 nieuwe winkels. SUN had in 2019 een sterke groei, waarbij het jaar werd afgesloten met meer dan 600 filialen. Het bedrijf heeft voor 2020 een marktaandeel geraamd van 4,1% met een totale omzet van €3,2mld. Volgens voorzitter Marco Odolini zijn conventionele winkels de belangrijkste focus van het bedrijf. Er wordt daarom naast de investering in nieuwe winkels ook gekozen voor het moderniseren van oude vestigingen.
Bron: esmmagazine.com 

Thailand: Central Retail bijna klaar voor beursgang 
De grootste retailer van Thailand, Central Retail Corp, is bijna klaar voor de geplande beursgang van tot $2,7mld (€2,4mld). Het bedrijf heeft bijna een proces voltooid, waarmee de eerste investeerders worden zeker gesteld. Als de beursgang plaats vindt, zal dit de grootste in Thailand tot nu toe zijn. Volgens anonieme bronnen zullen de aandelen van Central Retail worden geplaatst tegen een koers van tussen de 40 tot 48 baht (€1,18 tot €1,42), waarbij met name veel animo vanuit investeerders is voor de lagere helft van deze prijsklasse.
Bron: reuters.com 

België: Carrefour maakt betalingen met vingerafdruk mogelijk
Bezoekers van supermarkten van Carrefour in België kunnen binnenkort betalen door middel van een vingerafdruk. Enkele maanden geleden is Carrefour begonnen met een pilotfase waarin het MyFinger-systeem werd getest in een supermarkt in Brussel. Het systeem koppelt de vingerafdruk aan de klant aan een eigen rekening, waarmee de klantenkaart effectief wordt vervangen. Carrefour gaat nu een nieuwe fase van het pilotproject inzetten, waarbij de aan de vingerafdruk gekoppelde rekening daadwerkelijk kan worden gebruikt voor betalingen. Ook deze nieuwe fase zal plaatsvinden bij een Carrefour-winkel in Brussel.
Bron: brusselstimes.com 

Zweden: MatHem.se gebruikt Thermo King voor online retail
MatHem.se, de grootste online supermarkt van Zweden, heeft zijn wagenpark uitgebreid met 30 nieuwe bestelwagens. De nieuw wagens zijn voorzien van koelsystemen van Thermo King. MatHem heeft zelf zijn gehele leveringsketen in de hand, van online bestelling naar vervulling in het distributiecentrum en tenslotte tot levering bij de klant. Dankzij de nieuwe bestelwagens kan het bedrijf nu ook een ononderbroken koelketenlogistiek garanderen. De het koelsysteem zorgt in de wagen voor twee temperatuurzones. De ene zone is voor gekoelde producten, terwijl de andere bestemd is voor diepgevroren producten. Het systeem van Thermo King vervangt de zware vrijstaande koelkasten die eerder in de bestelwagens werden gebruikt. Ook zijn de koelsystemen duurzamer en milieuvriendelijker in het gebruik, zelfs als de koelzones in gebruik blijven terwijl de wagen stationair draait.
Bron: globalcoldchainnews.com 

Amazon valt Nederland binnen
Amazon heeft serieuze plannen om uit te breiden in Nederland. Later dit jaar gaat een webwinkel van start, die volgens Amazon direct miljoenen producten aan zal bieden. Amazon zoekt naar retailers op het gebied van meer dan twintig categorieën, waaronder mode en elektronica. Bedrijven die hun producten via Amazon.nl aan willen bieden, kunnen zich nu laten registreren bij de e-commerce-gigant. De persoon die verantwoordelijk is voor de uitbreidingen van Amazon binnen de EU is Alex Ootes. Volgens Ootes zijn er twee voordelen voor retailers om via het platform van Amazon te werk te gaan: ten eerste wordt het aanbod voor Nederlanders groter en ten tweede wordt het bereik van Nederlandse retailers vergroot. Op dit moment zijn er via Amazon.nl alleen e-boeken verkrijgbaar. Andere producten zijn beschikbaar via de Nederlandstalige versie van de Duitse site Amazon.de. De komst van Amazon.nl zal met name druk zetten op de huidige Nederlandse marktleiders in de online sector, namelijk Bol.com en Coolblue.
Bron: retaildetail.eu 

VK: Asda experimenteert met flesinname en vulstations
De Britse supermarktketen Asda gaat samenwerken met een aantal bekende merken om een winkel met een grotere focus op duurzaamheid op te zetten. De plannen van Asda vallen onder een bredere strategie om onnodig plastic afval zoveel mogelijk te elimineren. Het nieuwe winkelconcept wordt voor het eerst ingezet in Middleton, Leeds, dat vanaf mei in bedrijf zal gaan. Klanten kunnen in deze winkel zelf meegebrachte containers met de merkproducten in het assortiment vullen, zoals bijvoorbeeld koffie of pasta. Naast de vulstations krijgt de winkel ook een eigen bloemenafdeling, waar tevens losse versproducten zoals komkommers verkrijgbaar zijn. Verder krijgt de winkel een automaat voor flesinname en ander plastic.
Bron: theguardian.com 

Japan: Rakuten en Seiyu openen logistiek centrum
De Japanse online retailer Rakuten en Seiyu, een dochteronderneming van Walmart, zijn van plan om later dit jaar een logistiek centrum te openen in Yokohama. De twee bedrijven hebben samen een joint venture opgezet in de vorm van een online supermarkt onder de naam Rakuten Seiyu Netsuper. De omzet van deze joint venture steeg van oktober tot eind december van vorig jaar met 30% ten opzichte van de periode in het jaar ervoor. De verdere groei van de online supermarkt is dan ook de reden voor het opzetten van het distributiecentrum. Het online supermarktsegment kwam in Japan traag op gang. Japanse consumenten zijn gewend om dagelijks versproducten in fysieke winkels te kopen. Seiyu en concurrenten zoals Aeon verwachten echter dat hier verandering in gaat komen door het stijgende aantal vrouwelijke werknemers en de innovaties op het gebied van technologie en logistiek.
Bron: reuters.com 

Naturalis onderzoekt met Albert Heijn biodiversiteit 
Albert Heijn gaat samenwerken met het Leidse Naturalis Biodiversity Center in een onderzoek naar biodiversiteit. AH gaat op deze manier de postdoc-student Auke-Florian Hiemstra helpen om in de komende vijf jaar het onderzoek uit te voeren. Het onderzoek gaat in februari van dit jaar van start.
Bron: esmmagazine.com 

Carrefour opent eerste winkel in Oeganda
Carrefour heeft zijn eerste hypermarkt geopend in Oeganda. Vorig jaar werd al bekend gemaakt dat Carrefour een filiaal wilde openen in de hoofdstad Kampala. De entree van Carrefour in het Afrikaanse land kwam mede tot stand door het partnerschap met Majid Al Futtaim, dat de exclusieve franchisenemer van Carrefour in het Midden-Oosten, Centraal-Azië en Afrika is. De winkel in Kampala bevindt zich in een groter commercieel centrum en heeft een oppervlak van meer dan 2.800 vierkante meter. Het assortiment bestaat uit 20.000 lokale en internationale merkproducten. Eerder in 2016 werkten Majid Al Futtaim en Carrefour samen met het openen van zeven filialen in Kenia. 
Bron: kamcity.com 

Duitsland: Delivery Hero verkrijgt €2,3mld voor Koreaanse overname
De Duitse thuisbezorger Delivery Hero heeft bijna €2,3mld verkregen voor de overname van de Zuid-Koreaanse Woowa Brothers. Woowa Brothers beheert een thuisbezorg-app in de eigen thuismarkt. Delivery Hero heeft het geld verkregen door de verkoop van obligaties en de uitgave van nieuwe aandelen. Door de obligaties werd een kapitaal verkregen van €1,75mld, terwijl de toename in kapitaal dankzij de nieuwe aandelen op €571mln neerkwam. De nieuwe aandelen zijn goed voor 4,3% van het bedrijf.
Bron: reuters.com 

Geen hoop voor Poolse hypermarkten
Grote retailzaken zoals hypermarkten verliezen in Polen steeds meer marktaandeel. In 2020 zal deze situatie alleen maar verergeren, wat zal leiden tot winkelsluitingen en personeel dat op straat komt te staan. De situatie van Tesco in Polen is een goed voorbeeld van hoe het hypermarktsegment in deze markt er nu voor staat. Minstens een keer per enkele maanden meldt Tesco dat er wederom een vestiging moet sluiten. Het bedrijf heeft onlangs overlegd met vakbonden voor het sluiten van vijf locaties in februari, wat gevolgen zal hebben voor zo'n 400 werknemers. Statistieken van GfK Polonia laten zien dat in het afgelopen jaar de omzet bij hypermarkten met 2,3% daalde, hoewel de rest van de supermarktsector juist groei liet zien. In het geval van discountketens stond deze groei op 8,2%. Op dit moment zijn hypermarkten goed voor slechts 13% van de omzet binnen de totale supermarktsector, terwijl tien jaar geleden dit segment juist een marktleider was. Discountketens hebben tegenwoordig een marktaandeel van 34%.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl 

Duitsland: Positief jaareinde voor Metro
De Duitse groothandelaar Metro heeft alle verwachtingen voor het afgelopen kwartaal overtroffen. Het bedrijf is in de West-Europese markt met 0,5% gegroeid. De totale omzet is met 2,2% toegenomen. Metro lijkt nu voor het eerst sinds lange tijd volledig volgens plan te lopen. Het bedrijf heeft aangegeven goed op weg te zijn om de winst- en omzetverwachtingen voor het fiscaal jaar 2019/2020 waar te maken. Het bedrijf is verder verwikkeld in het verkopen van de Real-keten en de activiteiten in China. Ook deze processen lopen geheel volgens plan.
Bron: retaildetail.eu 

VS: Instacart-werknemers roepen op tot boycot wegens fooien
Werknemers van Instacart zijn van mening dat Instacart te weinig fooi uitkeert voor het leveren van bestelde boodschappen. De fooibedragen zijn door Instacart gestandaardiseerd. Een fooi bedraagt minstens 5% van het totaalbedrag, wat volgens Instacart-directeur Nilam Ganenthiran een redelijk bedrag is. Het is voor klanten verder mogelijk om ook hogere fooien te geven. "Ik denk echt dat dit het beste is voor onze bezorgers, onze klanten en het economische systeem", aldus Ganenthiran. De contractwerknemers, die voor Instacart bestellingen vervullen, halen vaak de bestelde boodschappen zelf bij supermarkten en bezorgen deze vervolgens aan huis bij de klant. De werknemers voeren nu actie om de minimum fooi te verhogen tot 10%. Dit minimum werd eerder ook al gehanteerd, maar werd in 2016 door Instacart verlaagd naar 5%. In november werd door de werknemers een stakingsactie van drie dagen gehouden. Nu wordt door de contractwerknemers aangestuurd op een boycot van een dag. In een open brief naar de klanten van Instacart heeft een groep genaamd “Instacart workers” een oproep gedaan om de werknemers te steunen door op de dag van de boycot op Twitter de hashtag #DeleteInstacart te vermelden.
Bron: cnbc.com 

VS: Angelo Caputo’s Fresh Markets komt met online maaltijdplan
De zelfstandige supermarktketen Angelo Caputo’s Fresh Markets gaat op zijn website  www.shopcaputos.com  gebruik maken van een hulpmiddel om maaltijden te plannen. Het hulpmiddel betreft de functie CookIt, die ontwikkeld is door het IT-bedrijf Locai Solutions. CookIt is op de site beschikbaar onder de naam The Recipe Rack. Klanten kunnen hiermee online boodschappen doen aan de hand van beschikbare recepten. De functie combineert zodoende het plannen van een menu met het online bestellen van boodschappen. Via The Recipe Rack/CookIt kunnen verder dieetvoorkeuren, eerder bestelde boodschappenlijsten en andere persoonlijke zaken worden opgeslagen. De technologie achter de functie maakt gebruik van een algoritme voor machinaal leren, waardoor CookIt ook zelf suggesties voor recepten en producten bij de consument voor kan dragen.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: marginale toename in vergelijkende winkelomzet voor Target
Target heeft tijdens het kerstseizoen slechts een marginale toename in vergelijkende winkelomzet gezien. Door de geringe toename van 1,4% zijn de aandelen scherp gaan dalen. Volgens Target komt het tegenvallende resultaat door de zwakke omzet die met speelgoed en elektronica werd verkregen. “We wisten al dat dit seizoen uitdagingen ging geven, maar het was nog zwaarder dan we hadden verwacht", aldus CEO Brian Cornell. De online omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2018 met 19%, terwijl in 2018 sprake was van een toename in online omzet van 29%. Voor het vierde fiscale kwartaal verwacht Target dat de vergelijkende winkelomzet opnieuw rond de 1,4% zal zitten. Voorheen was in deze periode sprake van een groei in vergelijkende winkelomzet van 3% tot 4%. Het bedrijf blijft verder de oorspronkelijke winstverwachting over het gehele fiscale jaar hanteren.
Bron: reuters.com 

VS: Aldi-huismerk krijgt officieel certificaat
80 producten van het Aldi-huismerk Simply Nature hebben een Good Housekeeping Nutritionist Approved Emblem gekregen. De Simply Nature-producten zijn vrij van genetisch gemodificeerde ingrediënten en zijn in veel gevallen biologisch geproduceerd. Alle producten van Aldi zijn verder vrij van kunstmatige kleurstoffen en andere schadelijke bestanddelen.
Bron: prnewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven