De Piñabar is een machine om verse ananas mee te schillen en snijden, die kan worden opgesteld in supermarkten en door de consument zelf kan worden gebruikt. De machine werd ontwikkeld door Dutch Food Technology. Michel van Keeken van Piñabar: "In 2013 introduceerden we een aantal prototypen in Nederland en Spanje en meteen vanaf het begin was er internationale belangstelling voor de machine. De eerste machine werd in 2015 bij een retailer geplaatst en in 2017 breidden we sterk uit. We betraden de Nieuw-Zeelandse markt en dit wakkerde ook de interesse vanuit China aan." Inmiddels is het bedrijf wereldwijd aanwezig met de Verenigde Staten en Europa als voornaamste markten.
Nieuwe snijmogelijkheden, nieuwe kansen
Het bedrijf komt nu met een uitbreiding voor de Piñabar. Tijdens de aanstaande editie van Fruit Logistica in Berlijn zullen er twee nieuwe snijvarianten worden gepresenteerd. De originele Piñabar kan de ananas in een cilinder of repen snijden. De nieuwe ontwikkeling maakt horizontaal snijden mogelijk waardoor we de cilinder in ringen kunnen snijden en de repen in stukjes." Deze nieuwe ontwikkeling is een uitbreiding zodat bestaande klanten die nu al in het bezit zijn van een Piñabar in hun winkel geen volledig nieuwe machine aan hoeven te schaffen maar hun huidige machine aan kunnen laten passen met deze mogelijkheden.
Van Keeken legt uit dat deze nieuwe add-on de mogelijkheid biedt om nieuwe markten te openen voor de Piñabar. "De Piñabar is al aanwezig in winkels over de hele wereld en deze nieuwe uitbreiding zal beschikbaar zijn voor alle plaatsen waar de machine nu al wordt gebruikt. Deze nieuwe editie zou echter ook weleens de belangstelling van de foodservicesector kunnen wekken en zou ook uit kunnen groeien tot een populair item op evenementen. We verwachten een uitbreiding naar alle gebieden waar de consument toegang wil tot een snelle snack omdat deze nieuwe snijmogelijkheden de ananas in een mum van tijd om kunnen toveren tot een gezond en smakelijk tussendoortje."
Positief effect op de ananasafzet
De Piñabar is verkrijgbaar in twee modellen: één dat gratis te gebruiken is en een model waarbij de consument moet betalen voor het gebruik. "Het is volledig aan de retailer of deze de klant voor het gebruik van de machine wil laten betalen. Ze kunnen er ook voor kiezen om de prijs van de ananas zelf te verhogen. Waar ze ook voor kiezen, in alle gevallen zullen zij de afzet van ananas zien toenemen. Uit onze cijfers blijft dat het plaatsen van een Piñabar in de winkel minimaal tot een verdubbeling van de ananasafzet leidt. Zelfs retailers die niet rechtstreeks inkomsten van de machine binnen krijgen, zullen hun inkomsten dus wel toe zijn nemen dankzij de beschikbaarheid van de machine in hun winkel," legt Van Keeken uit.
Eén van de klanten van Piñabar is de Amerikaanse retailer Whole Foods, die aangeeft dat het hebben van deze machines in haar winkels een zeer positief effect heeft gehad. Van Keeken: "Whole Foods zag niet alleen de afzet van ananas groeien maar de totale afzet van fruit nam toe. Het kunnen kopen van vers gesneden ananas motiveerde de consumenten dus om ook andere fruitsoorten te kopen, misschien wel voor het bereiden van een fruitsalade. Deze cijfers zijn natuurlijk moeilijk te meten en we weten ook niet precies waarom dit zo is. Toch zien we een duidelijke trend en dat is dat de Piñabar een positieve boost geeft aan de winkel. De Piñabar heeft ook bewezen een 'attractie' te zijn in winkels waarmee mensen naar de AGF-afdeling worden gelokt. Met name kinderen vinden het leuk om te zien hou de ananas wordt gesneden. De Piñabar is dus meer dan alleen een machine, het is een in-store ervaring."
Meer innovaties in ontwikkeling
Het bedrijf test momenteel de nieuwe versie van de Piñabar en hoopt de machine binnen één tot twee maanden na de onthulling op Fruit Logistica gereed te hebben voor de verkoop. De nieuwe ontwikkeling is niet de enige onthulling die het bedrijf in 2020 hoopt te doen. Van Keeken: "We werken aan andere innovaties op het gebied van ananas en we zullen dit jaar buiten de Piñabar nog zeker één andere innovatie introduceren en dit zal een totaal andere machine zijn. We zijn voorlopig dus nog lang niet klaar met ananas!"
Voor meer informatie:
Michel van Keeken
Dutch Food Technology
Tel: +31 434100044
Email: michel@dutchfoodtechnology.com
www.pinabar.org