Dit is het laagseizoen voor de Chinese mangoteelt. De meeste binnenlandse mango's op de Chinese markt komen uit Hainan. Geïmporteerde mango's hebben onder deze omstandigheden een goede afzetmogelijkheid. Ze vullen een gat in de Chinese markt tijdens het laagseizoen van de binnenlandse mangoteelt. De heer Lin van Beijing Lin Family Yijia Trade Center gaf onlangs zijn visie op de Chinese mangomarkt: "De levering van mango's aan de Chinese markt is minder dan ideaal. De verkoop verloopt langzaam. Bovendien bedreigt de concurrentie van andere soorten fruit de verkoop van onze mango's. Zo zijn bijvoorbeeld de Shatang mandarijnen dit jaar vrij goedkoop en zijn ze gemakkelijk te eten, waardoor ze zo populair zijn bij de Chinese consument".
Naast de concurrentie van andere fruitsoorten hebben ook de weersomstandigheden de verkoop van mango's beïnvloed. De heer Lin legt uit: "De omvang van de mangoteelt was vrij groot in het begin van dit seizoen, waardoor de prijs niet veel kon stijgen. En tegelijkertijd is het weer in Noord-China vrij koud. Deze twee ontwikkelingen samen creëren een situatie waarin het aantal verkochte mango's klein is en de prijs ook laag."
"Op dit moment komen de meeste binnenlandse mango's op de Chinese markt uit Sanya en Ledong in Hainan. Geïmporteerde mango's komen voornamelijk uit Cambodja en Vietnam. Mango's uit Thailand en Laos zijn beschikbaar op de Chinese markt in de 5 tot 6 maanden na het Chinese Lentefestival [25 januari, 2020]. Wat betreft de mangovariëteiten op de markt is er een grote diversiteit. Binnenlandse mango's zijn meestal Tainong, Hongjinlong of Jinhuang variëteiten. De belangrijkste variëteiten uit Cambodja zijn de Gaolemi en Xiang mango's, terwijl Vietnam vooral Qingpi, Shuixian en Ao mango's produceert. Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten de Cambodjaanse Gaolemi en de Vietnamese Qingpi het meest appreciëren, omdat deze variëteiten vrij goedkoop zijn."
Voor meer informatie:
Xiao Lin
Beijing Lin Family Yijia Trade Center
Tel.: +86 186 0003 7753
294344128@qq.com