Lidl Frankrijk: 50 nieuwe winkels per jaar erbij

Zwitserland: Coop meldt omzetgroei van 1,3% in boekjaar 2019

Coop Zwitserland heeft voor het boekjaar 2019 een valuta neutrale omzetgroei van 1,3% gerapporteerd tot €28,3 mld. De netto-omzet van de onderneming steeg in deze periode met 1,4% tot €16,6 mld, dankzij een hogere klantenfrequentie in de supermarkten en goede prestaties van gespecialiseerde winkelketens zoals Livique en Lumimart. De groothandels- en productieafdeling van Coop Zwitserland boekte een omzetgroei van 2,6% tot €13,1 mld. Coops Transgourmet Groep verstevigde haar positie als tweede grootste bedrijf in de afhaal- en leveringsgroothandel in Europa, meldde de retailgigant.
Bron: esmmagazine.com

Lidl richt zich op 50 nieuwe winkels per jaar in Frankrijk tegen 2022
Discounter Lidl streeft ernaar om tegen 2022 50 nieuwe winkels per jaar te openen in Frankrijk, nadat 2019 het drukste jaar wat nieuwe winkelopeningen in het land betreft was. Volgens Capital.fr opende de retailer vorig jaar bijna 50 winkels, inclusief de renovatie van 16 voormalige Casino-vestigingen en 17 voormalige Leader Price winkels. Sinds 2012 heeft Lidl in Frankrijk € 4,5 mld geïnvesteerd in de uitbreiding van zijn winkelnetwerk, een investering die zijn vruchten heeft afgeworpen. In 2019 steeg voor het eerst het marktaandeel van 6% en werd het jaar afgesloten met 6,2% van de markt, aldus Kantar. Tussen 2010 en 2018 zag de discounter zijn Franse omzet stijgen met 4,5%.
Bron: esmmagazine.com

VK: Tesco verslaat zijn concurrenten met een stijging van de kerstomzet van 0,1%
Tesco, de grootste retailer in het VK, zag een onderliggende omzetstijging van 0,1% door wat de retailer "ingetogen consumentenbestedingen tijdens de kerstperiode" noemde. Om te laten zien hoe hard de supermarkten moesten werken tijdens de kerstperiode, liet Tesco weten dat ze de prijzen hadden verlaagd en dat ze daardoor de beste prestaties in 6 jaar hadden geleverd en de grootste dag ooit in de Britse voedingsafzet in zijn geschiedenis hadden gezien en dat allemaal alleen maar om een kleine stijging van het bio-segment te garanderen. Het Britse winkelend publiek was bijzonder voorzichtig in 2019 doordat de loonstijgingen vertraagden en de politieke onzekerheid het land in zijn greep hield. Volgens Tesco leidde de klinkende verkiezingsoverwinning van Boris Johnson in december, waarmee de impasse doorbroken werd, niet tot een inhaalvraag. Algemeen directeur Dave Lewis: "Op de ingetogen Britse markt hebben we goed gepresteerd, met onze vijfde groei tijdens de kerst op rij." Tesco, dat een aandeel van 27,4% in de Britse kruidenierssector heeft, heeft ook een update gegeven van de handel in het derde kwartaal voor de kerst, toen de 'like-for-like'-verkopen met 0,4% daalden. Dit liet zien dat het winkelend publiek naar de winkels was teruggekeerd voor de kerst.                                                                    Bron: reuters.com

 

Noorwegen: NorgesGruppen reserveert € 860.000 voor het Milieufonds voor 2020 
Noorse retailer NorgesGruppen heeft een bovengrens van € 860.000 vastgezet voor zijn milieufonds voor werknemers voor het jaar 2020. Het fonds biedt financiële steun aan werknemers voor het uitvoeren van energiebesparende maatregelen in hun huis en de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen voor persoonlijk gebruik. Dit jaar zal het bedrijf in januari aanvragen van werknemers accepteren voor een totaalbedrag van     € 560.000. Voor de resterende € 300.000 zal het bedrijf in augustus of september van dit jaar aanvragen laten indienen.
Bron: esmmagazine.com

 

China: Carrefour Easy winkel opent binnen Suning tak doordat merken blijven
Supermarkt Carrefour Easy heeft z'n deuren geopend binnen Chinese retailer Suning.com's Shanghai Zhongshan winkel, wat de laatste stap markeert naar integratie van de twee retailbedrijven. Met een afzet op 100 m² tot 250 m² bouwt Carrefour Easy sinds 2015 aan een netwerk van zelfstandige buurtwinkels in China. De opening binnen een Suning winkel markeert de laatste ontwikkeling voor het bedrijf, omdat Suning in september vorig jaar voor € 620 mln een aandelenbelang van 80% in Carrefour China verwierf, wat deel uitmaakt van een beweging van Suning om de uitbreiding van zijn fysieke portfolio naar een volledig retailmodel te versnellen.
Bron: insideretail.asia

 

VK: John Lewis waarschuwt dat het geen personeelsbonus zal betalen
Retailer John Lewis Partnership heeft gewaarschuwd dat zijn personeelsbonus op de tocht staat, omdat het een daling van de afzet tijdens de kerstdagen in zijn winkelketen zag. Ze waarschuwden dat de jaarlijkse winst van het bedrijf naar verwachting "aanzienlijk lager zal zijn dan vorig jaar". Het bestuur zal in februari bijeenkomen om te beslissen of het "verstandig" is om de personeelsbonus uit te betalen, aldus het samenwerkingsverband. In een verrassende aankondiging zei John Lewis & Partners ook dat hun directeur Paula Nickolds zal aftreden. Het bedrijf heeft de uitvoerende teams achter John Lewis en Waitrose samengevoegd tot één team en verwacht werd dat Nickolds algemeen directeur zou worden.
Bron: bbc.com

 

Thaise PTT zegt dat zijn retail afdeling niet geïnteresseerd is in het bieden op de Aziatische zaken van Tesco
Het Thaise staatsenergie-bedrijf PTT Pcl verklaarde dat noch zijzelf, noch hun retail afdeling geïnteresseerd is in het bieden op de activa van Tesco Plc in Azië. Reuters rapporteerde eerder dat, volgens bronnen, de retail afdeling van PTT van plan was om aan de eerste ronde biedingen die op 15 januari plaatsvindt deel te nemen voor een waarde van maximaal € 8,1 mld. De grootste retailer van Thailand, Central Group, en het agribusiness conglomeraat Charoen Pokphand (CP) Group zijn ook van plan om deel te nemen, volgens dezelfde bronnen. Een woordvoerder van de PTT weigerde verder commentaar te geven.
Bron: reuters.com

 

Rapport: Amazon heeft oog op nieuwe fysieke markt
Amazon overweegt naar verluidt het openen van fysieke winkels in de op een na grootste wereldwijde markt. Volgens Reuters mag Amazon in Duitsland fysieke winkels openen. De e-tailer opent snel winkels in de VS onder banners als Amazon Go, Amazon Books en Amazon 4-Star. Het is ook eigenaar van de supermarktketen Whole Foods en heeft een aantal low-profile fysieke slijterijen geopend (voornamelijk voor de levering van drank op aanvraag) en is naar verluidt van plan om een aparte keten Amazon-supermarkten te openen. Daarnaast probeert het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk fysieke winkels uit.
Bron: chainstoreage.com

 

VS: Walmart opent tech-enabled Neighborhood Market winkel
Walmart biedt een ultra-gestroomlijnde winkelervaring op de nieuwe Neighborhood Market locatie in Coral Way, Florida. De nieuwste winkel van de discounter in Miami is voorzien van een aantal technologieën die zijn ontworpen om tijd te besparen voor zowel klanten als medewerkers. Deze omvatten het eerste online boodschappenaanbod in dit gedeelte van Miami, evenals de levering van boodschappen op dezelfde dag. De nieuwe winkel is ook de eerste locatie in Florida die een uitgebreide self-checkout-optie biedt met veel rijen scanners waar klanten in staat gesteld worden om zelf hun boodschappen te scannen of om zich daarbij te laten helpen door een medewerker. Walmart is bezig met de uitbreiding van een self-checkout in Florida na het succesvol testen van een prototype winkel in Arkansas.
Bron: chainstoreage.com

VS: Albertsons ziet identieke winsten in Q3
Albertsons Cos. noteerde zijn achtste kwartaal met identieke afzetstijgingen en meldde betere  resultaten voor het fiscale derde kwartaal van 2019. Voor de 12 weken die eindigden op 30 november, bedroegen de netto afzet en andere  opbrengsten € 12 mld, een stijging van 1,9% ten opzichte van de         € 12,4 mld een vorig jaar, zo meldde Albertsons. De Boise, in Idaho, schreef de opleving toe aan een 2,7% jaar-op-jaar stijging van de omzet, die gedeeltelijk omlaag ging door een lagere brandstofafzet en verloren omzet door winkelsluitingen sinds boekjaar 2018.
Bron: supermarktnews.com

VS: Food 4 Less franchisenemer vormt ESOP
PAQ Inc., een onafhankelijke franchisenemer van de 14 Food 4 Less supermarkten, heeft een aandelenplan voor werknemers (ESOP) gecreëerd. De voorwaarden van de deal zijn niet bekend gemaakt. Roy Farmer, managing director bij Capstone Headwaters, een internationale investeringsbank, met hoofdkwartier in Boston en Denver, die PAQ in deze kwestie adviseerde: "Door 100% van de bedrijfsaandelen aan een ESOP te verkopen, werd het bedrijf federaal en staatsbelastingvrij, waardoor de cashflow dramatisch toenam en de fondsen werden verstrekt om de eigenaars voor hun aandelen te betalen. De belastingbesparingen stellen het bedrijf in staat om concurrerender te zijn en leider in het lage prijs-segment te blijven".
Bron: progressivegrocer.com

VS: Mariano's richt zich op winkelupdates in plaats van uitbreiding
Mariano's heeft plannen om in 2020 14 of 15 extra winkels te verbouwen en maar liefst 600 nieuwe medewerkers aan te nemen om de nieuwe winkels te bemannen en de klantenservice te verbeteren, zo meldt de Chicago Tribune. Er zijn op dit moment geen nieuwe winkelopeningen gepland. Volgende maand zal de West Loop winkel de Tastemaker Kitchen introduceren, met interactieve lessen en demo's van lokale chef-koks. Enkele van de andere veranderingen die Mariano's heeft doorgevoerd zijn het toevoegen van meer self-checkout rijen en selfservice voedingsopties. Moederbedrijf Kroger heeft Mariano's ook vrijgesteld van een merkbrede rebranding-campagne ten gunste van het behoud van de oorspronkelijke esthetiek.
Bron: kruidenierswinkeldive.com

Grubhub overweegt strategische opties, waaronder een eventuele verkoop: WSJ
Online voeding leveringsbedrijf GrubHub overweegt strategische opties die een mogelijke verkoop of een overname omvatten,  zo meldt de Wall Street Journal. GrubHub heeft financiële adviseurs ingeschakeld, volgens het rapport. De voedingsmiddelensector ziet de toenemende concurrentie van Uber Technologies UberEats en van startups zoals DoorDash en Postmates onder ogen. Grubhub zei, in antwoord op een verzoek van Reuters om commentaar, geen commentaar te geven op de geruchten of speculatie.
Bron: reuters.com

VS: Brookshire Grocery Co., Weis Markets werken samen met Mercatus
Brookshire Grocery Co. en Weis Markets hebben besloten om een technische oplossing te kiezen die is ontworpen om de personalisatie van hun klanten te helpen verbeteren. De regionale retailers maken gebruik van een personalisatie-informatie systeem genaamd Mercatus AisleOne die klantengegevens verzamelt en analyseert. John D'Anna van Brookshire Grocery Co. "Een jaar geleden zijn we begonnen met het online opnemen van bestellingen voor een ophaaldienst bij 100 winkels in Brookshire's, Super 1 Foods en FRESH die werken onder de vlag van Brookshire. Nu zijn we verheugd om ons partnerschap met Mercatus uit te breiden door AisleOne personalisatie toe te voegen aan onze online winkelmogelijkheden en om een meer gepersonaliseerde, handige en plezierige klantervaring te creëren."
Bron: progressivegrocer.com

Walmart heeft net een nieuwe technologie geïntroduceerd die zou kunnen helpen zijn positie als grootste supermarkt van Amerika te handhaven
Walmart denkt dat het een technologisch wapen heeft dat het in staat zal stellen om de online bestellingen van het winkelend publiek sneller te picken, in te pakken en te leveren, aangezien het bedrijf probeert zijn positie als grootste supermarkt van Amerika te versterken. De retailer introduceerde een platform genaamd Alphabot, dat ze sinds het midden van vorig jaar in het geheim hebben getest in een van de Supercenters in Salem, New Hampshire. Walmart zegt dat de winkel in Salem zal blijven dienen als "basis" van Alphabot, terwijl het nieuwe pick- en verpakkingsproces steeds opnieuw wordt geanalyseerd en verbeteringen worden aangebracht. Het bedrijf laat weten dat het uiteindelijk de plannen voor een uitbreiding in de hele VS zal beoordelen.
Bron: cnbc.com

H-E-B onttroont Trader Joe's als grootste retailer van de V.S. in de dunnhumby Retailer Preference Index 2020 
dunnhumby, mondiale leider op het gebied van klantengegevens, gaf de derde jaarlijkse dunnhumby Retailer Preference Index (RPI) vrij, een uitvoerige, landelijke studie die de Amerikaanse retail markt met een waarde van    € 630 mld onderzoekt. Voor de eerste keer werd H-E-B beoordeeld als de beste Amerikaanse retailer die Trader Joe's van de toppositie verjoeg die de discounter de afgelopen twee jaar heeft behouden. Ook de regionale retailer uit Texas kwam ook voor Amazon en Costco in de lijst te staan. De andere winkels met de hoogste algemene klantenvoorkeursscores zijn: 2) Trader Joe's, 3) Amazon, 4) Market Basket , 5) Wegmans Food Markets , 6) Costco, 7) Aldi, 8) Sam's Club, 9) Walmart, 10) Publix, 11) WinCo Foods, 12) Fresh Thyme , 13) Sprouts Farmers Markets, 14) ShopRite. De RPI-studie onderzocht 7.000 Amerikaanse huishoudens om te bepalen welke van de 60 grootste retailers de sterkste combinatie creëerden tussen financiële prestaties en het emotionele gevoel van de consument.

Bron: businesswire.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven