Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verkoop verse groenten en fruit stijgt

Nederlanders omarmen gesneden groenten en verspakketten

In 2019 kochten Nederlanders 2 procent meer verse groenten en fruit. Deze groei wordt vooral gedreven door gesneden verse groenten en verspakketten. Vooral het verspakket, dat een complete maaltijdoplossing biedt, heeft met een groei van bijna 40 procent het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen.

Verspakketten worden inmiddels door één op de drie huishoudens gekocht en zijn vrijwel bij iedere supermarkt te koop. Deze pakketten maken het makkelijker om voldoende groenten te eten en dragen bij aan de gezonde keuze. Verder grijpen consumenten steeds vaker naar een zakje met voorgesneden verse groenten. Binnen de totale supermarktomzet verse groenten heeft de categorie gesneden verse groenten een aandeel van 43 procent.

Consument betaalt voor gemak 
Ondanks de BTW verhoging stopte de Nederlandse consument in 2019 vaker groenten en fruit in het winkelwagentje dan in 2018. In totaal nam het gekochte volume verse groenten en fruit met twee procent toe. Dat blijkt uit consumentendata die GroentenFruit Huis heeft aangekocht bij GfK. De consument betaalde gemiddeld vier procent meer voor een kilo verse groenten ten opzichte van 2018, terwijl de kiloprijs van vers fruit één procent daalde. Uit het feit dat de verkoop van gesneden groenten is gestegen blijkt dat de consument bereid is om te betalen voor gemak. Factoren zoals het weer beïnvloeden de productie en daarmee de prijs. Zo was de prijs van een kilo appelen duidelijk lager dan in 2018 toen, met name in het voorjaar, het aanbod klein en de prijzen hoog waren. Appelen hebben een aandeel van twintig procent in de totale fruitaankopen. De lagere prijs voor appelen heeft zeker invloed gehad op de licht gedaalde bestedingen aan fruit.

Horeca verrast
In de Nederlandse horeca en catering wint de gezonde menukeuze met groenten en fruit terrein. Zo kochten bedrijven die actief zijn in de foodservice elf procent meer verse groenten en fruit. De sterkste groei is te zien in de restaurant- en logiessector. Zo steeg de inkoop van groentenmixen in 2019 met een kwart. Hierna zijn sla/salades, sinaasappels en tomaten de meest ingekochte productgroepen door de horeca en catering. De horeca verrast de klanten vaker met producten als mango's, avocado's, passievruchten en blauwe bessen. Ook worden in meer gerechten rode bieten en wortelen verwerkt. Chef-koks gaan steeds meer voor kleur en variatie op het bord. Daarmee spelen ze in op de trend naar meer plantaardig in het menu.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
T: +31 (0)79 368 11 00
E: info@groentenfruithuis.nl   

Publicatiedatum: