Melissa Hartmann de Barros van HLB:

"We hebben van de papaja een vast item in Europese supers gemaakt"

Ondanks het feit dat papaja's door velen nog beschouwd worden als een exotische fruitsoort zijn ze vrijwel bij alle grote retailers in Europa en Noord-Amerika te krijgen. HLB Tropical Food, dat in Duitsland werd opgericht door Homero Levy de Barros, speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van de papajamarkt in Europa. Toen Levy de Barros met zijn gezin naar Amerika verhuisde om er een onafhankelijke divisie van zijn bedrijf op te richten, die de naam HLB Specialties kreeg, droeg hij eveneens bij aan de ontwikkeling en groei van de papajamarkt in Noord-Amerika. 

Luchtvracht garantie voor rijper en smaakvoller product 
HLB is erin geslaagd om de papaja te veranderen van een niche-item in een basisproduct door de wijze waarop het fruit werd geïmporteerd en verhandeld te veranderen.

"Begin jaren negentig van de vorige eeuw werden papaja's doorgaans per zeevracht naar de Europese markt verladen. De leveringen waren niet consistent en veel fruit was nog voor het rijp was geplukt om er zeker van te zijn dat het de twee weken durende overtocht zou overleven. De papaja's, die in Europa aankwamen, waren dan ook onrijp en hadden ook weinig kans om hierna verder te rijpen en beter op smaak te komen," legt Hartmann de Barros uit. 

Dit alles veranderde toen HLB begon met de import van het fruit. "We werken met papaja's van het Caliman-label, die aan de boom rijpen en per luchtvracht worden aangevoerd. Dit houdt in dat de papaja's in plaats van twee weken slechts twee dagen onderweg zijn en dat telers het fruit langer aan de bomen kunnen laten rijpen. We hebben de manier waarop deze fruitsoort aan de consument werd gepresenteerd veranderd door hen een product te laten zien dat al voor 50% op kleur is gekomen in plaats van een nog volledig groen stuk fruit. Dit maakte de papaja's stukken aantrekkelijk voor consumenten die nu eenmaal met hun ogen kopen."

Naarmate het bedrijf consistente en regelmatige aantallen van dit gerijpte en smaakvolle fruit leverde, begon de markt ook te groeien. Al snel kregen competitieve retailers de papajadisplays in het oog en pasten zij zich aan aan deze totaal nieuwe manier om dit rijpe, kleurrijke fruit in hun winkels aan te bieden. 

Doorbraak op de Noord-Amerikaanse markt
In 1998 autoriseerden de Verenigde Staten de import van Braziliaanse papaja's. Dit was voor het familiebedrijf HLB aanleiding om naar Florida te verhuizen om een onafhankelijke tak van het bedrijf op te richten: HLB Specialties. In nauwe samenwerking met de telers van Caliman in Brazilië introduceerden het bedrijf de Braziliaanse papaja in de Verenigde Staten. Voorheen werd de nog kleine papajamarkt in het land bevoorraad door product uit Hawaï en Jamaica. De papajamarkt in de Verenigde Staten bood echter veel mogelijkheden voor verdere groei en we konden ons Braziliaanse product tegen een zeer concurrerende prijs leveren omdat we over grote aantallen beschikten. De eerste jaren konden we dan ook sterk groeien zonder Hawaiiaanse en Jamaicaanse papaja's in de weg te zitten. De markt bood immers genoeg ruimte voor alle aanbieders," legt Hartmann de Barros uit. Het bedrijf begon al snel met de import van 150 pallets per week, wat gelijk staat aan ongeveer 22.000 dozen en deze hogere beschikbaarheid deed de vraag ook toenemen.  

In 2010 startte het bedrijf met de import van grote hoeveelheden Formosa-papaja's in de Verenigde Staten. Hiervoor werkte HLB Specialties voornamelijk met de golden papaja, een kleiner ras. Hartmann de Barros: "De Formosa-papaja is groter en werd meteen zeer goed ontvangen op de Amerikaanse markt. Dit is te danken aan het feit dat dit ras uitermate geschikt is voor gezinnen omdat het groter van formaat is dan de golden papaja. Het ras moet het opnemen tegen Maradol, een uit Mexico afkomstig papajaras. De rijping van Formosa-papaja's verloopt echter probleemlozer wat betekent dat het ras langer houdbaar is. Daarnaast is het ras ook aantrekkelijker voor consumenten. Maradol-papaja's moeten namelijk volledig geel zijn voor ze gegeten kunnen worden maar Formosa-papaja's zijn al eetrijp als ze een paar gele strepen hebben."

"Momenteel werken we met een nieuw papajaras: Samba. Dit ras is van hetzelfde formaat als de golden papaja maar beschikt over betere kenmerken. Het ras groeit nu al in populariteit. Net zoals al onze papaja's is ook dit ras GGO-vrij. We kijken ernaar uit om de markt voor dit en andere papajarassen nog verder te ontwikkelen," aldus Hartmann de Barros. 

Ramboetan geïntroduceerd aan consumenten
In 2016 introduceerde het bedrijf ramboetans in clamshells in de retail. Melissa Hartmann de Barros, communicatiedirecteur van HLB: "Ramboetan was ook voor HLB het introduceerde al verkrijgbaar in de Verenigde Staten maar eigenlijk voornamelijk bij groothandels en speciaalzaken die zich richtten op specifieke markten. We streefden ernaar om deze fruitsoort direct aan de consument te introduceren via retailers en we waren blij verrast toen we merkten hoe goed de respons hierop was."

Het promoten van deze nieuwe fruitsoort werd ondersteund door sociale media. Hartmann de Barros: "Half 2018 had de hashtag #rambutan alleen al op Instagram wereldwijd al bijna 200.000 vermeldingen, een toename van 48.000 posts ten opzichte van 2017. In mei 2019, toen in Guatemala het ramboetanseizoen weer van start ging, bedroeg het aantal tags 223.000 en in december 2019 al 238.000. Onze clamshell van 340 gram speelde een belangrijke rol in deze posts, vooral toen we het product in 2016 op de markt brachten."

Vorig jaar vierde het bedrijf haar 30-jarig bestaan en in 2020 hoopt het haar aanbod aan exotisch fruit nog verder uit te breiden. 

 

Voor meer informatie:
Melissa Hartmann de Barros
HLB Specialties
Tel: (+1) 954-475-8808
Email: Melissa@hlbspec.com 
www.hlbspec.com  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven