Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

1,0% meer retailomzet in eurozone

Nieuw-Zeeland: plastic manden van Countdown sterk in trek
Countdown is begonnen met het aanbieden van herbruikbare plastic manden. De manden zijn bij de 180 vestigingen van de Nieuw-Zeelandse keten verkrijgbaar als alternatief voor de herbruikbare papieren tassen die ook verkrijgbaar zijn. De plastic manden worden vervaardigd uit gerecycled plastic door het bedrijf Sistema.
Bron: stuff.co.nz 

1,0% meer retailomzet in eurozone
De totale omzet van de retailsector in de eurozone is in november 2019 ten opzichte van oktober 2019 toegenomen met 1,0%. In de gehele EU nam deze omzet toe met 0,6%. Dit blijkt uit statistieken van het officiële bureau voor de statistieken van de EU, Eurostat. In oktober 2019 nam de omzet van de retailsector in de eurozone met 0,3% af. Met betrekking tot de gehele EU was dit in diezelfde periode 0,2%. Jaar op jaar is in november 2019 de omzet van de retailsector in de eurozone met 2,2% gestegen. Voor de gehele EU was dit 1,9%.
Bron: ec.europa.eu 

Kenia: Nakumatt gaat sluiten
Crediteuren van de Keniaanse supermarktketen Nakumatt, ooit de grootste retailer van Oost-Afrika, hebben ingestemd met het faillissement van de keten. Zo'n 92% van alle crediteuren stemde in met de liquidatie van de supermarktketen. Nakumatt bleek eerder na een gefaalde reddingspoging niet in staat om zijn schulden af te betalen. Nakumatt groeide uit van een matrassenwinkel in het platteland tot een netwerk van meer dan 60 filialen. In 2017 bleek het bedrijf echter niet meer in staat om leveranciers, huurbazen en andere crediteuren te betalen, waarna enkele tientallen winkels werden gesloten. Slecht management, snelle uitbreidingen en calamiteiten zoals een overstroming en een terroristische aanval bij twee winkels hebben verder de winkelketen geschaad. Door de neergang van de Keniaanse keten ontstonden gaten in de markt, die door buitenlandse ketens zoals het Franse Carrefour en het Zuid-Afrikaanse Shoprite werden gevuld.
Bron: reuters.com 

Britten maken goede start voor gezonder nieuw jaar
Uit onderzoek van Central England Co-operative blijkt hoe het consumentengedrag laat zien dat Britse inwoners gezonder het nieuwe jaar in willen gaan. Vorig jaar veranderde 26% van alle Britten zijn eetgedrag om in januari gezonder van start te gaan. De drie belangrijkste veranderingen qua eetgedrag waren het consumeren van meer groenten en fruit, het stoppen met alcoholische dranken en het verminderen van de suikerinname. Zachtfruit blijkt in januari 2019 een gewild product bij de winkels van Central England Co-op te zijn. Er wordt jaar op jaar gezien bijna 20% meer omzet gedraaid met blauwe bessen, aardbeien, frambozen en bramen.
Bron: retailtimes.co.uk 

Traagste kerstgroei voor Britse supermarkten sinds 2014
Britse supermarkten hebben tijdens de kerstperiode de traagste omzetgroei van de afgelopen vijf jaar meegemaakt. De omzet steeg in de afgelopen vier weken met slechts 0,5%. Uit statistieken van Nielsen komt naar voren dat de supermarktomzet zijn seizoenspiek in de periode van twee weken voor 28 december beleefde. Er werd tijdens deze piek een totale omzet behaald van £6,2mld (€7,3mld). Ten opzichte van dezelfde periode in 2018 is dat een afname van 0,2%. De zwakke omzet wordt verklaard door verschillende factoren. Zo is er sprake van toegenomen concurrentie, meer kortingsacties en minder inflatie. Ook laat de informatie van Nielsen zien dat hoewel consumenten vaker tijdens de kerstperiode supermarkten bezochten, er ook minder tijd in supermarkten werd doorgebracht en minder boodschappen werden gedaan. Met betrekking tot traditionele kerstboodschappen werd volgens Nielsen in de laatste vier weken voor £70mln (€82,1mln) aan verse kalkoen afgezet. Jaar op jaar is dat een toename van 0,5%. De afzet van vers rundvlees daalde met 3,6% en de afzet van verse AGF met 1,4%.
Bron: kamcity.com 

Roemenië: online retailer vraagt nieuwe leveringskosten
eMAG, de grootste online retailer van Roemenië en tevens een dochteronderneming van de Zuid-Afrikaanse groep Naspers, heft een extra toeslag op bezorgingen. Per bestelling moet er nu RON 5 (€1,05) per bestelling extra moeten worden betaald. Deze heffing geldt ook voor klanten die bestellingen bij showrooms van eMAG of bij zogeheten easybox-units af komen halen. De heffing geldt voor bestellingen van minder dan RON 1.500 (€313,91). Op bestellingen, die voorheen bij showrooms of een easybox werden afgehaald, werden eerder geen heffingen geplaatst. Volgens eMAG is de heffing nodig om bepaalde investeringen te bolwerken, zoals voor snelle thuisbezorging of bezorging volgens een afgesproken schema.
Bron: romania-insider.com 

VK: 0,4% meer supermarktomzet in derde kwartaal Sainsbury's
Sainsbury's had in de periode van 15 weken tot 4 januari 2020 0,4% meer omzet bij zijn supermarktsegment. Het online segment had 7,3% meer omzet, terwijl de omzet bij de categorie voor kleding met 4,4% toenam. De omzet van algemene waren nam met 3,9% af. De totale online omzet steeg met 5%. Al met al is de totale retailomzet met uitsluiting van de omzet van benzine met 0,7% gedaald. De like-for-like-omzet daalde eveneens met 0,7%. Volgens CEO Mike Coupe gaf Sainsbury's tijdens de kerstperiode een sterke combinatie van levensmiddelen van hoge kwaliteit tegen scherpe prijzen. "We hebben bedrijfsmatig gezien dan ook een uitstekende prestatie geleverd. We hebben nu bij Sainsbury's echt het idee meer tempo te maken. Investeringen in onze winkels en verbeteringen op het gebied van service hebben ertoe geleid dat we hoge scores qua klantentevredenheid hebben behaald."
Bron: about.sainsburys.co.uk 

VS: Wegmans stopt met plastic tassen in New York
Wegmans Food Markets is van plan om voor 27 januari te stoppen met het aanbieden van plastic tassen in alle 47 winkels in New York. Het besluit komt nadat in juli met succes een pilotproject werd uitgevoerd, waarbij in twee winkels in Corning en Ithaca in New York de plastic tassen niet langer nog werden aangeboden. Door gefaseerd de plastic tassen te verwijderen, loopt de supermarktketen voor op een wetsvoorstel van de overheid van New York om per 1 maart alle plastic tassen in supermarkten te verbieden. “Dankzij de pilot hebben we veel geleerd over hoe we in een soepele transitiefase plastic tussen uit onze winkels kunnen verwijderen", aldus duurzaamheidsmanager Jason Wadsworth van Wegmans in een verklaring.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Label Insight benoemt Todd Morris tot CEO
Label Insight heeft Todd Morris aangesteld als nieuwe CEO. Morris was voorheen directeur van het bedrijf Catalina. Label Insight ontwikkelt zich in rap tempo als een zoekmachine voor e-commerce gericht op retailers en merken. Dankzij Label Insight kunnen consumenten nieuwe producten vinden op basis van de persoonlijke levensstijl, gezondheid, duurzaamheid en andere voorkeuren.
Bron: prnewswire.com 

VS: Steeds grijzer gebied tussen online en fysieke retail
Het gebied tussen online winkelen en fysiek winkelbezoek wordt steeds grijzer. Supermarktketens investeren steeds meer in een naadloos verloop tussen online en offline retail. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport "Online Grocery Pickup Accelerates Omnichannel Sales" van het in de supermarktsector gespecialiseerde marketingbureau Acosta. Het rapport geeft aan hoe online retail zorgt voor fundamentele veranderingen in het consumentengedrag. "Ondanks dat slechts 3% van de supermarktomzet vanuit online activiteiten wordt gegenereerd, zal naar verwachting met 2023 de online omzet zijn verdrievoudigd naar $74mld (€66,6mld)", aldus onderdirecteur Colin Stewart van Acosta. "Millennials geven het grootste deel van hun supermarktbudget online uit. We verwachten dat deze trend bij volgende generaties in de komende jaren aan zal houden. 30% van alle consumenten die op dit moment gebruik maken van afhaaldiensten geven aan dat ze in de toekomst van plan zijn om deze service vaker te gebruiken. Dit percentage wordt geleid door consumenten die aangeven nu slechts sporadisch van afhaaldiensten gebruik te maken."
Bron: prnewswire.com 

Canada: Loblaw sluit dc's, ontslaat 775 werknemers
De Canadese supermarktketen Loblaw Companies Ltd. heeft de sluiting aangekondigd van distributiecentra in Laval, Quebec en Ottawa. Door het sluiten van de logistieke centra worden bijna 800 banen gesaneerd. Het distributiecentrum in Laval ten noorden van Montreal wordt aan het einde van 2021 verhuisd naar een geautomatiseerd complex van een in Ontario gevestigde onderaannemer. Deze verhuizing heeft invloed op ongeveer 545 werknemers. Het sluiten van een distributiecentrum in Ottawa heeft gevolgen voor zo'n 230 medewerkers. Volgens Loblaw-woordvoerder Catherine Thomas wordt er met vakbonden samengewerkt om de gevolgen van de sluitingen zoveel mogelijk voor de werknemers te minimaliseren.
Bron: canadiangrocer.com 

Publicatiedatum: