Colombiaanse startup Waruwa zorgt voor revolutie in de AGF-afzet

In slechts zeven maanden tijd heeft de Colombiaanse startup Waruwa een revolutie teweeggebracht in de relatie tussen het platteland en de stad door een AGF-afzetplan te maken en contacten met telers en verladers te leggen om verse producten bij restaurants, buurtwinkels en supermarkten te af te leveren.

In een interview met Sputnik sprak de oprichter van het succesvolle bedrijf, Nelson Rodríguez, over het eerste Latijns-Amerikaanse online platform voor AGF-afzet.

Rodríguez: "Na veel met telers en hun families in Colombia en Latijns-Amerika gesproken te hebben, kwam ik erachter dat duizenden telers niet alleen te lijden hadden onder complexe kwesties zoals eigendomsrechten en de toegang tot basisbronnen, maar ook onder de logistieke inefficiëntie in de AGF-keten, overmatige schuldenlast, prijsvolatiliteit en een gebrek aan transparantie in de afzetmechanismen. Het oorspronkelijke idee was om een platform te ontwerpen dat duizenden families dichter bij de technologie zou brengen, zodat ze hun producten op de markt zouden kunnen brengen en de marktbarrières zouden kunnen verlagen. In de loop van de tijd werd gestreefd naar realtime-informatie over teelt en over de vraag om efficiënter te kunnen telen en om de voedselverspilling te beperken. En dat is nog steeds ons streven."

Vandaag de dag is Waruwa een platform dat logistiek, kunstmatige intelligentie en e-commerce combineert met sociale en milieu aspecten en een verbinding maakt tussen telers en consumenten zoals restaurants, hotels, tuinen, buurtwinkels en supermarkten. Maar hoe werkt het? "Waruwa is het eerste online platform in Latijns-Amerika dat de belangrijkste spelers in de AGF-keten met elkaar verbindt: telers, transporteurs en consumenten. Degenen die groenten en fruit zoeken, hoeven alleen maar waruwa.com in te voeren en zich te registreren op hun mobiele telefoon of computer en onze applicatie downloaden. Zodra onze agenten de informatie hebben gevalideerd, hebben ze toegang tot meer dan 300 soorten AGF. We leveren de volgende dag aan de deur en op een tijdstip dat de klant goed uitkomt."

"Voor telers werkt het op dezelfde manier: ze bezoeken onze pagina en registreren zich en wij bezoeken hen na enkele dagen om de gewassen te leren kennen en om logistieke problemen op te lossen, zoals selectie en levering. Na ontvangst van de producten in onze inzamelcentra verzenden we ze in minder dan 48 uur naar de consumenten.

Waruwa heeft meer dan 1.000 telers op het platform en is van plan om volgend jaar 3.000 registraties te bereiken.

"Waruwa bestaat pas zeven maanden in Colombia, maar we hopen volgend jaar uit te breiden naar steden in Latijns-Amerika. Onze aanpak is regionaal en Bogotá is het proefgebied geweest van waaruit we internationaal willen uitbreiden."

Bron: mundo.sputniknews.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven