Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Bijleveld en Mariska Werring, Leo de Kock:

"We willen de verbindende factor in de keten zijn"

Tholen – Van het vervoeren van houten kistjes met aardappelen te paard en wagen naar het vullen en vervoeren van jaarlijks ongeveer dertig miljoen verpakkingen. Bij Leo de Kock kunnen ze wel zeggen dat er in een eeuw veel veranderd is. Het bedrijf, dat bijna 25 jaar geleden de krachten bundelde met Agrico, blikt met haar vernieuwde visie vooruit op de veranderende markt en haar rol in het aanbieden van duurzame producten aan de consument.


Jan Bijleveld en Mariska Werring

“Het was tijd om met een vernieuwde blik vooruit te kijken”, vertelt directeur Jan Bijleveld. “Ons moederbedrijf Agrico heeft in haar strategie voor 2030 al de koers uitgezet voor het komende decennium. Zelf zijn we ook flink aan het uitbreiden, met een nieuw kantoor en magazijn, en zien we de markt veranderen. Daarom zijn we onszelf opnieuw gaan afvragen: waar staan we voor en wat willen we graag?” Daar is het bedrijf mee aan de slag gegaan met als resultaat een vernieuwde visie en kernwaarden, een nieuw logo en een nieuwe website.

Veranderende markt
Thema's als duurzaamheid en transparantie hebben binnen Leo de Kock een belangrijke rol ingenomen over de hele keten. “Hierin gaan we mee met de veranderende markt, waar we ook veel biologische rassen zien. Door ontwikkelingen zoals klimaatverandering komt de vraag naar robuustere rassen steeds meer op gang. Een faire prijs voor de teler en een duurzame teelt gaan hierbij hand in hand.”

In een markt die constant in beweging is, wil het ambitieuze bedrijf zich blijven ontwikkelen. “We zijn niet alleen een verpakkingsbedrijf”, stelt Jan. “We willen dieper in de keten zitten, in samenwerking met retailers en groothandelaren, terwijl we zo duurzaam mogelijk proberen te werken. Dat houdt niet op bij logistiek of Leo de Kock. Daarom zijn we met retailerpartners bezig om efficiëntere en duurzamere processen te maken en te kijken naar wat de consument wil.”

Data-analyses
Door gebruik te maken van data en data-analyses kijkt het bedrijf naar de behoeften van retailers en consumenten. “We kijken hierbij naar alle schakels in de keten”, vult sales manager Mariska Werring aan. “Wat gebeurt er in de supermarkt, bij ons en bij de teler? Onze missie is daarom ook ‘het beste voor teler en retailer’. Als AG-retailpartner willen we de verbindende factor in de keten zijn.”

Robuuste rassen
Als dochter van Agrico kan Leo de Kock nauw samenwerken met de aangesloten telers om nieuwe robuuste rassen te ontwikkelen en de verbinding te leggen naar retail en groothandel. Volgens Jan is dit van groot belang. “Het is nog vroeg om te zeggen, maar het lijkt erop dat robuuste rassen beter bestand zijn tegen de klimatologische veranderingen van de afgelopen jaren. Deze rassen zullen in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Ze belasten de landbouwgrond minder, vereisen minder bestrijdingsmiddelen en zorgen voor minder afval bij de teler en in het productieproces. We geloven dat we straks alleen nog maar robuuste rassen hebben.”

Deze overstap komt wel met een prijskaartje. “Het vraagt veel onderzoek, inzet, risico’s nemen en overtuigingskracht. We moeten dit natuurlijk duidelijk communiceren naar de teler en consument, want je ziet met nieuwe ontwikkelingen dat de prijzen ook wat hoger zijn. Gelukkig zijn er meerdere partijen met dit thema bezig en wil uiteindelijk iedereen wel de wereld beter maken.”

Toekomstdroom
Leo de Kock is ook een van de grote spelers op het gebied van zoete aardappelen in Nederland. “Een groot gedeelte daarvan komt uit Amerika, maar we hebben ook projecten in Nederland lopen.” Het bedrijf zou het liefst jaarrond uit Nederland leveren. “Dat is wel een toekomstdroom. We zien dat de zoete aardappel populair blijft en dat de consument ze het liefst uit Nederland koopt.”

De vraag van retailers naar consumptieaardappelen blijft volgens Jan redelijk stabiel. “We zien daarbij wel steeds meer vraag naar producten van dichtbij huis. Retailers vragen ook meer om robuust geteelde rassen, nu de consument meer van de retailer verwacht met betrekking tot het milieu. Ik denk dat dat in de toekomst alleen maar meer zal worden. Daar dragen we graag ons steentje aan bij.”

De hernieuwde visie van het bedrijf is terug te vinden op de vandaag gelanceerde nieuwe website.

Voor meer informatie:
Jan Bijleveld
Mariska Werring
Leo de Kock
van IJsendijkstraat 176
1442 LC Purmerend
T: +31 299 42 09 75
E: mariska@leodekock.nl  
W: www.leodekock.nl