Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jupiter Group

"We hebben een uitstekend leveranciersbestand en willen dit nog verder verbeteren"

2019 was een belangrijk jaar voor de Jupiter Group. Zo ontving het bedrijf de exclusieve rechten voor de teelt van ARRA-druiven in India, breidde het haar telersbestand in Colombia uit en nam zij het Nederlandse bedrijf Cool Fresh over. Ook won het bedrijf de Corporate Social Responsibility Award 2019 tijdens de tiende editie van de Family Business Award, verscheen het in het ELITE Future Shapers-rapport, waarin de meest innovatieve, baanbrekende en ambitieuze bedrijven binnen het ELITE-netwerk staan vermeld en eindigde zij op de 22ste plaats in de HSBC International Track 200 van de Sunday Times. 

Mark en Yvonne Tweddle blikken terug op de hoogtepunten en uitdagingen van 2019.

Het jaar ging niet zo goed van start omdat Mark bij het rugbyen een ernstige blessure opliep en de eerste 16 weken van het jaar uitgeschakeld was. Dit was een grote uitdaging, niet alleen voor het bedrijf maar ook privé, zegt Yvonne.

 

“Zakelijk gezien was het binnenhalen van nieuwe teamleden en het vinden van een middenweg tussen bestaande processen en nieuwe één van de grootste uitdagingen die onze snelle groei met zich meebracht. Culturele integratie is eveneens een flinke uitdaging waar we dit jaar als bedrijf op diverse plaatsten ter wereld mee te maken hadden. De individuele bedrijven werden niet alleen vanwege hun locatie gekozen maar ook omdat zij de essentiële waarden van Jupiter delen. Als we in de basis al op één lijn zitten, verloopt de samenwerking met onze nieuwe collega's stukken vlotter dan wanneer er een andere bedrijfscultuur heerst. We willen mensen mogelijkheden bieden en hen leren hoe zij de beste prestaties kunnen leveren met de middelen die zij hebben."

Om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, heeft Jupiter een fulltime trainingsmanager in dienst en is er intern een doorlopend opleidingsproces. "Persoonlijk proberen we zoveel mogelijk plaatsen en evenementen als mogelijk te bezoeken maar dit wordt wel steeds moeilijker voor ons. We proberen iedereen bijeen te brengen op de grote evenementen. Zo was Fruit Attraction in Madrid vorig jaar een erg belangrijke vakbeurs voor ons.

Het bedrijf beschikt ook over een intern marketingteam dat iedereen op de hoogte houdt over wat er komen gaat en hen op één lijn houdt met het Jupiter-merk. 

Wanneer je bedrijf in zo'n hoog tempo en op wereldwijde schaal groeit, dan bestaat het gevaar dat je je oorspronkelijke waarden uit het oog verliest. Yvonne zegt hier echter het volgende over: "Wij zijn hele nuchtere mensen die de dingen graag eenvoudig houden. Zodra het te ingewikkeld wordt, beginnen we er niet aan. We werken volgens procedures waar we ons aan houden en als deze om één of andere reden niet effectief zijn dan passen we ze aan. Dit is van cruciaal belang om iedereen op één lijn te houden. Je kunt je wel voorstellen dat iedere verandering uitdagingen met zich mee brengt en als we het eenvoudig kunnen houden en elkaar begrijpen dan zullen we deze altijd kunnen overwinnen. Het afgelopen jaar lag het tempo erg hoog en soms maakt het al een enorm verschil om gewoon de telefoon te pakken en iemand even te spreken."

Yvonne geeft toe dat delegeren zowel voor Mark als haarzelf een grote uitdaging is. "Mark was hier al vanaf de eerste dag en was een onbeschreven blad. Hij heeft dan ook de grootste verandering doorgemaakt en heeft nu een totaal andere rol dan begin vorig jaar." Yvonne werd vorig jaar mededirecteur van het bedrijf.

Groeimarkten

Vooruitkijkend naar de komende jaren beschouwt het echtpaar avocado's als groeigebied voor het bedrijf. "We hebben een uitstekend leveranciersbestand en willen dit nog verder verbeteren. We zien ook grote mogelijkheden op de markt voor exoten. Voorheen hadden we hier de mogelijkheden niet voor maar nu we het team van Cool Fresh aan boord hebben, is dit totaal anders. Dit team heeft veel expertise, kennis en begrip in huis van een markt waarvan ik denk dat we het potentieel nog verder kunnen benutten."

Jupiter is al actief in het Verre Oosten maar zal haar activiteiten op deze markt opschalen omdat zij er mogelijkheden ziet voor verdere groei. Dit geldt ook voor de Verenigde Staten. Ook verkent zij de wat uitdagender markten, zoals Rusland en Oost-Europa. 

Brexit
Uiteraard kon de Brexit niet onbesproken blijven tijdens het gesprek met Yvonne, die aangaf dat het bedrijf goed voorbereid is. "We zijn al met de voorbereiding begonnen toen de aankondiging werd gedaan. Het enige belangrijke voor ons bedrijf zijn de mensen. Hier in het VK hebben we een loyale groep mensen die hard voor ons werkt en die overwegend afkomstig is uit Oost-Europa. Hun zorgen werden onze zorgen en we helpen hen dan ook met hun verblijfsstatus en bekijken onze contracten om hen wat meer zekerheden te kunnen bieden. We hebben ook gekeken naar manieren om met hun gemeenschap in contact te komen en ze te steunen, bijvoorbeeld door het aanbieden van Engelse lessen, waardoor zij beter toegerust zijn om zich verder te ontplooien."

Het feit dat Jupiter voet aan de grond heeft in Europa maakt het bedrijf flexibeler. Als Brits bedrijf komt het echter voor dezelfde uitdagingen te staan als andere importeurs maar het bedrijf is ervan overtuigd dat het de veerkracht heeft om zich in alle opzichten aan te passen.

"Yvonne: "Wat Johnson zal doen, is vaart achter de Brexit zetten. Of dit ons uitkomt of niet moeten we afwachten. Voor het brede publiek, en niet alleen het bedrijfsleven, is er echter behoefte aan actie."

Samenwerking en fluctuerende markten
Yvonne beschouwt samenwerking binnen de sector als iets positiefs. "Ik denk dat er veel meer samenwerking plaatsvindt dat we ons realiseren en we proberen dit ook aan te moedigen. Er zullen altijd tegenstrijdige belangen zijn maar het zit verschil zit hem in de manier waarop je hier mee omgaat. Het komt allemaal aan op de manier van zakendoen en het soort mensen waar je mee te maken hebt."

Met de voortdurende 'eb en vloed' van aanvoer naar de verschillende markten is het soms lastig om te zien welke markten het meest geschikt zijn voor bepaalde producten.

"Het draait om kennis van de markt en tijd doorbrengen op markten om inzicht te krijgen in hoe het eraan toe gaat. We kunnen ons waar mogelijk flexibel opstellen maar de banden met onze wereldwijde klanten zijn ook belangrijk, evenals het aangaan van overeenkomsten en garanderen dat we onze eigen belangen zo goed mogelijk behartigen, mede ten behoeve van onze telers."

Hoogtepunten
Mark en Yvonne maakten vorig jaar zakelijk gezien veel hoogtepunten mee maar de prestaties van hun kinderen blijven het belangrijkst. "We hebben de Jupiter-familie wereldwijd zien groeien en dat was een hoogtepunt voor ons maar we hechten ook enorm veel waarde aan privégebeurtenissen, zoals het feit dat onze zoon op regionaal niveau cricket speelt en onze dochter helemaal opgaat in hockey."

De pleegzoon van het stel deed onlangs mee aan X Factor. Yvonne zegt het gevoel te hebben gehad avond aan avond in een nachtclub te hebben doorgebracht en voor Mark van de showbusiness ook een totaal nieuwe ervaring!

"We zijn erg trots op hem maar zelf bleef hij met beide benen op de grond na de halve finale van de show te hebben bereikt."

Vooruitkijkend naar 2020
Op de vraag wat 2020 voor Jupiter in petto heeft, antwoordt Yvonne lachend dat ze zelf vaak niet weet wat er staat te gebeuren tot het zover is. 

"We hebben wat ijzers in het vuur maar niets daarvan is nog concreet. Misschien gooien we het over een andere boeg en focussen we meer op onze producten, de manier waarop we deze presenteren en hoe we waarde toe kunnen voegen aan onze activiteiten. We kijken in elk geval uit naar wat dit nieuwe jaar ons zal brengen." 

Voor het eerst in zeven jaar zal de Jupiter Group niet met een stand aanwezig zijn op de vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn. "We zijn wel van de partij maar dan zonder eigen stand. We zijn trots op het feit dat we hoofdsponsor zijn van Global Women Fresh in Berlijn en dat we de kans hebben om dit belangrijke netwerk binnen de AGF- en tuinbouwsector te steunen. We zijn nu veel sterker aanwezig op de wereldwijde markt en staan gedurende het hele jaar met veel meer mensen in contact en daarom denk ik dat er vakbeurzen zijn die waardevoller zijn voor onze strategie."

Voor meer informatie:
Kirsty Fleetwood
Jupiter Group
Email: KirstyF@jupitermarketingltd.com 
Tel: +44 (0)1952 822 200
www.jupitermarketingltd.com   

Publicatiedatum: