Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour gaat lunchen bezorgen

Chinese supermarktketen Loha zoekt voor $ 37,6 mln aan kapitaal
Loha Co. Ltd., een Chinese retailer die is gespecialiseerd in versproducten, heeft in New York een beursgang gemaakt voor een kapitaal van $37,6mln (€33,6mln). Loha is gevestigd in Shenzhen en heeft zichzelf geprofileerd als een distributeur met een focus op nieuwe technologie. Loha zet voornamelijk via import fruit, groenten, eieren en zeevruchten af. De keten maakt hierbij gebruik van zowel conventionele winkels als verkoopautomaten. Het leveringsnetwerk van Loha bestaat uit 102 buitenlandse exporteurs verspreid over 16 landen en 5 Chinese leveranciers. De verkoopautomaten kunnen worden bediend door middel van een app via WeChat, genaamd Lohas City.
Bron: capitalwatch.com 

"Geen ruimte voor nog een supermarktketen op Cyprus"
De directeur van de Griekse supermarktketen Metro AEBE, Aristotelis Panteliadis, is van mening dat er geen ruimte meer is op Cyprus voor een nieuwe supermarktketen. Wel heeft de Cypriotische markt volgens hem tal van gelegenheden voor overnames. In een interview met de Griekse versie van het magazine Forbes gaf Panteliadis aan dat Cyprus vol met supermarkten zit. "Het eiland heeft tal van supermarkten van allerlei formaten: van buurtwinkels tot volwaardige supermarkten. Omdat de belangrijkste spelers ook winkels in andere steden openen, wordt de concurrentie steeds feller. Ik denk daarom dat Cyprus niet langer nog ruimte heeft voor weer een nieuwe supermarkt", aldus de CEO.
Bron: in-cyprus.com 

China: JD.com begint lifestyle-winkel
De Chinese e-commerce-gigant JD.com heeft de eerste winkel onder zijn concept SEVEN FUN geopend in Beijing. De winkel biedt een unieke winkelervaring, die een restaurant combineert met een buurtwinkel. Zo wordt er in de ochtend ontbijt geserveerd, in de middag lunch en kan er in de avond aan een bar iets worden gedronken. Al met al probeert JD.com met SEVEN FUN een soort nieuwe sociale omgeving te creëren, die naast het leven op het kantoor en het eigen huis kan bestaan. De doelgroep komt neer op professionals met een hoger inkomen in de grotere steden van China.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: Carrefour neemt lunchbezorgservice over
De Franse supermarktketen Carrefour heeft een overeenkomst gesloten om de lunchbezorgservice Dejbox over te nemen. Enige financiële details met betrekking tot de overname zijn door beide partijen niet bekend gemaakt. Dejbox is een startup die zich met zijn lunchpakketten specifiek richt op kantoormedewerkers. Naar eigen zeggen is Dejbox de grootste online kantine van Frankrijk. Het bedrijf heeft een werkleger van ongeveer 300 werknemers.
Bron: reuters.com 

VK: onderzoek naar overeenkomst tussen Amazon en Deliveroo
De Britse mededingingsautoriteit gaat een uitgebreid onderzoek uitvoeren met betrekking tot een overeenkomst tussen Amazon en Deliveroo. Amazon heeft een aandeel in de bezorgdienst Deliveroo genomen. Er zijn nu echter zorgen dat dit aandeel het algemene concurrerend vermogen binnen de online thuisbezorgsector schaadt. Eerder begon de mededingingsautoriteit een aanvankelijk onderzoek, dat nu opgevolgd wordt door een uitgebreider onderzoek.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Sligro Food Group heeft netto jaaromzet van €2,4mld
De Nederlandse groothandelaar Sligro Food Group heeft over heel 2019 een netto omzet behaald van €2,39mld. Jaar op jaar is dat een toename van 2,1%. Als dit resultaat echter zou worden aangepast op overnames, zou de omzet met 0,9% zijn afgenomen. De omzet vanuit de Nederlandse markt stond in 2019 op €2,17mld. In het voorgaande jaar was dit nog €2,13mld. In de Belgische markt steeg de omzet jaar op jaar van €220mln naar €229mln. In het vierde kwartaal steeg de omzet in Nederland jaar op jaar van €563mln naar €593mln. In België bleef de omzet in het vierde kwartaal jaar op jaar gezien nagenoeg gelijk met €61mln.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Aldi heeft 7,9% meer omzet in kerstperiode
De Britse tak van Aldi had in de vier weken tot 24 december een toename in omzet van jaar op jaar 7,9%. Met name de afzet van bier, wijn en andere alcoholische dranken alsook het assortiment aan premium-producten zorgde voor sterkere resultaten. Aldi is met een marktaandeel van 8% op dit moment de vijfde grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. De omzet in de vier weken tot 24 december kwam in deze periode voor het eerst neer op rond de £1mld (€1,17mld). Ook gaf Aldi aan dat de omzet op like-for-like basis positief was, hoewel hier verder geen financiële details over bekend werden gemaakt.
Bron: reuters.com 

China: Metro opent eerste winkel in Guiyang
Metro China, dat onlangs is overgenomen door het Chinese Wu-Mart, heeft zichzelf uitgebreid in het zuidwesten van het land. De keten opende zijn eerste winkel in Guiyang in de provincie Guizhou. De nieuwe Metro-locatie bevindt zich in het Yunyan-district in Guiyang. De locatie heeft een winkelruimte van bijna 5.500 vierkante meter, met een assortiment van meer dan 13.200 producten. Hieronder bevinden zich 11.000 levensmiddelen en 2.200 soorten non-food producten.
Bron: chinaretailnews.com 

Plus scoort 5,4% hogere jaaromzet
De Nederlandse supermarktketen Plus had over 2019 een toename in omzet van 5,4% tot €2,61mld. CEO Duncan Hoy omschreef 2019 als een waardevol jaar voor zijn bedrijf. De groei bij Plus viel voor het zesde jaar op rij hoger uit in vergelijking met de gemiddelde groei van 4% bij de rest van de Nederlandse supermarktsector. "In 2019 hebben we ons zakenplan en onze strategie voor de komende drie jaar bepaald", aldus Hoy. De groei bij Plus kwam met name doordat zes retailers naar de Plus-formule zijn overgestapt. Ook werden 13 Plus-winkels gerenoveerd tot het "Brilliant 2.0"-concept. Op dit moment zijn er 28 winkels onder dit concept in bedrijf. Het Brilliant 2.0-format geeft meer aandacht aan versproducten, gebruiksgemak en speciale kortingsacties. Verder steeg de omzet via online activiteiten in 2019 jaar op jaar met 33%.
Bron: esmmagazine.com 

Ahold Delhaize USA onthult plannen voor dc
De Amerikaanse tak van Ahold-Delhaize is van plan om een distributiecentrum van 90.500 vierkante meter te openen in Manchester, Connecticut. De nieuwe faciliteit is onderdeel van een plan om de leveringsketen te veranderen in een volledig geïntegreerd eigen distributiemodel. Dit plan werd vorige maand bekend gemaakt en zal door middel van een investering van $480mln (€428,8mln) zo'n drie jaar duren voordat dit is voltooid. De faciliteit in Connecticut zal zo'n 200 Stop & Shop-filialen in het zuiden van New England en New York ondersteunen. Per jaar zullen via de logistieke faciliteit rond de 60 miljoen dozen aan droge en niet-bederfelijke waren aan de winkels worden geleverd. Ook worden 700 banen door het nieuwe distributiecentrum gecreëerd.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: moederbedrijf Shoppers Value failliet
JHJ Inc., het moederbedrijf van de in Louisiana gevestigde supermarktketen Shoppers Value, heeft faillissementsbescherming aangevraagd. JHJ Inc. is van plan om grondig te reorganiseren en om na de aangevraagde procedure een doorstart te maken. Een deel van de schuld van de keten is veroorzaakt door de overname en renovatie van zes voormalige Winn-Dixie-locaties, die in 2018 plaats vond. Vijf van deze locaties zijn sindsdien alsnog gesloten. De aanvraag voor faillissementsbescherming vond aanvankelijk op 15 november plaats. JHJ heeft een netwerk van 12 supermarkten, waarbij in totaal meer dan 600 werknemers actief zijn.
Bron: grocerydive.com 

VS: Sprouts begint nieuwe jaar met samenwerking met Whole30
Sprouts Farmers Market is het nieuwe jaar van start gegaan met het dieetprogramma Whole30. Door middel van Whole30 kunnen consumenten tips krijgen voor hun boodschappenlijst, zodat ze hun voedingspatroon aan kunnen passen. Op zaterdag 4 januari heeft Sprouts zes verschillende Whole30-evenementen verzorgd bij eigen winkels in onder andere Atlanta, Dallas en Las Vegas. De eerste honderd klanten die bij de winkels binnenkwamen kregen een gratis exemplaar van het boek The Whole30 Friends & Family in combinatie met een boeket bloemen. Tijdens de evenementen werd voorlichting gegeven over het Whole30-programma. Ook werden tips gegeven door gecertificeerde adviseurs en werden boeken verloot.
Bron: grocerydive.com 

Lidl USA investeert in leveringsketen
Lidl is van plan om een vierde dc op te zetten in de VS, die de verdere plannen voor uitbreidingen moet ondersteunen. De Duitse discounter investeert $ 100 mln (€ 89,3 mln) in een regionaal logistiek centrum in Covington, Georgia. De faciliteit krijgt een oppervlak van ongeveer 85.900 vierkante meter en zal als regionaal hoofdkwartier dienen. Hoewel Lidl op dit moment slechts vier winkels in Georgia in bedrijf heeft, impliceert de investering dat Lidl fors in deze regio uit wil breiden. Eerder werden al plannen aangekondigd voor een distributiecentrum in Cartersville, Georgia. Uiteindelijk is toch gekozen voor Covington wegens de meer centrale ligging.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Publicatiedatum: