De machinebranche in de AGF-industrie lijkt steeds concurrerender te worden, dus hoe kunnen bedrijven vooroplopen met nieuwe technologieën, die nog steeds betaalbaar zijn voor telers en verwerkers in deze onzekere economische tijden?
“We zijn op veel markten actief, maar als je kijkt naar de trends van vorig jaar, is het erg interessant geweest met de aanhoudende handelsoorlogen, politieke situaties en de Brexit die de economie hebben beïnvloed. Mensen kijken naar wat er gebeurt en vinden andere manieren om handel te drijven wanneer reguliere routes in het gedrang komen”, legt Bjorn Thumas van TOMRA Food uit.
“Investeringen vormen een risico voor bedrijven in deze tijden, maar we hebben gezien dat mensen heel creatief kunnen zijn in het vinden van manieren om nog steeds zaken te doen. Onze positionering en onze oplossingen hebben hen in staat gesteld om buiten de kaders te denken en toch hun producten te optimaliseren. Het modulaire aspect van onze machines stelt hen in staat zich aan te passen aan nieuwe eisen en kan mensen helpen om concurrerender te worden en nieuwe markten te creëren, waar ze hun concurrentie kunnen overstijgen en hun leverancier kunnen laten zien dat ze het verschil maken.”
Tegenwoordig wordt de consument steeds beter geïnformeerd, hij weet wat hij wil en hij wil weten waar het product vandaan komt en hoe het wordt verwerkt. Duurzaamheid is een grote drijfveer, net als het verminderen van voedselverspilling, dus producenten willen een link leggen met bedrijven waarvan ze weten dat ze voor een goed doel staan, niet alleen vanwege de winst.
“Naast het aanbieden van efficiëntie kunnen onze producten ervoor zorgen dat het proces voedselverspilling en energieverbruik vermindert. Dit is mogelijk vanwege onze kennis over de marktsector waarin we ons bevinden en omdat we onze klanten begrijpen en de problemen waarmee ze worden geconfronteerd. We kunnen hen adviseren, er zijn zoveel onderdelen in een proceslijn waar klanten deze elementen kunnen integreren en de complexiteit van hun bedrijf leren kennen, we kunnen echt een verschil maken. "
Onderscheiden van de concurrentie
“We zijn een wereldwijd bedrijf en we moeten in staat zijn om onze klanten te ondersteunen en opgezet zijn voor zowel de kleinere als de grotere bedrijven. Ze verdienen allemaal dezelfde service en willen meer dan alleen iemand die machines probeert te verkopen. Je moet met de klant meedenken. TOMRA biedt een breed scala aan producten die onze klanten keuze bieden, aangezien we aanwezig zijn op, zowel de verwerkingsmarkt als de versmarkt. We hoeven ons niet te beperken tot één type technologie. We bieden een breed scala aan oplossingen. Om de juiste en precieze sorteeroplossing te bieden, beginnen we te werken vanuit de brede toepassing, passen de mechanische en technologische behoeften aan voor het specifieke product van onze klanten en stemmen vervolgens de sorteermachine af met de benodigde kernsorteercomponenten, waaronder sensoren, elektronica, software en ejectiemodules. Het is deze balans van brede technologische toepassingen en expertise die TOMRA de leider op het gebied van sensorgebaseerd sorteren maakt."
Opkomende markten
In opkomende markten zegt Thumas dat het om het vinden van je eigen aanwezigheid gaat, maar ook om slim zijn en samenwerkingen met lokale partners.
“We proberen ons huiswerk te maken en haalbaarheidsstudies uit te voeren. We praten ook met de klant en zijn ons bewust van de beperking, zonder dingen aan te nemen. We hebben een aantal zeer slimme en gepassioneerde mensen die bij TOMRA Food werken.
Nieuwe markten
Automatisering krijgt nu door gebrek aan arbeidskrachten veel aandacht. “Zelfs in de categorieën waar we al werken, proberen we er altijd achter te komen wat er nog meer mogelijk is en hoe we onze klanten kunnen helpen."
“In sommige delen van de wereld is er nog steeds veel werk beschikbaar en dat is de afgelopen tien jaar niet veel veranderd, maar het is moeilijk om mensen te vinden die het werk nog steeds willen doen. Automatisering kan hierbij helpen, omdat machines niet moe worden en geen fouten maken, maar we moeten er wel voor zorgen dat mensen de sorteeroplossingen kunnen bedienen, uitvoeren en afstemmen, zodat het maximale eruit gehaald kan worden. Het is dubbelzijdig, omdat we daar de beste technologie voor nodig hebben, maar tegelijkertijd ervoor moeten zorgen dat de machine eenvoudig te bedienen is, zodat een basisbestuurder er het maximale uit kan halen. Het draait allemaal om het vinden van de juiste balans."
TOMRA 3A
Dit jaar lanceerde TOMRA Food een nieuwe sorteerder, de TOMRA 3A, die vooral gericht is op de aardappelindustrie. Het is gericht op het moment net na de oogst, voordat de aardappelen in het pakhuis worden gebracht.
“We hadden een verzoek om iets beters te ontwikkelen dan wat al beschikbaar was: ten eerste om materiaal van buiten te verwijderen, wat cruciaal blijft voor veel van onze klanten die de verwerkers leveren. We hebben ook enkele kleursorteermogelijkheden kunnen introduceren, zodat we ons kunnen concentreren op vergroeningskwesties, een kritiek punt in de Franse frietindustrie.
Een van de redenen waarom TOMRA Food dit nieuwe platform heeft bedacht, is dat het een stuk robuuster is dan zijn voorganger, wat nodig is als het in het open veld is. Momenteel zijn aardappelen het doelproduct voor de TOMRA 3A, maar in de nabije toekomst zullen er ook uien op kunnen draaien.
De TOMRA 3A is gelanceerd in Europa en zal binnenkort worden ook gelanceerd in de VS, op de Potato Expo.
Voor meer informatie:
Marijke Bellemans
TOMRA Sorting NV
T: +32 (0) 16 742 817
E: marijke.bellemans@tomra.com