Britse retailomzet op dieptepunt door voorzichtige consument

Thailand: 7-Eleven neemt producten uit Cambodja in assortiment
Thaise 7-Eleven-vestigingen gaan ongeveer 30 verschillende producten uit Cambodja in het assortiment opnemen. De producten zullen vanaf begin volgend jaar in de schappen te vinden zijn. Ook zijn er onderhandelingen gaande om 7-Eleven in Cambodja uit te laten breiden. Volgens directeur Hun Lak van het Cambodjaanse bananenexportbedrijf Longmate Agriculture Co Ltd helpt de overeenkomst met de promotie van Cambodjaanse landbouwproducten in het buitenland. Zijn bedrijf heeft echter vooralsnog geen plannen om bananen aan Thaise 7-Eleven-winkels te leveren.
Bron: phnompenhpost.com 

Sri Lanka: Keells werkt samen met Manthan
Manthan, dat is gespecialiseerd in analytische oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie, gaat in Sri Lanka samenwerken met de supermarktketen Keells. Jaykay Marketing Service (Pvt) Ltd, dat als dochterbedrijf de retailtak van John Keells Holdings PLC vormt, gaat het Vendor Link-systeem van Manthan toepassen voor een verbeterde samenwerking met leveranciers. Specifiek wordt Vendor Link ingezet om het huidige leveranciersplatform Keells Advanced Network Exchange (KANE) te verbeteren.
Bron: prnewswire.co.uk 

Zuid-Afrika: Pick n Pay introduceert app voor mentorschap
Het Zuid-Afrikaanse Pick n Pay heeft een nieuwe app geïntroduceerd, die ervoor zorgt dat kleine leveranciers ondersteuning kunnen krijgen van een eigen mentor binnen de sector. Pick n Pay hoopt dat de app ondernemers helpt om onder een vorm van mentorschap zich beter te ontwikkelen. Leveranciers kunnen via de app advies inwinnen met betrekking tot onder andere de leveringsketen, financieel management, marketing en HR-management. Volgens Mishinga Seyuba Kombo van Pick n Pay hebben kleine ondernemingen zelden de financiële middelen, bedrijfsvoering of HR waar bij een groot bedrijf wel sprake van is. "Als de leveranciers verder groeien, is dit het soort expertise dat ervoor zorgt dat de bedrijven succesvol en levensvatbaar blijven. Door gratis gebruik van de app kunnen we kleine leveranciers toegang geven tot een netwerk aan mentoren, die hun kennis en ervaring kunnen delen”, aldus Mishinga Seyuba Kombo.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Spanje: Glovo krijgt voor €150mln aan financiering
Het Spaanse thuisbezorgplatform Glovo, dat onder andere in Afrika, Europa en Latijns-Amerika actief is, heeft voor €150mln aan financiering verkregen. De financieringsronde werd georganiseerd door het in Abu Dhabi gevestigde staatsinvesteringsbedrijf Mubadala. Eerder werden in april 2019 en medio 2018 al kapitaalinjecties verkregen van respectievelijk €150mln en €134mln. Sinds de oprichting in 2015 is er voor €439,8mln in Glovo geïnvesteerd. Dankzij de laatste investering staat de marktwaarde van het bedrijf op meer dan €900mln. 
Bron: techcrunch.com 

Eerste thuisbezorger actief op platteland van Zuid-Afrika
Inwoners van de provincie KwaZulu-Natal met een eigen huisadres kunnen sinds kort gebruik maken van online thuisbezorging. Voorheen was thuisbezorging in deze regio niet mogelijk, omdat huizen in gemeenschappen in Durban nog geen officieel eigen huisadres hadden. Een project van de startup nCLude en het techbedrijf Chimera Prime heeft hier verandering in gebracht. Het project heeft regio's zoals Durban letterlijk op de kaart gezet, zodat huizen in deze gebieden van een eigen adres konden worden voorzien. Om dit mogelijk te maken zijn speciale mobiele apps ontwikkeld. De digitaal toegewezen adressen hebben nu de weg vrijgemaakt voor de nieuwe bezorgdienst Kuloola. Via de site van Kuloola zijn onder andere dagelijkse benodigdheden zoals levensmiddelen en schoonmaakproducten verkrijgbaar.
Bron: ireportsouthafrica.co.za 

Britse retailomzet op dieptepunt door voorzichtige consument
Britten zijn in de afgelopen maand terughoudend geweest in hun uitgaven. Hierdoor is de retailomzet met het traagste tempo toegenomen van de afgelopen 19 maanden. De reden voor dit consumentengedrag is de onzekerheid omtrent de Brexit en de verkiezingen die in december werden gehouden. De cijfers van het Britse bureau voor de nationale statistieken werden verzameld voordat de zogeheten Black Friday plaatsvond. Het statistisch bureau gaf echter aan dat dit geen vertekend beeld zou geven van de omzetgroei. Jaar op jaar nam de omzet in november toe met 1,0%. In oktober was dit nog 3,1%. Analisten van Reuters waren uitgegaan van een omzettoename in november van 2,1%.
Bron: reuters.com 

Australië: Woolworths-initiatief voor duurzaamheid helpt dierentuin in Sydney
Een dierentuin in Sydney werkt samen met Woolworths om de dieren van voedsel te voorzien. De Sydney Zoo maakt gebruik van het  Woolworths Stock Feed for Farmers-programma, waarbij overschotten aan levensmiddelen van de supermarktketen een nieuwe functie vinden in de vorm van voedsel voor dieren. Chimpansees, zebra's, kamelen en orang-oetangs worden voorzien van versproducten die niet langer nog geschikt zijn voor consumptie door mensen. Naast de Sydney Zoo zijn er zo'n 750 veeteeltbedrijven die bij dit programma zijn aangesloten. Het programma heeft als doel om circulaire economie bij Woolworths mogelijk te maken. Vorig jaar werd op deze manier een overschot van 32.000 ton aan levensmiddelen door dieren bij veehouderijen en dierentuinen geconsumeerd.
Bron: ausleisure.com.au 

Italiaanse Spar-partner werkt met nieuwe oplossing voor retailmanagement
De Italiaanse Spar-partner Aspiag Service maakt gebruik van een nieuwe oplossing voor retailmanagement, genaamd onRetail. De oplossing is een mobiele app die naadloos met managementsystemen bij distributiecentra integreert. Dankzij de app kunnen efficiënt bestellingen bij logistieke centra worden geplaatst en kan de inventaris beter worden gecontroleerd. De app wordt gebruikt door meer dan 560 vestigingen van Despar, Eurospar en Interspar in de regio's van Emilia-Romagna en het noordoosten van Italië.
Bron: spar-international.com 

China: JD.com opent winkelketen in Beijing
JD.com heeft op 20 december in Beijing een vestiging geopend van 7FRESH LIFE. 7FRESH LIFE valt onder de paraplu van de supermarktketen 7FRESH en komt als format neer op een winkel van 300 tot 400 vierkante meter, die 24 uur per dag open is. Het concept van 7FRESH LIFE laat zich omschrijven als een combinatie van een restaurant, een buurtwinkel en een groentemarkt. Het assortiment bestaat uit meer dan 3.000 versproducten van hoge kwaliteit, waaronder een groot aantal kant-en-klaarmaaltijden. De nieuwe vestiging van 7FRESH LIFE bevindt zich in een wijk in het noorden van Beijing, die als een van de grootste woonwijken van Azië geldt. 
Bron: jdcorporateblog.com 

VS: Weis Markets benoemt nieuwe directeur voor AGF
Weis Markets Inc. heeft Kevin Weaver aangesteld als zijn nieuwe directeur voor AGF. Weaver zal in zijn nieuwe functie verantwoordelijk zijn voor de afzet, levering en prijzen van versproducten. Ook leidt Weaver al het personeel van Weis dat met AGF werkt. Weaver was eerder werkzaam voor het in Florida gevestigde Southeastern Grocers, waar hij een vergelijkbare functie vervulde.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: C&S levert kassa-software voor zelfstandige supermarkten
C&S Wholesale Grocers Inc. is een exclusieve samenwerkingsovereenkomst aangegaan met Dumac Business Systems Inc. Dit techbedrijf heeft onder de naam RORCv6 een softwarepakket voor betaalpunten ontwikkeld. C&S gaat aan de hand van de overeenkomst RORCv6 verstrekken aan de 1.000 zelfstandige supermarkten, die bij de groothandelaar zijn aangesloten. Volgens C&S en Dumac zorgt de samenwerking ervoor dat de klanten van C&S  gebruik kunnen maken van een gestandaardiseerde en kostenbesparende oplossing. Dankzij de standaard die RORCv6 geeft, kunnen zelfstandige supermarkten ook beter inhaken op trends voor online marketing, zoals door middel van ecommerce of online kortingsacties.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Giant maakt gebruik van augmented reality
Giant Food Stores LLC maakt gebruik van technologie op basis van augmented reality, die toegankelijk is via smartphones. De technologie maakt het mogelijk dat kinderen het spelletje Snowflake Search kunnen spelen. Dit is een interactief spel, dat wordt gestart door een QR-code in te scannen. Vervolgens wordt bij wijze van introductie een geluidsbestand afgespeeld, waarna de speler met de telefoon in de hand door de winkel op zoek moet naar zes unieke sneeuwvlokken. Als met de camera van de smartphone zo'n sneeuwvlok is gevonden, wordt een interactieve animatie op het scherm vertoond. Snowflake Search is tot 30 januari beschikbaar in een Giant-vestiging in Pennsylvania.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven