Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prijs blijft ver boven Europees gemiddelde

Tachograafkaart "slechts" negen euro goedkoper

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft bekendgemaakt dat het tarief voor de tachograafkaart per 2020 omlaaggaat van 101 naar 92 euro. TLN, evofenedex, KNV, BOVAG en RAI hebben teleurgesteld gereageerd op dit bericht. "De minister heeft niets gedaan met de oproep door de betrokken organisaties tot een drastische verlaging."



Ondanks de verlaging ligt de prijs van de Nederlandse kaart nog steeds ver boven het gemiddelde van 59 euro en staat op de derde plaats als duurste van Europa. Beschamend, vinden de gezamenlijke organisaties. 

Vraagtekens bij kostprijs
Afgelopen zomer stelden TLN, evofenedex, KNV, BOVAG en RAI op basis van een eigen onderzoek al vast dat de prijs voor deze kaarten in Nederland tot wel 70 procent hoger ligt dan het Europees gemiddelde. De minister noemt de nieuwe prijs van 92 euro kostendekkend. De ondernemersorganisaties geven aan vraagtekens te blijven zetten bij de gehanteerde kostprijs, waarvoor Kiwa de kaart zegt te kunnen produceren.

Kostenopbouw
Het ministerie zal nog in gesprek gaan met de branches over het nieuwe tariefstelsel. Vraagpunt voor de branches zal daarbij zijn hoe de kostprijs voor de tachograafkaart tot stand is gekomen. Het is volgens de partijen onvoorstelbaar dat het, gezien de gemiddelde prijs in Europa, niet goedkoper kan. Daarbij kan het volgens hen bovendien niet zo zijn dat de branche opdraait voor de fouten die Kiwa eerder dit jaar maakte met de niet-tijdige levering van de Nederlandse tachograafkaarten.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: