Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Filip Fontaine, VLAM

"Van elke euro die VLAM zelf investeert, maken wij vijf euro"

Tholen – Sinds 1 juli dit jaar is Filip Fontaine algemeen directeur van VLAM. Hij volgde Frans De Wachter op die na een lange carrière bij VLAM met pensioen ging. Fontaine stond aan de wieg van de oprichting van BelOrta en vervulde de rol als interim CEO bij EIT Food en Lidwina. “Ik ben directeur geweest bij diverse groenten- en fruitveilingen en ik heb het altijd fantastische producten gevonden. In deze job ben ik echter ook bezig met onder andere zuivel, vis, vlees en sierteelt. Ik krijg nu het hele palet voorgeschoteld en dat maakt het werk boeiend en uitdagend. Het is ontzettend leuk om nu met de andere sectoren in aanraking te komen”, vertelt Filip Fontaine.

Recent werd bekend dat VLAM weer een recordbedrag aan promotiesubsidies binnen heeft gehaald. In totaal beschikt VLAM in 2020 over bijna 28 miljoen euro aan werkingsmiddelen. “We zijn hier erg content mee. Van elke euro die we van de Vlaamse overheid krijgen, maken wij vijf euro. Of van elke euro van de sector maken we er twee. Dat is een flinke hefboom”, vertelt Filip tevreden. “Een goed, veelzijdig en intelligent team met veel ervaring krijgt deze budgetten voor elkaar. Onze dossier zijn erg LEAN en heel mager in de omringende kosten, waardoor we kunnen toespitsen op waar het echt om gaat: promotie voeren voor het product. De goedkeuringen van de dossiers geeft ons de mogelijkheid om zowel landen binnen als buiten Europa te verkennen.”

“Lekker van bij ons”
VLAM gaat het komend jaar inzetten op twee belangrijke speerpunten. “Op de binnenlandse markt zal worden ingezet op gezonde en duurzame voeding (Lekker van bij ons). Ten tweede zetten we in het buitenland voornamelijk in op het ondersteunen van exporteurs in nieuwe markten en verdere professionalisering”, aldus Fontaine. “Als we onze middelen zo efficiënt mogelijk inzetten, kunnen we zo veel mogelijk toegevoegde waarde leveren voor onze sectoren en de mensen die ons een deel van hun beperkte middelen toevertrouwen. Deze koers volgt VLAM al jaren en deze wil ik voort blijven aanhouden.”

Online
“Waar we de komende jaren logischerwijze nog meer op gaan inzetten, is online promotie zonder bijvoorbeeld radio en tv uit het oog te verliezen want daarmee creëren we enorm veel impact. Een goede mix van media is de heilige graal om promoties zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, concludeert de algemeen directeur.

Niches, nieuwe markten en focussen op export
Volgens Fontaine vergeet men nogal eens dat VLAM een unieke en onafhankelijk kruispunt tussen de overheid, het bedrijfsleven en de consument. “Door de verbindende rol die wij hebben, het creatieve en dynamische team en de ervaring die we hebben opgebouwd slagen we er goed in om Europese financiering binnen te halen voor onze campagnes en plannen. Daarnaast is de maatschappij erg in ons voordeel. De aandacht voor voeding wordt steeds groter en de mensen eten steeds bewuster. Onze primaire voedingsproductie is een economische actor die we ondersteuning bieden door slim te zijn en te zoeken naar nieuwe marken, nieuwe niches en te focussen op export.”

“Een van de meest geslaagde campagnes is een kaascampagne die we hebben gedaan. Na de campagne was de bekendheid 90%. Het was een zeer consequente campagne die we lang hebben volgehouden”, haakt Liliane Driesen aan. “Of wijzelf een campagne nu mooi of leuk vinden, maakt in principe helemaal niet uit. Als ze effectief en efficiënt zijn op de doelgroep, zijn wij tevreden. Het belangrijkste voor ons is dat we de doelstellingen halen die we hebben gesteld. We evalueren en meten het gros van de campagnes. We gaan niet af op buikgevoel, maar we willen het resultaat van de campagne zien.”

EU-projecten die vanuit Groenten en Fruit zullen worden uitgevoerd in 2020
1. EU-project voor Conference-peer in Brazilië
2. EU-project voor Conference-peer in Duitsland en Oostenrijk
3. EU-project voor Conference-peer in China
4. EU-project voor fruit en groenten in Amerika
5. EU-project voor groenten in België

Klik hier voor meer informatie over de EU-projecten en het hele jaarprogramma van VLAM.

Voor meer informatie:
Filip Fontaine
VLAM
Koning Albert II-laan 35 bus 50
B-1030 Brussel
+ 32(0) 2 552 80 11
Filip.fontaine@vlam.be  
www.vlam.be