Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht van trends in online supermarktsector

Zweden: 40% betaalt liever niet voor snelle thuisbezorging
Thuisbezorging op de dag zelf wordt een steeds populairder model voor online retail. Deze snelle manier van thuisbezorgen kost echter geld. In Zweden blijkt dat vier op de tien consumenten liever niet betaalt voor thuisbezorging op de dag zelf. Tijdens een recent onderzoek van YouGov werd onder 1.000 Zweedse consumenten een enquête gehouden, waaruit bleek dat er relatief veel weerstand is tegen meer betalen voor snelle thuisbezorging. Deze weerstand verschilt per leeftijdscategorie. 41% van de consumenten in de leeftijd van 18 tot 29 bleek bereid te zijn om 51 Zweedse kronen (€4,87) te betalen om een bestelling op de dag zelf in huis te krijgen. 23% is bereid om een bedrag tussen de €4,87 en €9,56 hiervoor te betalen.
Bron: ecommercenews.eu 

Ierland: Dunnes aan kop in aanloop naar kerstdagen
Dunnes heeft in de periode van 12 weken tot 1 december zijn positie als marktleider in Ierland behouden. Volgens nieuwe statistieken van Kantar heeft Dunnes een marktaandeel van 22,8%. De tweede grootste supermarktketen is SuperValu, dat met een aandeel van 21,6% voor blijft op Tesco (21,3%). Aldi heeft een marktaandeel van 12,2% en is de snelst groeiende keten van Ierland. De Discountketen had een groei van 7,9%, hoewel dit minder was dan de 9,6% in de vorige periode. De mate van groei van Lidl klom op tot 5,8%, waarmee een marktaandeel werd behaald van 11,6%. Volgens Kantar is de groei van Dunnes in de afgelopen 12 weken iets afgenomen. Wel viel op dat de groei buiten de markt van Dublin sterker toeneemt. Waar Dunnes voorheen een kleiner marktaandeel had in regio's als Connacht en Ulster, kijkt de winkelketen zich hier nu juist sterker te ontwikkelen.
Bron: rte.ie 

Australië: Woolworths betaalt achterstallig loon uit
Woolworths heeft aangegeven te zijn begonnen met het uitkeren van achterstallig loon. In totaal moet de Australische supermarktketen zo'n AU $ 300 mln (€ 185,5 mln) aan achterstallig salaris uitbetalen. Het bedrijf meldde tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders in Sydney dat de bijna 6.000 gedupeerde werknemers nu hun ingehouden loon van de afgelopen twee jaar gaan krijgen. Woolworths ziet zich geconfronteerd met een rechtszaak en een onderzoek door de Fair Work Ombudsman, nadat werd ontdekt dat werknemers zoals supermarktmanagers in de afgelopen tien jaar stelselmatig te weinig uitbetaald hadden gekregen.
Bron: abc.net.au 

België: Delhaize reorganiseert tegen lege schappen
Delhaize experimenteert in België met een nieuwe interne organisatie, die ervoor moet zorgen dat lege schappen sneller worden gevuld en dat winkels meer winst kunnen geven. De nieuwe manier van organiseren wordt nu getest bij 15 winkels. Volgend jaar moet de nieuwe strategie ook worden toegepast bij winkels van franchisenemers, mits de strategie een succes is en de vakbonden hiermee instemmen. Bij de nieuwe organisatie van de winkels moet het personeel flexibeler zijn. De medewerkers worden verdeeld in vijf afdelingen en twee teams. Het ene team is gericht op de klant, zoals door middel van kassamedewerkers. Het andere team is gericht op het assortiment, zoals bijvoorbeeld met orderpickers. Verder houdt de nieuwe strategie in dat er geen duidelijk onderscheid tussen de verschillende categorieën wordt gemaakt. Dit betekent dat personeel dat normaal met schoonheidsproducten werkt, ook kan worden ingezet op de versafdeling. De eerste resultaten lijken positief, aldus woordvoerder Roel Dekelver in het Belgisch nieuwsblad De Tijd: "De doelstellingen van de nieuwe structuur zijn al behaald." 
Bron: retaildetail.eu 

China: Alibaba integreert online platformen
Alibaba heeft twee lokale online platformen met elkaar geïntegreerd met een derde platform voor groepsaanschaffingen. De lokale platformen zijn Koubei en Ele.me, die nu ook onderdeel zijn van Juhuasuan. Enkele bedrijven die via de twee kleinere platformen werken zijn McDonalds, KFC, Pizza Hut en bedrijven gericht op foto's verwerken of schoonheidsproducten. Eerder dit jaar werd voor Koubei en Ele.me de mogelijkheid ontwikkeld om met digitale kortingsbonnen te werken. Via Juhuasuan krijgen de twee platformen nu een extra omzetkanaal.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Finland: K Group ontwikkelt recyclesysteem 
K Group heeft een nieuw recyclesysteem voor energie aangekondigd. Het systeem kan de hitteconsumptie bij supermarkten met zoveel als 95% verminderen, waardoor de supermarkten nagenoeg CO2-neutraal kunnen opereren. De vermindering in CO2-uitstoot staat volgens K Group gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van een gemeente met bijna 7.000 inwoners. Het systeem draait om koeling waarbij gebruik wordt gemaakt van natuurlijke koelvloeistoffen, een hittepomp en methodes waarbij energie wordt gerecycled. De hitte die tijdens de condensvorming door het koelsysteem ontstaat, wordt gebruikt voor de verwarming van het winkelpand.
Bron: esmmagazine.com 

Italië: Carrefour neemt 28 Auchan-vestigingen over van Conad
Carrefour Italia heeft een overeenkomst getekend met Conad voor de overname van 29 Auchan-winkels. De winkels bevinden zich in de regio Lombardije. Er zijn verder geen financiële details over de overname bekend gemaakt. De meeste Auchan-winkels vallen onder een buurtwinkelformat, met winkelruimtes variërende van 150 tot 600 vierkante meter. Volgens Carrefour Italia zorgt de overeenkomst ervoor dat de aanwezigheid in Lombardije wordt versterkt. Ook krijgt Carrefour op deze manier meer mogelijkheden met betrekking tot formats die steeds beter aansluiten bij het Italiaanse consumentengedrag. De overname moet aan het begin van het komende jaar worden voltooid. In de overeenkomst zijn clausules opgenomen die baangaranties voor het huidige personeel moeten geven.
Bron: esmmagazine.com 

Choppies trekt zich terug uit drie Afrikaanse landen
De in Botswana gevestigde discountketen Choppies gaat zich terugtrekken uit drie Afrikaanse markten. Het bedrijf heeft al langer financiële moeilijkheden. Zo verloor Choppies in september van dit jaar meer dan 60% van zijn marktwaarde, nadat het bedrijf te laat was met het bekend maken van zijn financiële resultaten. Dit leidde ertoe dat Choppies drie maanden lang de toegang tot de Botswana Stock Exchange werd belet. Ook trok de winkelketen zich eerder al terug uit Zuid-Afrika. De landen waar de activiteiten van Choppies worden opgeschort zijn Kenia, Tanzania en Mozambique. Het bereik van de keten is hiermee feitelijk gehalveerd. Choppies is nu alleen nog actief in Botswana, Zimbabwe, Namibië en Zambia.
Bron: financial-world.org 

Duitsland: Lidl en Kaufland installeren oplaadpunten voor elektrische auto's
De Duitse retailer Schwarz Group gaat bij zijn ketens Lidl en Kaufland oplaadpunten voor elektrische auto's installeren. Elke nieuwe vestiging van Kaufland of Lidl krijgt standaard minstens een oplaadstation. Op de middellange termijn moeten alle 3.900 Kaufland- en Lidl-winkels in Duitsland op de eigen parkeerplaats een oplaadpunt hebben. Door dit plan wordt de gemiddelde afstand tussen twee oplaadpunten van de Schwarz Group verminderd tot minder dan 20 kilometer.
Bron: electrive.com 

Japan: KDDI neemt aandeel in Lawson
Het Japanse telecombedrijf KDDI Corp neemt een minderheidsbelang van 2,1% in de buurtwinkelketen Lawson. Hierdoor worden de mobiele betaalmiddelen van Lawson en KDDI met elkaar gecombineerd. Ook kan zo het 5G-netwerk van KDDI worden gebruikt binnen het winkelnetwerk van Lawson. Hoewel er geen financiële details bekend zijn gemaakt, wordt de investering van KDDI geraamd op mogelijk meer dan 13mld yen (€106,6mln).
Bron: reuters.com 

Australië: Woolworths heeft toestemming van aandeelhouders voor reorganisatie
Woolworths heeft aangegeven dat het bedrijf toestemming heeft gekregen van zijn aandeelhouders met betrekking tot de eerste fase van de plannen voor een reorganisatie. Woolworths wil zijn onderdelen Endeavour Drinks en ALH Group met elkaar combineren en vervolgens als bedrijf afsplitsen. De fusie van de twee dochterondernemingen moet op 2 februari 2020 plaatsvinden.
Bron: reuters.com 

Nieuwe poging om keten in Costa Rica over te nemen
Grupo Gessa en Grupo Empresarial de Retail SA hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de eerstgenoemde. Een jaar geleden werd al een poging ondernomen door Walmart om Grupo Gessa in handen te krijgen, wat toen echter tegen werd gehouden door de mededingingsautoriteit van Costa Rica, de Comisión para Promover la Competencia (Coprocom) . Ook de nieuwe plannen voor overname door Grupo Empresarial de Supermercados SA hebben toestemming van Coprocom nodig.
Bron: qcostarica.com 

Brazilië: Thuisbezorgapp iFood wil uitbreiden met retail
De Braziliaanse app iFood, die gespecialiseerd is in het bezorgen van maaltijden in stadsgebieden, wil in 2020 uitbreiden in andere categorieën. Zo wil het bedrijf zich onder andere gaan focussen op retail, aldus financieel directeur Diego Barreto. De app is in handen van het Braziliaanse bedrijf Movile. Vorig jaar kreeg iFood een kapitaalinjectie van $500mln (€448,6mln) via Naspers en Innova Capital. Het bedrijf is nu van plan de 200 supermarkten die via het platform worden bediend te vergrote tot 1.000. Grote Braziliaanse supermarktketens als GPA investeren op dit moment veel in hun online mogelijkheden. Ook hebben concurrerende thuisbezorgers hun entree gemaakt met een eigen app, zoals 99 Food.
Bron: reuters.com 

De nieuwe supermarkt van Amazon in Los Angeles
Amazon gaat waarschijnlijk in februari in Los Angeles de eerste vestiging openen van een nieuwe winkelketen, aldus Yahoo Finance. De supermarkt wordt opgezet in de regio van San Fernando Valley en is op dit moment nog in aanbouw, aan de hand van een grondige renovatie van het omliggende plein. Eerder werd er nog van uit gegaan dat de  supermarkt al in november in bedrijf zou gaan, maar nu is deze openingsdatum volgens een anonieme bron bij Amazon verschoven naar februari. De locatie van de supermarkt impliceert volgens Global Data-analist Neil Saunders dat Amazon dicht bij zijn klantenkring van Amazon Prime wil blijven en tegelijkertijd wil experimenteren met producten die bij Whole Foods niet voor handen zijn. "Ik denk dat Amazon waarschijnlijk heeft gekeken waar zijn huidige klanten zitten en vervolgens zich in die omgeving wilde vestigen", zegt Saunders. "Op die manier wordt een meer welvarend deel van de bevolking aangetrokken. Tegelijkertijd zal een breder publiek kunnen worden aangesproken dan dat met Whole Foods het geval is."
Bron: finance.yahoo.com 

Canada: Empire wil Ontario binnen dringen met Farm Boy en Voilà 
Empire is op dit moment nog ondervertegenwoordigd binnen de stadscentra van Ontario. Het bedrijf wil daar echter verandering in brengen door middel van de merken Farm Boy en Voilà. De in Ontario gevestigde supermarktketen Farm Bou werd ongeveer een jaar geleden door Empire overgenomen voor CA$800mln (€547,2mln). Volgens CEO Michael Medline presteert Farm Boy buiten alle verwachtingen. De directeur gaf tijdens een telefonische vergadering met analisten naar aanleiding van de resultaten van het tweede kwartaal meer details over zowel Farm Boy als Voilà. Voilà is het nieuwe online platform van Empire. Terwijl de meeste andere bedrijven in de sector voornamelijk gericht zijn op inefficiënte online modellen met orderpickers in bestaande winkels, wordt met Voilà gewerkt aan geautomatiseerde distributiecentra. Deze logistieke centra worden ontwikkeld in samenwerking met het Britse Ocado. Het systeem van Ocado is volgens Medline flexibel genoeg om bestellingen die in de ochtend zijn geplaatst later op dezelfde dag nog aan huis te bezorgen. Na verloop van tijd wil Empire de infrastructuur van Ocado verder ontwikkelen om deze nog flexibeler te maken.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: Overzicht van trends in online supermarktsector
In een recent rapport van het Amerikaanse The Food Marketing Institute (FMI) wordt toelichting gegeven over statistieken met betrekking tot het hedendaagse consumentengedrag. Ook geeft het rapport "The Digitally Engaged Food Shopper” een prognose voor hoe dit gedrag in de nabije toekomst zal veranderen. Volgens FMI wordt meer dan 50% van de supermarktomzet van de VS digitaal beïnvloed. Meer dan 60% van de consumenten zoekt via de smartphone of tablet naar kortingsacties, voordat ze naar een winkel gaan. Amerikaanse consumenten zullen met 2025 samen mogelijk goed zijn voor een omzet van zoveel als $100mld (€89,7mld) via online supermarkten. 70% van de consumenten zal ergens in de komende 10 jaar alle boodschappen online uitvoeren.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: