Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thijs de Jong, Pumpkings:

"Oranje Hokkaido verkoopt zichzelf goed, groene Kabocha verdient meer aandacht"

Tholen – Als aanstormende  ‘Pumpkings’ begonnen Thijs de Jong en Bastiaan Blok zeven jaar geleden aan de teelt van Hokkaido en Kabocha pompoenen op 0,2 hectare in de Flevopolder. Nu, zeven jaar later, heeft Pumpkings 25 hectare in eigen beheer en is het bedrijf hard op weg om Europa te veroveren met hun pompoenen.


Bastiaan Blok en Thijs de Jong 

“Het seizoen loopt lekker door”, vertelt Thijs de Jong. “We zijn op dit moment ongeveer een derde van onze pompoenen kwijt, waarbij we ons met onze langer houdbare rassen richten op de latere levering aan de markt. De prijzen zijn gewoon gemiddeld, eigenlijk zoals andere jaren. Op zich gaat het dus goed.” Veel van de pompoenen van Pumpkings gaan de grens over. “Binnenlands doen we ook wel wat, maar we exporteren met name veel naar Duitsland, Scandinavië en Groot-Brittannië. Onze focus ligt op de export, foodservice en wat kleinere retailers.”



Uitdaging
Naast de teelt zijn ook de opslag, verwerking en verkoop van de pompoenen in eigen beheer van Pumpkings. Hierbij is volgens Thijs de bewaring het lastigst. “Vanaf het vroege groeistadium t/m de oogst bepaal je de kwaliteit voor het bewaarproduct. Met de oogst moet je bijvoorbeeld zorgen dat ze niet vallen en voorzichtig in de kist terecht komen en in de bewaring moet je continu zorgen voor lucht op de pompoenen. De pompoenmarkt is de afgelopen jaren fors gegroeid, maar nog steeds niet zo groot. De keerzijde daarvan is dat er weinig kennis is over het product. Met name in het bewaartraject is dat echt wel een uitdaging.”



Thijs merkt dat de toepassing van pompoen bij de consument breder wordt. “Een paar jaar geleden was alleen pompoensoep bekend, maar nu zie je dat pompoenen steeds meer gebruikt worden in bijvoorbeeld salades of gerechten uit de oven. Het product wordt steeds meer ingezet als hoofdingrediënt van een maaltijd. Pompoenen zijn gezond, met een hoge voedingswaarde en weinig koolhydraten, dus ze passen goed in de huidige ‘gezonde’ tijdsgeest. Dat merken we ook om ons heen. Als we zeven jaar geleden vertelden dat we pompoentelers waren, dan reageerden mensen met reacties als ‘hè, wat vies’. Nu geven mensen juist aan het heel lekker te vinden.”

Volgens Thijs is die omslag best hard gegaan. “Pompoen is een product dat zichzelf dankzij de smaak en brede toepassing goed weet te verkopen. Ik verwacht daarom dat de consumptie met name in de buitenlandse markt nog verder zal gaan groeien.”



Gaan voor groen
De verkoper grijpt het moment aan om de Kabocha pompoen ook nog wat te promoten. “De oranje Hokkaido verkoopt zichzelf, maar de Kabocha krijgt volgens mij onterecht nog weinig aandacht. Deze groene pompoen ziet er minder smaakvol uit, maar is in de werkelijkheid zoeter en lekkerder dan de Hokkaido. Ik vind het daarom best opvallend dat die verkoop niet zo hard doorzet. Wat markttrends betreft had ik een aantal jaren geleden wel verwacht dat de Kabocha sterker in de markt zou groeien dan de Hokkaido. Dat is gek genoeg niet gebeurd, al kan dat natuurlijk nog veranderen. We hebben van beide in ieder geval nog volop beschikbaar”, sluit hij lachend af.

Voor meer informatie:
Thijs de Jong
Pumpkings
T: +31 (0) 6 30 69 85 47
E: info@pumpkings.nl
W: www.pumpkings.nl