Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joana Keur, Iber Lengua:

“Met een betere talenkennis scoor je punten bij klanten”

Tholen – Bijna 30 jaar geleden rolde taleninstituut Iber Lengua de AGF-sector binnen met hun specialisme in Spaans en Portugees. Inmiddels verzorgt het instituut trainingen in twintig verschillende talen, zowel in het eigen trainingscentrum als bij de cursist op de werkvloer. “We werken in allerlei sectoren, maar zeker 30% van ons werk is in de AGF”, vertelt algemeen directeur Joana Keur. Dankzij de medewerking van verschillende AGF-bedrijven mocht Iber Lengua afgelopen najaar voor de elfde keer de Cedeo klanttevredenheidserkenning in ontvangst nemen. Het bedrijf behaalde dit jaar zelfs een score van 100% klanttevredenheid. 


Joana Keur van Iber Lengua en Juan José Lopez Lopez van Looije Aquilas

“In het begin gaven we binnen de AGF veel lessen Spaans en Portugees, maar dit is verschoven naar Duits en Nederlands. Dat heeft volgens mij een simpele reden: 25 jaar geleden kreeg iedereen nog Duits op school, maar de generatie van tegenwoordig neemt drie lessen en dan stoppen ze ermee. Geen probleem, tot ze ineens in een groothandelsbedrijf komen waar ze tomaten en paprika’s moeten verkopen aan een bedrijf in Duitsland. Dan is het fijn als ze een woordje Duits kunnen spreken in plaats van Engels; niet zozeer omdat Duitsers geen Engels spreken, maar om zich beter te presenteren naar de klant toe. Dat heeft te maken met een stukje zakencultuur en als je daar rekening mee houdt, scoor je punten”, legt Joana uit.

Vaktaal
“Daarnaast zijn we natuurlijk veel bezig met Nederlands op de werkvloer. De praktijkgerichte aanpak van onze taaltrainingen werkt ook goed voor bijvoorbeeld Poolse operators, die niet zozeer netjes werkwoorden willen vervoegen, maar juist de vaktaal van de werkvloer willen leren.” Iber Lengua is daarom, naast een stukje theorie, vooral ook gericht op de praktijkkant en het vakjargon van de sector. Het bedrijf geeft als enige taalinstituut in Nederland garantie op het resultaat. “We willen een stukje kennis verkopen en niet zo maar 10 lessen. We verkopen immers geen taal, maar gereedschap om je werk te doen.”

Loyaal
Voorbeelden van klanten van Iber Lengua zijn Best Fresh, Looye Kwekers, Koornstra, Harvest House, Nature’s Pride en Eosta. “Met Looye Kwekers werken we bijvoorbeeld al zo’n 22 jaar”, vertelt Joana verder. “We zijn zelfs bij de oprichting van de Spaanse vestiging geweest en in december 2018 waren we ook aanwezig bij het 20-jarig jubileum en de opening van het nieuwe bedrijfspand. Langdurige samenwerkingen zoals deze waarderen we. We zien dat AGF-bedrijven zo ook in elkaar zitten; het zijn trouwe bedrijven die loyaal zijn aan hun klanten en leveranciers. Dat is precies wat wij ook willen uitstralen.”
 
Voor meer informatie:
Edwin Keur
Iber Lengua
A. Hofmanweg 5A
2031 BH Haarlem
T: 023-5389849
E: Edwin@iberlengua.nl
W: www.iberlengua.nl