De Europese Commissie heeft haar klimaatplannen, de European Green Deal, gepresenteerd die van Europa in 2050 het eerste klimaatneutrale continent moeten maken.
Matthias Maedge van IRU zei er het volgende over: "IRU is blij met het initiatief en het streven van EU-voorzitter Ursula von der Leyen om van deze Green Deal de nieuwe groeistrategie voor Europa te maken. Het wegtransport gaat hierin een belangrijke rol vervullen."
Wat houdt deze Green Deal precies in en hoe zal zij bijdragen aan het verwezenlijken van de ambitieuze doelstelling om Europa koolstofvrij te maken?
De nieuwe klimaatwet
De wet, die in maart 2020 in werking zal treden, zal een juridisch kader creëren om de klimaatneutrale doelstelling voor 2050 te kunnen realiseren. Voor wegtransporteurs biedt dit nieuwe kansen om de wereld duurzamer te maken zolang het beleid gericht is op een verbetering van het wegtransport in plaats van een vermindering ervan. Vandaag de dag zijn personenauto's verantwoordelijk voor 75% van de CO2-uitstoot.
Richtlijn energiebelasting – stimuleren gebruik van koolstofarme brandstoffen
De herziening van de Energy Taxation Directive (richtlijn energiebelasting) zou in potentie kunnen leiden tot een harmonisering van de brandstofprijzen in de hele EU en 'tanktoerisme' kunnen voorkomen en tegelijk bij kunnen dragen aan een versneld gebruik van koolstofarme brandstoffen door middel van een CO2-heffing.
Alternatieve brandstoffen: noodzakelijk om de groei van de sector te garanderen
Het wegtransport in Eurazië zal naar verwachting tot 2050 met 300% groeien. Deze groei is alleen mogelijk wanneer er een ruimer aanbod aan alternatieve brandstoffen beschikbaar komt, waaronder brandstoffen op basis van gas of waterstof. Een verschuiving naar een uitstootvrije, circulaire economie, waarbij de nadruk op bron-tot-wiel in plaats van uitlaatemissies, zal hiervoor van cruciaal belang zal zijn.
Modale samenwerking: Het belang van een gelijk speelveld
Terwijl de EU het belang van modale samenwerking benadrukt, roept de IRU op tot het creëren van een gelijk speelveld tussen de diverse transportmodaliteiten. In plaats van een verschuiving pleit de IRU voor een focus op innovatie om een snellere, groenere en meer winstgevende interconnectiviteit tussen transportvormen tot stand te brengen. Om een dergelijk modale samenwerking te bevorderen, bestaat één van de aanbevelingen van de IRU uit het herinvesteren van de wegenbelasting in innovatie-projecten voor het wegtransport.
Wegtransport: Europa's levensader is op de juiste weg om CO2-uitstoot te reduceren
In Europa wordt meer dan 50% van de goederen over de weg vervoerd, waarmee een jaarlijkse omzet van €500 mld wordt gegenereerd en werkgelegenheid voor 5 mln mensen wordt gecreëerd. De afgelopen twintig jaar heeft de wegtransportsector fors geïnvesteerd in innovatieve technologieën en heeft zij haar uitstoot tot wel 98% terug weten te brengen. Deze cijfers laten zien dat deze sector duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en dat het wegtransport een belangrijke bijdrage levert aan de Europese economie.
"Alleen door samen te werken, kunnen we een duurzame en welvarende toekomst realiseren. Vandaag al kunnen we starten met het plukken van 'laaghangende' vruchten zoals het cross-border gebruik van voertuigen met een hogere capaciteit en gezamenlijke openbare vervoersdiensten in plaats personenauto's," zei Mattias Maedge tot besluit.
Voor meer informatie:
Marina Iordan
International Road Transport Union (IRU)
Tel: +41 22 918 20 92
Email: Marina.Iordan@iru.org