Amazon en eBay goed voor 40% van Britse e-commerce
Amazon en eBay domineren op dit moment de Britse e-commerce-sector. Dit jaar waren de twee e-commerce-giganten goed voor een marktaandeel van 39,9%. Met name Amazon zag zijn marktaandeel dit jaar verder groeien. Waar het aandeel van Amazon vorig jaar nog op 28,8% stond, is dat dit jaar gestegen tot 30,1%. Het bedrijf loopt daarmee ruim voor op de concurrentie van Britse retailers, zoals Sainsbury’s en Tesco.
Bron: ecommercenews.eu
Metro verwacht €1,5mld van Chinese overname en verkoop Real
Het Duitse Metro verwacht een netto opbrengst van €1,5mld van de verkoop van het meerderheidsbelang in de eigen Chinese afdeling, in combinatie met de overdracht van de Real-hypermarktketen. Beide overnames hoopt Metro binnenkort af te ronden. Het bedrijf gaf onlangs aan dat er exclusieve gesprekken worden gevoerd over de Real-vestigingen. De kandidaat voor overname is een consortium van vastgoedinvesteerders onder leiding van X+Bricks en de SCP-groep. De Chinese afdeling wordt overgedragen aan de Chinese retailer WumartGroup aan de hand van een overeenkomst die in oktober werd gesloten. Metro is in de afgelopen jaren begonnen om onderdelen van het bedrijf die niet tot de kernactiviteiten behoren af te stoten. Metro wil zich zo meer focussen op zijn Europese groothandelszaken, die gericht zijn op de horeca en zelfstandige supermarkten. Over het fiscaal jaar 2018/19 werd een bruto winst vermeld van €1,17mld, wat jaar op jaar een daling was van 4,2%.
Bron: uk.reuters.com
VK: Ocado heeft minder omzetgroei in laatste kwartaal
De Britse online supermarkt Ocado had in het afgelopen kwartaal iets minder omzetgroei dan in voorgaande periodes. Hoewel het aantal wekelijkse bestellingen toenam, bleef de omvang van de gemiddelde bestelling gelijk. In de periode van 13 weken tot 1 december steeg de omzet van Ocado Retail met 10,8% tot £429,1mln (€513,8mln). In het derde kwartaal stond het groeipercentage van de omzet nog op 11,4%. Het gemiddelde aantal bestellingen per week steeg met 10,4% tot 350.000. De gemiddelde bestelling had een waarde van £104,90 (€125,61). Ocado Retail is nu een joint venture tussen Ocado en Marks & Spencer. Ocado heeft op dit moment nog een leveringscontract met Waitrose, dat tot september 2020 doorloopt. De joint venture met Ocado is de eerste stap van M&S als online supermarkt. Er is met betrekking tot de joint venture een evaluatie uitgevoerd over het assortiment. Volgens Ocado heeft M&S voor bepaalde producten die nu nog door Waitrose worden geleverd alternatieven, die een lagere prijs hebben maar qua kwaliteit hetzelfde of zelfs beter zijn. De producten die Waitrose levert betreffen 4.000 artikelen in een totaal assortiment van 55.000 producten. Ocado verwacht dat in de toekomst het assortiment verder wordt uitgebreid met M&S-merken.
Bron: reuters.com
EuroCommerce benadrukt toewijding aan afvalvermindering
Tijdens de Commission Conference on Food Waste hebben EuroCommerce en andere leden van het EU Platform On Food Losses and Food Waste opnieuw beloofd samen te werken aan de vermindering van voedselverspilling binnen de leveringsketen. EuroCommerce heeft zich actief bezig gehouden met het voorbereiden van adviezen voor verschillende sectoren. Dit initiatief werd tijdens het evenement door de Europese commissie ingezet. De retailsector heeft zich zowel op nationaal als Europees niveau ingezet voor duurzaamheid aan de hand van vrijwillige acties van ondernemingen. Een voorbeeld hiervan is de 2012 Retail Agreement on Waste en de resolutie die werd aangenomen door het Consumer Goods Forum. Deze resolutie houdt in dat voedselleveranciers en retailers beloven om met 2025 alle voedselverspilling in de eigen bedrijfsvoering met de helft te hebben verminderd. Ook hebben verschillende retailers zich aangesloten bij het REFRESH-project, dar vanuit de Europese Commissie wordt gefinancierd.
Bron: eurocommerce.eu
België krijgt eerste online supermarkt
Naar het voorbeeld van het Nederlandse Picnic is de Belgische ondernemer Stijn Martens een supermarkt begonnen, die alleen online toegankelijk is. Daarmee wordt de eerste Belgische online supermarkt een feit. Martens heeft onder de naam Hopr een pilotproject opgezet, dat aan het begin van het komende jaar in een Belgische stad van start gaat. Het voorbeeld Picnic heeft zowel in Nederland als in Duitsland veel succes met dit concept. Het bedrijf breidt voortdurend uit en heeft onlangs nog €250mln aan financiering verkregen voor een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum. Stijn Martens was voorheen als marketing-directeur werkzaam bij het telecombedrijf Mobile Vikings. Hopr heeft op dit moment drie elektrische bestelwagens, de benodigde financiering voor de onderneming en contact met verschillende leveranciers, aldus het Belgische nieuwsblad De Tijd.
Bron: retaildetail.eu
India: 7-Eleven plant meer dan 1.000 winkels in Mumbai
7-Eleven India is van plan om fors uit te breiden in Mumbai. Het bedrijf wordt daarmee de eerste buitenlandse buurtwinkelketen die in Mumbai de concurrentie aangaat met lokale retailers. De directeur van de voornaamste franchisenemer Future Group, Kishore Biyani, gaf aan dat er in de eerste paar jaar alleen wordt geconcentreerd op uitbreidingen in Mumbai. De eerste vestigingen moeten met maart in bedrijf gaan. "Er zal een cluster aan winkels komen in Mumbai. We kunnen alleen in Mumbai meer dan 1.000 winkels opzetten. Ik denk niet dat we in staat zullen zijn om in de komende twee, drie jaar iets buiten Mumbai te beginnen”, aldus Biyani. Future Group werd sinds kort ook samen met het Japanse logistieke bedrijf Nippon Express, dat een distributienetwerk voor versproducten op zal zetten ter ondersteuning van 7-Eleven.
Bron: insideretail.asia
Italië: Esselunga experimenteert met nieuw buurtwinkelformat
Esselunga heeft bij wijze van experiment zijn eerste buurtwinkel onder het merk La Esse geopend. De eerste La Esse-vestiging bevindt zich in Corso Italia in Milaan. De winkel heeft drie verdiepingen en heeft een assortiment van ongeveer 2.500 producten. Het concept is gericht op het veranderende consumentengedrag en probeert binnen een winkel in alle dagelijkse behoeftes te voorzien. De begane grond heeft het uiterlijk van een conventionele buurtsuper, waar onder andere losse groente en fruit worden aangeboden.
Bron: esmmagazine.com
Polen stelt nieuwe omzetbelasting uit tot juli 2020
De Poolse overheid heeft besloten om de invoering van een nieuwe belastingwet voor retailers uit te stellen tot 1 juli 2020. Het besluit werd genomen tijdens een vergadering, die werd geleid door de Poolse minister-president Mateusz Morawiecki. Het uitstel is ten gunste van het Portugese Jerónimo Martins, dat als internationale retailer een groot deel van zijn omzet uit Polen haalt via zijn Biedronka-keten.
Bron: esmmagazine.com
IGD: wereldwijde supermarktsector behaalt in 2024 $2,2bln extra omzet
De internationale supermarktsector zal met 2024 voor US$2,2 biljoen (€2,0bln) aan extra omzet behalen. Tegen die tijd zal de omzet zodoende met 24% zijn toegenomen. Dit blijkt uit de laatste cijfers van het internationale onderzoeksorgaan IGD. De prognose van IGD stelt verder dat Azië een marktaandeel binnen alle nieuwe zal hebben van bijna 50% in de periode van 2019 tot 2024. Het aandeel van Noord-Amerika komt neer op 12% en dat van Europa op bijna 16%. Binnen het Europese aandeel komt bijna twee derde op rekening van West-Europa. Latijns-Amerika heeft de laatste tijd een tragere omzetgroei gezien, maar zal naar verwachting op de korte termijn hiervan herstellen.
Bron: igd.com
Amerikaanse supermarkten richten zich meer op gezondheidszorg
Het rapport "2019 Retailer Contributions to Health and Wellness" van het Food Marketing Institute (FMI) laat zien dat Amerikaanse supermarktketens zich steeds meer focussen op gezondheidszorg. Het rapport betreft een onderzoek naar 39 supermarktketens met in totaal meer dan 20.000 winkels. 90% van deze winkels heeft een programma voor gezondheid en welzijn. Bij 49% wordt dit programma ingezet voor zowel werknemers als consumenten. Ten opzichte van 2017 is dat een toename van 86%. De programma's die in het rapport worden vermeld betreffen onder andere dienstverleningen in winkels en opties voor online kanalen. 85% van de ondervraagde ketens maakt gebruik van gediplomeerde voedingsdeskundigen. Een op de drie winkels heeft een eigen huisartsenpost.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Ahold-Delhaize neemt dc's over van C&S Wholesale Grocers
C&S Wholesale Grocers heeft ingestemd met de overdracht van drie distributiecentra naar Ahold-Delhaize USA. Twee van de faciliteiten bevinden zich in York, Pennsylvania, terwijl het derde centrum in Chester, New York staat. C&S zal verantwoordelijk blijven voor het leveren van arbeidskrachten voor de logistieke centra. Ook worden er afspraken gemaakt voor de lease van een C&S-faciliteit in Bethlehem, Pennsylvania. C&S Wholesale Grocers werkt al ruim 30 jaar samen met bedrijven die nu in handen zijn van Ahold-Delhaize USA.
Bron: supermarketnews.com
VS: Albertsons werkt samen met logistiek bedrijf Takeoff
Albertsons is een samenwerkingsverband aangegaan met Takeoff Technologies. Samen wordt gewerkt aan technologie voor kleinschalige distributiecentra. Hiervoor worden speciale teams samengesteld, waarmee logistieke oplossingen worden ontwikkeld voor e-commerce. Albertsons heeft aangegeven meerdere distributiecentra van Takeoff over te nemen. Er werd in oktober een klein distributiecentrum voor online retail geopend bij een Safeway-vestiging in het zuiden van San Francisco. Er zijn plannen voor een vergelijkbare faciliteit bij een Safeway-locatie in San Jose, Californië, die met het einde van dit jaar in bedrijf moet gaan. De kleinschalige logistieke centra van Takeoff hebben doorgaans ruimte voor de bewaring van 15.000 tot 18.000 producten. De productiviteit van de faciliteiten kan echter worden vertienvoudigd. Takeoff werkt ook samen met Wakefern in New Jersey, Stop & Shop in Connecticut en Sedano’s in Florida.
Bron: grocerydive.com
VS: UNFI-medewerkers staken in Indiana
Ongeveer 158 werknemers bij een distributiecentrum van United Natural Food Inc. (UNFI) in Fort Wayne, Indiana zijn tot staking overgegaan. De leden van de vakbond Teamsters protesteren tegen hoe volgens de werknemers UNFI de regelgeving voor bescherming van werknemersrechten schendt. Volgens UNFI zijn de stakingsacties illegaal en "onnodig roekeloos". Het distributiecentrum ondersteunt klanten in Indiana, Illinois, Ohio, Michigan, West Virginia en Kentucky, waaronder supermarktketens als Whole Foods, Fresh Market en Cub Foods. De collectieve arbeidsovereenkomst die door de afdeling van Teamsters met UNFI is gesloten liep op 14 september af.
Bron: progressivegrocer.com
Canada: Meer winst en omzet bij Empire
Empire Co. Ltd. had in zijn laatste kwartaal een winst van CA$154,6mln (€105,1mln). In dezelfde periode van vorig jaar werd een winst behaald van CA$103,8mln (€70,6mln). Empire is het moederbedrijf van de Canadese supermarktketens Sobeys en Safeway. Volgens het bedrijf is de winst per aandeel jaar op jaar toegenomen van 38 dollarcent naar 57 dollarcent (van €0,26 naar €0,39). De omzet steeg jaar op jaar van CA$6,21mld naar $6,44mld (van €4,22mld naar €4,38mld).
Bron: canadiangrocer.com