Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage Ledenvergadering Comité Uienhandel

Uienhandelaren blazen behoorlijk deuntje mee: mascotte, glossy en ongeëvenaarde exportcijfers

Tholen - De uienverpakkers draaien deze weken overuren. Met een export die tot en met week 47 de 550.000 ton al ruimschoots overschrijdt, blijven de Hollandse exporteurs vooralsnog zelfs het recordseizoen 2017/18 voor. Als gevolg van de tekorten in India komt de vraag dit jaar zelfs uit onverwachte hoek. Zelfs India neemt momenteel gele én rode Nederlandse uien af en ook de markten die India normaal bedient, hebben een goede vraag naar Hollandse uien. Toch namen ruim 80 mensen uit de uienhandel donderdag 12 december de tijd om naar Van der Valk in Dordrecht te gaan voor de Ledenvergadering van het Comité Uienhandel van GroentenFruit Huis.


Gijsbrecht Gunter overhandigt de eerste Uien Glossy aan Kees Hoogzand

Tijdens de bijeenkomst werd een heuse Uien Glossy gepresenteerd. Het eerste nummer werd overhandigd aan Kees Hoogzand van Hoza Uienhandel, 'samenwerker' van het eerste uur en langst actieve lid bedrijf (1870). Een tweede primeur betrof de introductie van HEROnion, de mascotte van de Nederlandse uiensector door Erik Waterman, voorzitter van de communicatiewerkgroep van de Holland Onion Association (HOA) en Yvonne lesberts van Effort communicatie en bedenker van HEROnion.


Yvonne Iesberts en Erik Waterman onthullen HerOnion

Voorzitter Gijsbrecht Gunter gaf in zijn voorwoord een analyse op de huidige exportcijfers. "Zo’n export betekent gemiddeld 26.500 ton export per week, ongeëvenaard. Dit seizoen wordt gekenmerkt door nieuwe exportmarkten omdat India die normaal gesproken veel uien exporteert op dit moment met een tekort kampt. Bangladesh, Sri-Lanka, Thailand en de Verenigde Arabische Emiraten nemen daarom nu volop uien van ons af. En ook markten waar we anders samen met India op de markt zijn zoals Maleisië weten de Hollandse exportheld te waarderen. Vooral de rode uien vinden hun weg dit seizoen snel in de markt, omdat die momenteel schaars zijn op de wereldmarkt. In Noord-Afrika zien we Libië opnieuw uien afnemen en bij de start van het seizoen was het Brazilië die ons al vroeg verraste met een import van 35.000 ton."


Een flinke delegatie. Klik hier voor de uitvergroting

"Vanuit Europa wordt geen grotere vraag dan anders verwacht. Het continent met 700 miljoen inwoners is met een gemiddelde consumptie van ca. 7 kilo per hoofd van de bevolking zelfvoorzienend. In Nederland is naar verwachting een kleine 1.3 miljoen ton uien voor export beschikbaar. Dat betekent 25.000 ton per week. Oftewel een kleine 24.000 ton vanaf week 48 gerekend. Een mooie uitdaging voor ons samen", zo concludeerde Gunter.

Hij noemde de verlenging van het het ketenbrede uienonderzoek, gebundeld onder de noemer Uireka 2.0 een enorme opsteker voor de uiensector. De komende drie jaar kunnen de ketenpartijen met een budget van maar liefst 2,5 miljoen euro aan de slag met zeven onderzoekthema’s. Tijdens de bijeenkomst stemden de aanwezige uienhandelaren unaniem voor een hogere financiële bijdrage om gezamenlijk te kunnen blijven investeren in onderzoek, promotie en het verkrijgen van markttoegang tot diverse landen.

Naast alle opstekers wees de voorzitter ook op het nieuws dat afgelopen zomer naar buiten kwam over de gevoeligheid van de sector voor witwaspraktijken vanwege contante betalingen, waarna het OM bij diverse bedrijven invallen had gedaan. Daarom werd een presentatie verzorgd door Anke Feenstra en Maaike Coenen over de 'Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme'. (Wwft). De dames gaven aan dat de overheid zo veel mogelijk af wil van cash betalingen en dat er dan ook een wetsvoorstel ligt om deze transacties vanaf 3.000 euro en meer niet meer toe te staan. Voorlopig geldt de meldplicht echter boven de 10.000 euro. Daarbij geldt de verplichting om cliëntenonderzoek te doen. Ook kregen de handelaren nog enkele tips mee voor het geval de FIOD voor de deur staat. 

"Als brancheorganisatie zijn we niet betrokken bij de onderzoeken, maar hebben wel benadrukt dat – met de kennis die wij hebben – de leden van GroentenFruit Huis eerlijke handel doen. Die boodschap blijven we uitdragen, indien het tegendeel niet bewezen wordt. Wij gaan er vanuit dat onze leden zich allen houden aan de regels die gelden. We zien de resultaten van de onderzoeken dan ook met vertrouwen tegemoet", zo gaf Gijsbrecht Gunter aan.


Blazen jongens!

De ledenvergadering werd, inmiddels traditiegetrouw, ludiek afgesloten waarbij dit keer de samenwerkingsvaardigheden van de handelaren werden getest met een heuse ballonact. Daarna bleef het nog lang gezellig aan het buffet.


Voor de mensen die het niet zagen: De ballonnen werden aan elkaar geknoopt in de letters HOA (Holland Onion Association

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Foto's: Andries Gunter