Franse hypermarkten van Auchan draaien verlies

Carrefour start webwinkel in Qatar
Carrefour gaat een eigen webwinkel openen in Qatar. De site wordt opgezet in samenwerking met Qatar Post en is toegankelijk voor consumenten in Doha, Al Rayyan, Al Daayen en Umm Salal. In totaal bereikt Carrefour met de online winkel meer dan 100 wijken. Bestelde boodschappen worden een dag later aan huis geleverd.
Bron: gulf-times.com 

Kritiek op plannen voor verkoop Tesco Asia 
Als Tesco zijn Aziatische tak verkoopt, geeft het bedrijf een prioriteit aan aandeelhouders in plaats van aan een sterke economische strategie voor de lange termijn, aldus GlobalData. Tesco heeft onlangs aangegeven dat een vooralsnog onbekende partij interesse heeft in de overname van de activiteiten van Tesco in Maleisië en de dochteronderneming Tesco Lotus in Thailand. Het bedrijf heeft vervolgens een aantal opties onder de loep genomen met betrekking tot Tesco Asia. GlobalData-analist Hakan Demirci omschreef een plan, waarbij CEO Dage Lewis aandeelhouders tevreden stemt door de Aziatische tak van de hand te doen. De waarde van het netwerk van 2.000 winkels in Azië wordt hierbij geraamd op £7,1mld (€8,4mld). Volgens Demirci negeert de CEO in dit scenario echter het belang van de Aziatische markt voor Tesco op de lange termijn. "Als deze branches worden verkocht, houdt Tesco alleen activiteiten over in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Centraal-Europa. Dat maakt de Tesco-groep kwetsbaar, omdat er dan minder sprake is van regionale diversificatie. Dat leidt tot een minder dynamisch en minder flexibel bedrijf. Tesco verliest bovendien voortdurend marktaandeel in Ierland en het Verenigd Koninkrijk aan discountketens als Aldi en Lidl, wat volgens ons een trend is die ook in 2020 door zal gaan."
Bron: insideretail.asia 

België: Jumbo overtreft verwachtingen
Jumbo heeft met zijn eerste drie winkels in België alle verwachtingen overschreden. Elke winkel heeft naar verluid tot nu toe een gemiddelde weekomzet behaald van rond de €350.000. Jumbo heeft deze cijfers echter nog niet bevestigd. De cijfers zijn afkomstig van verschillende anonieme bronnen bij Distrifood. Als deze resultaten kloppen, zijn ze significant hoger dan bij Nederlandse Jumbo-vestigingen. Een verschil is echter wel dat de Nederlandse Jumbo-winkels vaak een stuk kleiner zijn dan de Belgische locaties, die een winkelruimte hebben van rond de 2.000 vierkante meter. Financieel directeur Ton van Veen gaf enkele weken geleden aan dat de eerste Belgische vestiging in Pelt 50% beter presteerde dan verwacht.
Bron: retaildetail.eu 

VAE: ADAFSA levert lokale producten aan Lulu Group
De Abu Dhabi Africulture and Food Safety Authority (ADAFSA) heeft een overeenkomst getekend met de LuLu Group. Teeltbedrijven rond Abu Dhabi gaan lokale producten leveren aan de hypermarktgroep. De overeenkomst is een manier voor de ADAFSA om te zorgen voor meer concurrerend vermogen van lokale producten en om de levensvatbaarheid van de eigen landbouwsector te ondersteunen. De overeenkomst werd getekend door H.E. Saeed Al Bahri Salem Al Ameri, de directeur-generaal van ADAFSA en Mr. Yusuffali Musliam, de directeur van de Lulu Hypermarket Group.
Bron: zawya.com 

7-Eleven Japan betaalt personeel al 50 jaar te weinig salaris
Door een onderzoek van het nieuwsblad Nikkei is aan het licht gekomen dat het Japanse 7-Eleven al sinds de jaren '70 zijn personeel te weinig uitbetaalt. Het onderzoek laat onregelmatigheden zien in de formule wordt gebruikt om overuren voor deeltijdsmedewerkers te berekenen. Hierdoor krijgen werknemers minder loon dan door de Japanse wetgeving is toegestaan. Alle salarisberekeningen worden uitgevoerd door het hoofdkantoor van 7-Eleven Japan, die vervolgens richtlijnen voor salarissen opstellen voor franchisenemers. Het bedrijf werd voor het eerst op dit probleem gewezen in oktober van dit jaar. In reactie heeft 7-Eleven aangegeven dat de ongeveer 30.000 benadeelde werknemers compensatie krijgen. De compensatie geldt voor een periode die terugloopt tot maart 2012, gezien tot hier het archief van de winkelketen wordt bijgehouden. Werknemers die zelf een salarisadministratie hebben bijgehouden van voor maart 2012 kunnen meer compensatie krijgen.
Bron: insideretail.asia 

België: Carrefour introduceert tassen van zee-afval
Carrefour heeft in België nieuwe herbruikbare en recyclebare boodschappentassen geïntroduceerd. De tassen zijn vervaardigd van afval uit de oceaan. De tassen komen in drie verschillende versies, namelijk een boodschappentas, een draagtas en een opvouwbare tas met zijvak. De tassen zijn ontwikkeld in samenwerking met Seaqual, een organisatie die zich inzet voor het reinigen van oceanen en zeebodems. Bij de productie van ongeveer 100 tassen wordt 10kg plastic gebruikt, dat door Seaqual uit de oceaan is gevist.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Ocado herbouwt dc in Andover
Ocado gaat in Andover, Hampshire het distributiecentrum herbouwen, dat eerder door een brand werd vernield. In februari woedde gedurende vier dagen de brand die de faciliteit in de as legde. Er waren meer dan 300 brandweerlieden nodig om de brand onder controle te krijgen. De nieuwe faciliteit die op dezelfde locatie wordt gebouwd zal in grootte met het vorige centrum overeenkomen. Het distributiecentrum krijgt drie sprinkler-tanks, wat een meer is dan in het originele gebouw. Bij goedkeuring van de plannen zal het ongeveer een jaar duren voor het gebouw in gebruik kan worden genomen. Er zal dan werkgelegenheid worden gecreëerd voor 1.700 werknemers, wat 300 meer is dan in het vorige gebouw.
Bron: bbc.com 

Auchan heeft verliezen bij Franse hypermarkten
De hypermarkten van Auchan in Frankrijk hebben in 2018 met verlies gedraaid. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf dat de hypermarkten verlies hebben gedraaid. Een rapport van het Franse handelsblad Linéaires meldt dat het verlies in 2018 neerkwam op €155 mln. Naar verwachting zal dit verlies in 2019 aanhouden, hoewel het  waarschijnlijk de helft kleiner uit zal vallen. Volgens Linéaires is de omzet bij 70% van de Franse Auchan-hypermarkten afgenomen. Bij 60% van het winkelnetwerk is de omzet met 0% tot 4% gedaald. De rest van het netwerk had te maken met omzetdalingen van meer dan 4%.
Bron: retailanalysis.igd.com 

België: Carrefour opent nieuw winkelconcept in Brussel
Carrefour heeft als onderdeel van zijn buurtwinkelketen Carrefour Express een nieuw concept geïntroduceerd in Brussel. De nieuwe buurtwinkel bij het centraal station van Brussel heeft een groter assortiment aan verse en biologische groente en fruit. Franchise-directeur Giosino Cornacchia is erg positief over het nieuwe concept, dat volgens hem een revolutie zal ontketenen. "We hebben beperkte ruimte in de schappen voor niet-bederfelijke producten, zodat we meer op versproducten kunnen focussen, zoals deegproducten, delicatessen en groente en fruit. We kunnen ook biologische levensmiddelen en producten van het huismerk van Carrefour aanbieden. Naast de winkel bevindt zich een hoek met tafels en stoelen, zodat klanten direct kunnen genieten van wat ze net bij de salade-, soep- of pizzabar hebben aangeschaft.
Bron: retaildetail.eu 

Deliveroo-overname door Amazon in gevaar door Britse toezichthouder
De plannen van Amazon om een aandeel te nemen in de thuisbezorgdienst Deliveroo worden mogelijk geblokkeerd door de Britse mededingingsautoriteit. Het overheidsorgaan heeft aangegeven zich ernstige zorgen te maken over de gevolgen van de overname, met betrekking tot de consument. Mogelijk wil de Britse mededingingsautoriteit daarom een groot onderzoek naar de overname beginnen. In mei van dit jaar leidde Amazon een investeringsronde voor Deliveroo, die $575mln (€516,3mln) opleverde. De twee partijen noemden dit een "minderheidsinvestering", die voor meer concurrerend vermogen tegenover Uber Eats, Just Eat en Takeaway.com zorgde. Door de overeenkomst zou Amazon deel nemen aan het management van Deliveroo. Deliveroo is opgericht in 2013 en heeft sindsdien een snelle ontwikkeling gezien. Het bedrijf heeft wereldwijd een omzet van bijna £500mln (€591,3mln). In het Verenigd Koninkrijk is Deliveroo actief in meer dan 100 verschillende steden. Beide partijen hebben geen financiële details gegeven over de inbreng van Amazon.
Bron: reuters.com 

VS: H-E-B krijgt vernieuwde mobiele app
H-E-B heeft zijn mobiele app vernieuwd. Het nieuwe My H-E-B maakt het de klant makkelijker om boodschappen te bestellen via smartphone of tablet. Volgens Jag Bath van H-E-B is de nieuwe versie van de app een uitstekend voorbeeld van hoe de retailer in nieuwe technologie investeert. "We blijven onze digitale teams in Austin en bij ons hoofdkwartier in San Antionio uitbreiden, zodat we de best mogelijke online ervaring aan onze klanten en partners kunnen geven", aldus Bath.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Wegmans bouwt dc in Hanover
Wegmans Food Markets is van plan om een regionaal distributiecentrum te bouwen in Hanover County, Virginia. De faciliteit wordt gefinancierd met een investering van $175mln (€157,1mln) en zal 700 banen creëren. Door de nieuwe faciliteit wordt het distributienetwerk van Wegmans aan de oostkust van de VS verder uitgebreid. Het logistieke centrum gaat in 2022 in bedrijf en zal aan het einde van dat jaar met 600 werknemers volledig operationeel zijn. Met 2026 zal het centrum volledig bemand zijn met 700 werknemers. In de laatste jaren maakt de in Rochester, New York gevestigde retailgroep al meer werk van Virginia. Op dit moment heeft Wegmans een netwerk van 101 winkels verspreid over New York, Pennsylvania, New Jersey, Virginia, Maryland, Massachusetts en North Carolina.
Bron: virginiabusiness.com 

VS: United Natural Foods, Inc. meldt resultaten over eerste kwartaal 2020
United Natural Foods, Inc. (UNFI) heeft de financiële resultaten over het eerste kwartaal van het fiscaal jaar 2020 bekend gemaakt. In de periode van 13 weken tot 2 november 2019 nam de netto omzet van UNFI toe tot $6,0mld (€5,4mld). $3,1mld (€2,8mln) hiervan was afkomstig van de keten SUPERVALU. Doordat UNFI de nieuwe boekhoudstandaard met betrekking tot leasecontracten heeft aangenomen, is de balans veranderd met ongeveer $1mld (€900mln) aan vaste activa via lease-constructies.
Bron: prnewswire.com 

Walmart loopt uit op Amazon in Amerikaanse online supermarktsector
Het in de staat New York gevestigde onderzoeksbureau Retail Feedback Group (RFG) heeft nieuwe informatie gepubliceerd, waaruit blijkt dat Walmart uitloopt op Amazon als online supermarkt. Het rapport "2019 U.S. Online Grocery Shopper Study" van RFG laat zien dat meer dan de helft van de ondervraagde consumenten in de afgelopen 12 maanden bij slechts een enkele online supermarkt boodschappen heeft gedaan. 37% van de ondervraagde consumenten koos hierbij voor Walmart, terwijl 29% voor Amazon had gekozen. Qua tevredenheid over de online boodschappen haalt Amazon echter wel een hogere score. Op een schaal van een tot vijf krijgt Amazon een waardering van 4,6, wat ten opzichte van de score van 4,7 in 2018 een lichte daling was. Walmart behaalde de tweede plaats met een score van 4,45 (4,54 in 2018).
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

VS: Kroger breidt samenwerking met Walgreens uit
Kroger en Walgreens Boots Alliance breiden hun samenwerking uit door middel van een aanschafalliantie. Het samenwerkingsverband moet helpen bij een efficiënter inkoopbeleid, lagere kosten en gecombineerde middelen voor meer innovatie. De nieuwe joint venture krijgt de naam Retail Procurement Alliance.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Importtarieven hebben wisselend effect op sector en consument
De nieuwe importtarieven die zijn opgesteld als gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en China hebben zowel positieve als negatieve gevolgen gegeven voor de supermarktsector. Latere gevolgen in de toekomst zijn vooralsnog onduidelijk. Dit is een conclusie van een nieuw rapport van het marktonderzoeksbureau Acosta. Het rapport “The Impact of U.S. Tariffs on the Grocery Industry” laat zien hoe de prijzen van producten in supermarkten zich vanaf het einde van de zomer van 2019 hebben ontwikkeld en geeft een overzicht vanuit het perspectief van de consument, retailer en leverancier. “De tarieven hebben nu al imnpact op de gemiddelde consument. Die impact zal naar verwachting alleen maar escaleren", zegt analist Colin Stewart van Acosta. “De Amerikaanse tarieven die op de import vanuit China worden geheven kosten het gemiddelde Amerikaanse huishouden $600 (€538,74) per jaar. Die kosten zullen naar verwachting toenemen tot $1.000 (€900) per jaar als de nieuwe tarieven van eind 2019 van kracht gaan zijn. Het is ook een moeilijke sitatie voor leveranciers en retailers. Leveranciers zijn volledig afhankelijk van de grillen van de overheid. Dit zorgt voor spanning tussen leveranciers en retailers met betrekking tot wie de kosten hiervoor moet dragen."
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven