Jörg Sturmberg, JERSA Fruchtimport GmbH over de actuele markt:

"Hoog uitvalpercentage om kwaliteit knoflook te behouden"

Het loopt momenteel niet slecht voor de knoflook op de Duitse markt. Het product wordt het hele jaar door goed verkocht en rond kerst verwacht men nogmaals een piek in de afzet. Dat vertelt Jörg Sturmberg, directeur van Jersa Fruchtimport GmbH, een knoflookspecialist gevestigd in Bergisch Gladbach.

"Aan het begin van 2020 loopt het seizoen van de verse Nederlandse knoflook ten einde. Aangezien er de afgelopen maanden sprake was van een hoog uitvalpercentage om de vereiste kwaliteitsstandaard te behouden, stijgt de prijs continu en zal men vroeg over moeten stappen op verse Egyptische knoflook. Argentijnse knoflook komt slechts weinig naar Europa."

Het Spaanse seizoen loopt nog verder tot aan het begin van de nieuwe oogst in mei en juni van het komende jaar. Ook daar melden de telers en verpakkingsstations een hoge uitval. Ondanks aanvankelijk een goede oogst stijgt ook hier de basisprijs enorm. "Desondanks is het in dit geval moeilijk een prijsstijging in de handel te verwezenlijken."

Rechts: Spaanse knoflook

"We wensen dat de prijs aangepast wordt, zodat de situatie voor de telers iets stabieler is. Veel telers, vooral in Spanje, kunnen geen reserves opbouwen en hebben financiële problemen." De Duitsers zijn immers bereid om ook meer aan knoflook uit te geven: "Dat ziet men bijvoorbeeld aan de Franse knoflook. Speciale rassen of speciale teeltgebieden behalen deels prijzen die drie tot vier keer zo hoog liggen als de prijzen voor Spaanse knoflook. Daarbij zijn de teeltkosten op zich meestal niet wezenlijk verschillend."

Een goede middenweg is het doel voor Jörg, hoewel hij weet dat de groothandel en retail hier niet in mee gaan. "De prijzen worden praktisch door de handel voorgeschreven."


Verschillende herkomsten

Naast Spanje is China een belangrijke speler op de Europese markt. Voor de firma Jersa wordt dit herkomstland echter minder belangrijk: "Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp dat steeds belangrijker wordt. Ook bij de inkoopfilosofie van de groothandelaren en in de retail ziet men deze ontwikkeling. Het is gewoonweg milieuvriendelijker om de producten uit Spanje naar Duitsland te transporteren dan uit China. Er wordt altijd de voorkeur gegeven aan Europese producten." Natuurlijk bestaat er nog een bepaalde clientèle voor de Chinese knoflook: "We importeren sinds 1992 Chinese knoflook en zullen dit ook in het assortiment blijven houden. De vraag naar Chinese knoflook hangt vaak samen met de grootte en de prijs."


Chinese producten in verschillende verpakkingsgroottes

Ook Duitse knoflook is heel populair en het aanbod groeit gestaag: "Natuurlijk zien we nog geen enorme hoeveelheden, maar iedereen is ooit klein begonnen", weet Jörg. "De telers hebben plezier in de teelt, de vorm en de grootte van de knollen is zeer goed en de producten laten zich goed verkopen. Daarom verwacht ik ook in de toekomst nog een goede maar langzame groei van dit segment."


Griekse knoflook is eveneens goed en smaakvol: "Onder de hier bestaande kwaliteits- en verpakkingseisen is de Griekse knoflook echter te duur voor de Duitse markt."

In de periode voor kerst en rond de feestdagen ziet men ook bij knoflook een piek in de afzet. "In de laatste weken van het jaar worden de winkels vaak van een dubbele hoeveelheid voorzien. Veel consumenten hebben vakantie en de feestdagen zorgen ook bij knoflook voor een grotere koopdrang", zegt Jörg afsluitend.

Voor meer informatie:
Jörg Sturmberg
JERSA Fruchtimport GmbH
Zum Scheider Feld 40
D- 51467 Bergisch Gladbach
Telefoon +49 (0) 22 02 - 980 860
www.jersa.de 
jersa@jersa.de 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven