Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De verdeler legt de bal in het kamp van de vervoerder"

Overuren om het hoofd te bieden aan de staking in Frankrijk

De staking in Frankrijk zorgt voor vertragingen in de bevoorrading en distributie in meerdere Europese landen. De export van vers fruit en groenten uit Zuidoost-Spanje is afhankelijk van het wegtransport. In geval van overmacht zijn het product en de vervoerder altijd de dupe. Want vaak legt de verdeler de bal in het kamp van de vervoerder, die met het probleem van de vertragingen zit opgescheept en die soms ook niet kan voorkomen dat de bederfelijke producten schade oplopen”, legt Javier Parrilla uit, operations manager van het Spaanse vervoersbedrijf Handship. "Daarenboven dekt in veel gevallen van overmacht de verzekering de schade niet en ook de kopers willen uiteraard de risico's tot een minimum herleiden", zegt hij.

“In afwachting van stakingen in Frankrijk hebben we overuren geklopt om meer producten op voorhand te verzenden. De verkoper kan het zich immers niet veroorloven tekorten te hebben. De vervroegde belevering genereert dan wel wat overaanbod en dalende prijzen, maar in ieder geval kan men blijven verkopen. In het tegenovergestelde geval zou er geen product zijn, geen verkoop en zou men echt verlies lijden”, zegt Javier Parrilla.

Om logistieke problemen het hoofd te bieden, overweegt Spanje al geruime tijd verschillende andere opties en het zeevervoer is daar een van. De havens van Gijón in Asturië en van Vigo in Galicië kunnen goede oplossingen bieden met gepalletiseerde containers of door middel van vrachtwagens op het schip.

"Andere scheepvaartroutes winnen ook terrein. Een daarvan is de haven van Algeciras, die steeds meer import vanuit Noord-Afrika probeert binnen te halen om dan via het wegverkeer de verbinding te maken met Madrid en Zaragoza", zegt de operations manager. Algeciras zou kunnen evolueren van 350.000 vrachtwagens naar 600.000. Een deel van deze volumes zijn groenten en fruit van lagere kwaliteit voor de Spaanse markt. “Het gaat niet in de eerste plaats om product dat de concurrentie moet aangaan met Spanje, want daarvoor is het verschil in kwaliteit te groot. Wat in Spanje wordt gekweekt, wordt grotendeels geëxporteerd. Het Noord-Afrikaans product zou dus vooral dienen om de Spaanse markt te bevoorraden en een deel ervan voor de verdere export naar de rest van Europa”, zegt Javier. 

Er is ook nog een derde interessante lijn voor de Spaanse tuinbouwsector. “Rederijen zoals Grimaldi, Balearia of Suardíaz zijn al bereid gevonden om de scheepvaartlijn Cartagena-Marseille uit te baten en zeker nu nadat de werkzaamheden aan de dokken van Escombreras zijn voltooid”, onthult Javier.

Ook de spoorweg blijft zich ontwikkelen met twee hoofdassen: de Atlantische en de Mediterrane lijn. Maar volgens Javier Parrilla blijft het grootste struikelblok de instabiliteit, wat de effectieve ingebruikname verhindert. “Men verwacht dat tegen 2025 de spoorwegcorridors voltooid zullen zijn die noord en zuid verbinden”, besluit hij.

Voor meer informatie:
Javier Parrilla, operations manager
Handship
Tel: +34 610379683 (Spanje)
www.handship.es

Publicatiedatum: