Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe strategie bedoeld om export efficiënter te maken

Mangosector Ghana kiest voor nieuwe aanpak

Vorig seizoen startte MakolaHub met de mangoteelt in Ghana. Directeur Alex Kravecas hoopte via de samenwerking met lokale telers internationale markten te kunnen veroveren maar in de praktijk bleek het lastig om hier voet aan de grond te krijgen. "We werkten vorig seizoen samen met grote telers die zich met name richten op lokale markten en de verwerkende industrie. Ze zijn vooral gericht op kwantiteit en in veel mindere mate op de kwaliteit van het fruit. Daarnaast is de samenwerking met deze telers nogal een uitdaging vanwege het gebrek aan transparantie. Kleinere teeltbedrijven daarentegen hebben vaak meer behoefte aan onze steun en zijn geïnteresseerd in de teelt voor de export. Kortom kleinschalige telers zijn makkelijker om mee samen te werken, hebben meer controle over de productkwaliteit en zijn vaker bereid om voor de exportmarkt te telen."

Deze wetenschap hield in dat MakolaHub de zaken anders aan moest gaan pakken. Kravecas besloot zijn focus te verleggen naar kleinere teeltbedrijven. "Uiteindelijk is het ons doel om samen te gaan werken met honderden kleine telers in heel Ghana. Ieder bedrijf is GlobalGAP-gecertificeerd maar soms hebben ze wel behoefte aan technische ondersteuning en financiering, die wij hen kunnen bieden. Kleine teeltbedrijven, met een areaal van minder dan 12 hectare, zijn veel beter te managen en besteden veel meer zorg aan iedere hectare dan grootschalige bedrijven. Ze produceren dan ook fruit van betere kwaliteit. Het moeilijkste is het overtuigen van kleine telers om te starten met het hanteren van exporteisen. Ghana is geen grote exporteur van verse mango's en daarom zijn telers er vooral gericht op de teelt voor lokale markten en verwerkers."

"De volgende stap bestond uit het verbeteren van onze logistiek. We werken nu alleen samen met telers die zich in een straal van zo'n 16 km van ons pakstation bevinden. Binnen deze straal bevinden zich honderden teeltbedrijven. Vorig seizoen werkten we samen met bedrijven die zich op honderden kilometers afstand bevonden. Deze nieuwe aanpak stelt ons in staat om de mango's sneller te oogsten, verwerken en koelen," legt Kravecas uit. "Hierdoor kunnen we ons nu geheel op de kwaliteit richten. Het werken met een groot aantal kleinere teeltbedrijven heeft als bijkomend voordeel dat ons exportvenster langer is omdat de bedrijven in verschillende regio's zijn gevestigd en de oogstperiodes per bedrijf verschillen."

Kravecas hoopt de overgebleven telers te kunnen overtuigen van de voordelen die MakolaHub hen te bieden heeft. "Er zijn nog steeds telers die niet overtuigd zijn van onze aanpak en geen moeite doen om mango's van exportkwaliteit te telen. Zij blijven liever aan de verwerkende industrie leveren dan te investeren in hun bedrijven. Naarmate de exportseizoenen succesvoller verlopen, zullen meer telers zich realiseren dat investeren in de teelt toch de beste optie is en hen meer op zal leveren. Als het vertrouwen in ons bedrijf toeneemt dan zullen nog meer kleinschalige bedrijven bereid zijn om met ons de samenwerking aan te gaan."

Dit seizoen moet alles dus op zijn plaats vallen. Kravecas heeft veel geleerd van de uitdagingen van vorig seizoen. "Nu is het zaak dat we de mango's gereed krijgen voor de export," zegt hij. "We verwachten zo'n 250 ton te verladen. Het is ons tweede seizoen en we werken ook nog aan de ontwikkeling van een merk om te kunnen concurreren met Peru en Brazilië, wat de voorkeursherkomstgebieden zijn voor mango's op de Europese markt. Ghana heeft twee mangoseizoenen, waarvan één in mei/juni, een periode waarin vrijwel geen andere landen mango's exporteren. Bovendien is het zo dat de transittijd vanuit Ghana korter is dan vanuit Latijns-Amerika en ook dit zal zeker in ons voordeel werken."

Voor meer informatie:
Alex Kravecas
MakolaHub Fresh
Tel: +1 201 394 0368 (US)
Tel: +233 548 762 162 (GH)
Email: AKravecas@Makolahub.com 
www.makolahubfresh.com 

Publicatiedatum: