Eurovignet voor vrachtverkeer niet verboden per 2023

Tijdens de Transportraad van maandag 2 december zijn de Europese transportministers niet tot een gezamenlijk standpunt gekomen over de herziening van de Eurovignetrichtlijn. Dit is de richtlijn waarin de toltarieven in Europa worden beschreven. Nederland, Duitsland, Zweden en Luxemburg blokkeerden het voorstel. Volgens Nederland kleven er te veel nadelen aan het huidige voorstel, zo meldt evofenedex. 

Gevolg voor invoering vrachtwagenheffing
Voor Nederland betekent dit dat het nu verplichte Eurovignet voor zwaar verkeer vanwege Europese regels niet per definitie in 2023 komt te vervallen. In Nederland komt de verplichting voor het Eurovignet wel te vervallen wanneer de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. Er is nu minder druk op een invoering van de vrachtwagenheffing per 2023 dan wanneer het Eurovignet per 2023 niet meer verplicht kon worden gesteld in verband met gederfde belastinginkomsten. Zonder deze tijdsdruk wordt een zorgvuldig wetgevings- en invoeringstraject gewaarborgd.


Tijdlijn herziening richtlijn onbekend
In reactie op het ontbreken van een gezamenlijk standpunt heeft de Europese Commissie besloten het voorstel terug te nemen. Deze richtlijn maakt nu geen onderdeel uit van de onderhandelingen binnen het Mobiliteitspakket. Mogelijk pakt de Europese Commissie volgend jaar de draad weer op. Dit is in lijn met de plannen voor een Europese Green Deal waarvan rekeningrijden onderdeel uitmaakt, wat we deze week konden opmaken uit de uitgelekte plannen van Eurocommissaris Frans Timmermans.

Bron: evofenedex


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven