Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Snackvijgen maken Zuid-Afrikaanse vijgenaanbod compleet

De goede regenval in de wintermaanden en het hete zomerweer in de Kaap hebben het begin van het nieuwe seizoen baby-vijgen van Yukon een extra boost gegeven. 

De oogst van de het ras Bourjasotte Noire, dat lokaal Evita wordt genoemd, zal in de tweede week van januari van start gaan (rechts: de rijpende vijgen).

Vanaf januari tot halverwege februari zullen de aantallen toenemen. De aanvoer zal tot ongeveer midden april sterk blijven en in maart een piek beleven.

Yukon is drie jaar geleden begonnen met de export van baby-vijgen, een logische uitbreiding voor deze toonaangevende Zuid-Afrikaanse leverancier van baby-groenten. "Wij zijn altijd weer op zoek naar spannende producten om onze gastronomische klanten mee te verrassen," zegt Danwille September, senior manager verse AGF bij Yukon. 

"Veel van onze telers telen alleen vijgen en zijn voor hun inkomsten dan ook volledig afhankelijk van de vijgenoogst. De kleinere vijgen zijn vaak sappiger en smaakvoller en we hebben er daarom voor gekozen deze 'smaakbommetjes' hun eigen platform te geven. Om onze klanten een zo lang mogelijk aanvoervenster te kunnen bieden, vindt de onze vijgenteelt verspreid in het land plaats, van het westen tot aan het oosten van de Westkaap."

'Evita'-vijgenboomgaarden in de Westkaap (foto: Yukon)

Hoewel Zuid-Afrika moet concurreren met landen als BraziliĆ«, Chili en Peru, waar op grote schaal vijgen worden geteeld, bevindt het zich wel dichterbij de markten en heeft het land volgens Danwille een voorsprong op de concurrentie vanwege haar smaakvolle product. 

Baby-vijgensegment groeit
"De afgelopen drie jaar heeft dit segment steeds meer aanhangers gekregen en een goede groei doorgemaakt," zegt hij. 

Het mini-formaat van de baby-vijgen spreekt vooral Zwitsers en Russen aan. Deze markten groeien jaarlijks.

"Vanwege hun kleine formaat zijn de vijgen geschikt als snack. In plaats van een hap uit een grote vijg te nemen, die je vervolgens helemaal weg moet werken, kun je ook gedurende de dag een paar eenhaps vijgen als tussendoortje nemen."

Het bedrijf verlaadt haar vijgen naar gespecialiseerde afnemers binnen de gastronomische sector in Frankrijk en Duitsland, een sector waarvoor de baby-vijgen zich natuurlijk uitstekend lenen. "We hebben verstand van de fijne keuken omdat we een specialist zijn in de teelt van groenten, eetbare bloemen en microgroenten. Baby-vijgen hebben een aantal voordelen. Ze smaken heerlijk, geven kleur aan gerechten en zijn vanwege hun mini-formaat uitermate geschikt om gerechten snel en eenvoudig mee te garneren." 

"De Zuid-Afrikaanse tuinbouwsector heeft behoefte aan gewassen die meer waarde en werkgelegenheid opleveren," zegt Danwille. "Ik denk dat vijgen zo'n gewas zijn."

 

Voor meer informatie:
Danwille September
Senior Manager: Fresh Produce
Yukon International Pty Ltd
Tel: +27 21 863 0890
Cell: +27 76 12 77464
Email: danwille@yukon.co.za
https://www.yukon.co.za

Publicatiedatum: