Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Viva Agriculture Israël: nieuwe trends en nieuwe markten

Amos Betzer heeft een zeer uitgebreide kennis van de Israëlische tuinbouwexport. In 1999 ging hij werken bij één van de eerste particuliere Israëlische exporteurs van snijbloemen. Hij zette de groenten- en fruitdivisie van het bedrijf op. Tien jaar later stopte hij bij dit bedrijf om voor zichzelf te beginnen en richtte hij Viva Agriculture op. 


Yair Ohana, salesmanager, en Amos Betzer, eigenaar van Viva Agricultura.

“We werken nu voornamelijk met verse kruiden," zegt Amos. Yair Ohana kwam zo'n 13 jaar geleden bij het bedrijf werken en is nu de salesmanager van het bedrijf. Yair vertelt dat de focus momenteel sterk op mini-groenten ligt. "Deze zijn afkomstig uit Zuid-Afrika. We zijn van mening dat de markt voor deze producten enorm is. De meeste van onze klanten verkopen naast verse kruiden ook deze groentenspecialiteiten. De producten passen dus erg goed in ons assortiment."

Meer product uit Oost-Afrika
“Vijftien jaar geleden zijn we begonnen met de kruidenteelt in Kenia." Hij legt uit dat de kruidenteelt zich geleidelijk van Israël naar Afrika heeft verplaatst. "Tegenwoordig vindt 70% van de teelt van onze verse kruiden in Kenia, Ethiopië, Oeganda en Tanzania plaats. Kruiden blijven ons voornaamste product maar in Kenia zijn we ook begonnen met de teelt van bonen en erwten." De teelt bestaat onder meer uit sugar snaps, peulen, aspergebroccoli en sperziebonen. "Momenteel zijn deze producten hoofdzakelijk voor de Europese markt bestemd."

Willen Noord-Amerikaanse markt penetreren
“Het is ons doel om de markten in de Verenigde Staten en Canada verder te ontwikkelen. "Ik denk dat Israël deze markten over het hoofd heeft gezien omdat het makkelijker was om met de Europese markten zaken te doen," legt Yair uit. "Ik richt me op ons voornaamste product: verse kruiden. Ik denk namelijk dat de kansen op de Amerikaanse en Canadese markt enorm zijn."

Yair zegt dat Viva Agriculture ook begonnen is met de export van paprika's naar de Verenigde Staten. "We exporteren biologische Israëlische paprika's en Habanero-pepers. Dit zijn twee uitmuntende producten."

Import blauwe bessen
“Aangezien de koers van de shekel sterk is, hebben we besloten om te starten met de import naar Israël," zegt Amos. "De afgelopen zeven jaar importeren we blauwe bessen uit Argentinië en Chili. We ontwikkelen de markt voor dit product in Israël. Het seizoen loopt van begin september tot april. Er is nog volop ruimte om deze productcategorie verder te ontwikkelen."

Amos wil de Israëlische consumenten kennis laten maken met verschillende zachtfruitcategorieën. "Iedereen kent aardbeien maar de markt voor bijvoorbeeld frambozen of blauwe bessen is erg klein." Hij voegt eraan toe dat alles op dit vlak goed verloopt. 

Klimaatverandering merkbaar
Yair zegt dat het veranderende klimaat van grote invloed is op de sector. "Iedereen heeft het over klimaatverandering. Ons voornaamste seizoen was van oudsher de winter maar de laatste jaren is hierin verandering gekomen. We merken namelijk dat het Europese kruidenseizoen steeds maar langer duurt. Toen ik 13 jaar geleden in de kruidensector begon, ging het winterseizoen al begin september van start en duurde het tot eind mei."

"Vandaag de dag begint het winterseizoen in november en eindigt het al omstreeks maart of begin april. Dan zie we dat de lokale aanvoer in Europa alweer op gang komt. Ik dacht dat de winterperiode zou verschuiven maar het komt erop neer dat de winter steeds korter wordt. In de zomer hebben we het nu opeens wel drukker. Dit heeft ermee te maken dat we steeds actiever zijn in Kenia." 

Amos zegt dat teeltmethoden veranderen terwijl de consumptie toeneemt. "In de moderne keuken worden veel kruiden gebruikt en dit gebeurt in steeds meer landen."

Hoge wisselkoers is groot probleem
Israëlische kruiden zijn nog altijd belangrijk voor het bedrijf. "Ze zijn goed voor zo'n 30% van onze omzet. Voorheen was dit percentage 100% maar helaas neemt het aandeel af. Het grootste probleem voor Israëlische telers is de hoge wisselkoers," legt Amos uit. 

"Het is inderdaad zo dat arbeid voordeliger is in Kenia maar we hebben hier wel met logistieke uitdagingen te maken. In Israël is de logistiek veel beter en eenvoudiger en relatief ook voordeliger dan in Afrika." Zo moet het bedrijf in Ethiopië dagen van tevoren vrachtruimte reserveren voor luchttransport. "Hier in Israël kunnen we onze producten dezelfde dag nog verladen. Een goede logistiek is cruciaal voor de export van verse kruiden." 

Volgens Amos Betzer moet de Israëlische regering beseffen dat de huidige hoge wisselkoers een negatief effect heeft op de totale export uit Israël. Het gaat niet alleen om de AGF-export. "Wat voor land willen we hebben?",vraagt hij zich af. "Willen we ook in Israël nog gewassen telen? Dit is altijd wel de doelstelling geweest."

 

Voor meer informatie:
Yair Ohana
Viva Agricultura
Tel: +972-3-6863908
Email: ohana@vivafarmers.com
www.vivafarmers.com

 

Publicatiedatum: