Jan van der Kaden, StC International:

"Prijzen Marokkaanse tomaten trekken aan naar gezonder niveau"

Tholen - Waar veel bedrijven zich in de wintermaanden focussen op de Spaanse kasgroenten, ligt bij StC in De Lier de nadruk op de Marokkaanse productie. "We werken nauw samen met onze telers met wie we programma's verzorgen, hoofdzakelijk voor de Nederlandse importeurs. Veel Hollandse bedrijven hebben geen zin het wiel in Marokko opnieuw uit te gaan vinden en stellen ons de vraag van teelt tot inklaring, verpakking en levering in te vullen. Wij koppelen teler en klant direct aan elkaar en betrekken de teler bij het verkoopproces. Die korte keten en onze transparantie zijn onze kracht", vertelt Jan van der Kaden.

Kentering gaande
Inmiddels komt de aanvoer van de Marokkaanse tomaten redelijk op gang. "We krijgen hoofdzakelijk losse, cherry- en cherrypruimtomaten binnen. Dit jaar hebben we het assortiment aangevuld met pruimtomaten, Intense-pruimtomaten en trostomaten. Deze nieuwkomers zag je in het verleden niet veel vanuit Marokko", vertelt Jan. "Met name het kleine tomatensegment is erg goedkoop geweest. Inmiddels is er een kentering gaande en komen er langzaamaan tekorten. Nederland en Polen zijn voor wat betreft losse tomaten uit de markt en in Marokko wil door de lage temperaturen de kleuring nog niet erg vlotten. Hierdoor trekken de prijzen aan naar een gezonder niveau", vertelt Jan.

Naast het tomatenpakket biedt StC ook Marokkaanse paprika's aan. "Dat valt kostprijs technisch niet helemaal mee om te kunnen concurreren met Spanje, omdat er bij paprika's relatief weinig kilo's in een auto gaan en transport duur is de uiteindelijke geleverde prijs en kwaliteit verhouding niet te vergelijken is met Spanje. Maar mede doordat de Russische markt open is voor Marokkaans product, blijft er ook wel vraag naar", zegt Jan. Ook de exclusievere producten gaat de Marokko-specialist niet uit de weg. "Zo zitten we in de testfase met een lijn fijnere rode en groene pepers. En daarnaast bieden we mini-courgettes, mini-komkommers en mini-aubergines aan. Dat zijn weliswaar kleinere aantallen, maar als ze goed verpakt en vervoerd worden, voorzien ze zeker in een behoefte op de Nederlandse markt."

"We hebben dit jaar een groter areaal in Marokko ter beschikking en daardoor een groter pakket te verkopen", vertelt Jan. Hij ziet grote voordelen voor de Marokkaanse teelt ten opzichte van de Spaanse aanvoer. "Arbeid is goedkoper en de teelten zijn kwalitatief op een goed niveau. In deze maand zie je de transportkosten naar Spanje zo met een paar honderd euro omhoog gaan, terwijl je vanuit Marokko gewoon jaarprijzen kunt aanhouden", vertelt Jan.

Kostentechnisch interessant
Ook met het Marokkaanse fruit speelt StC een aardig deuntje mee. "We krijgen nu de eerste containers Marokkaanse clementines binnen en we vervolgens het citrusseizoen vanaf januari tot juni met sinaasappelen. Ook zijn de Marokkaanse avocado's in opkomst. We beginnen het seizoen met de Zutano, gevolgd door Fuerte en Bacon en vanaf nu tot april bieden we Marokkaanse Hass-avocado's aan. Deze gaan meestal in programma’s weg. Daarmee hebben we een leuk alternatief om de tekorten in de markt vanuit overzee op te vullen. En hierin zal Marokko steeds meer een stabielere leverancier van fruit en zachtfruit gaan worden voor de Europese markt. De kwaliteit doet er niet voor onder, we zitten korter op de markt dan leveranciers vanuit het zuidelijk halfrond en dat maakt het kostentechnisch een stuk interessanter", besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan van der Kaden
STC International
Poortcamp 30
2678 PT De Lier
+31(0)174 75 29 50
info@stcint.eu
www.stcint.eu


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven