Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mª Dolores Pelegrín, Apemar: "Het wordt een kort seizoen"

Weinig grapefruit in Spanje en het merendeel heeft grote maten

De Spaanse volumes grapefruit zijn uiteindelijk heel wat minder dan aanvankelijk gedacht. "In oktober wezen de voorspellingen op een daling van de teelt met 26%. Nu zien we evenwel dat er in sommige boomgaarden heel wat minder fruit geoogst zal worden", zegt María Dolores Pelegrín, manager van het afzetbedrijf Apemar uit de provincie Murcia.

Dit jaar is het Spaanse grapefruitseizoen iets later van start gegaan voor het bedrijf uit Murcia. “Op het moment dat we normaal gezien beginnen met grapefruit van de lokale teelt, was er dit jaar nog volop Zuid-Afrikaans fruit beschikbaar van zeer goede kwaliteit. In zo’n geval is het beter om te wachten tot het nationale product hogere Brix-waarden haalt en ook het sapgehalte op het gewenste niveau komt. Je moet de omschakeling van het Zuid-Afrikaanse naar het Spaanse product kunnen maken zonder dat de klant het merkt. Tussen december en januari bereikt het Spaanse grapefruit zijn optimale geur en smaak. Bovendien is het handig te beginnen wanneer de markt schoon is om een mooie prijs te bekomen”, legt María Dolores uit.

De productiedaling in Spanje heeft geleid tot over het algemeen grotere maten. “Minder fruit aan de bomen betekent dat het zwaarder kan worden. Daarom overheersen de grote maten, wat eigenlijk een handicap is bij de afzet, omdat er behoorlijk wat markten zijn die specifiek op zoek gaan naar middelgrote en/of kleine maten. De verkoop gaat niet zo vlot, ook al omdat we af te rekenen hebben met de concurrentie vanuit Turkije dat vooral in Oost-Europa de markten domineert met zijn competitieve prijzen. Israël concurreert ook met ons grapefruit, maar hun prijzen zijn nog hoger dan de onze en hun kwaliteit is bovendien niet vergelijkbaar met die van ons,” vertelt María Dolores.

Door de beperkte beschikbaarheid van het product verwacht María Dolores Pelegrín dat het seizoen 2019/2020 eerder zal eindigen dan gebruikelijk en dat vanaf maart het Spaanse grapefruit bijna alleen op de markt zal zijn.

Voor meer informatie:
María Dolores Pelegrín
FRUTAS APEMAR, S.L.
Mobiel: +34 609656551
Tel: +34 968 379 490 
mdolores@apemar.com
www.apemar.com

Publicatiedatum: