Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Xavi Nolla, manager van Naranjas Torres:

"Dit is zonder twijfel het jaar van de clementines"

Het huidige Spaanse citrusseizoen is diametraal tegenovergesteld aan dat van vorig jaar toen er sprake was van overproductie en mindere kwaliteit door de overmatige regenval. De vraag daalde, de afzet bleef steken en de prijzen kelderen toen naar een historisch dieptepunt.

“Vorig jaar overkwam de sector het ergste wat het kon overkomen. Maar het lijkt erop dat het huidige seizoen er helemaal anders uitziet", zegt Xavi Nolla, de jonge algemeen directeur van Naranjas Torres, het Spaanse familiebedrijf van de derde generatie dat het citrusmerk Torres op de markt brengt.

Van links naar rechts, Pepe Torres en Xavi Nolla, in hun stand tijdens de editie van Fruit Attraction van dit jaar.

“Dit jaar zijn er hogere telersprijzen door de lagere productie. De daling bedraagt naar schatting 30% voor de clementines en ongeveer 10% voor de sinaasappelen. Maar ik ben er van overtuigd dat een seizoen als dit beter is voor iedereen. Vorig jaar was de hoofdrol weggelegd voor de sinaasappel, dit jaar valt die eer zonder enige twijfel de clementine te beurt", voegt Xavi eraan toe.

“Hoewel het nog te vroeg is om met zekerheid te praten over een seizoen dat twaalf maanden duurt wanneer er slechts twee zijn verstreken, lijkt het er op dat het ras Clemenules iets minder lang op de markt zal zijn en eerder plaats zal maken voor de Clemenvilla. Maar om het over de andere variëteiten te hebben, is het nog te vroeg. We weten allen dat we in deze branche zo afhankelijk zijn van het weer,” zegt Xavi Nolla.

Het merk van het bedrijf uit de provincie Castellón heeft een sterke positie bedongen op de binnenlandse markt. Liefst 90% van de omzet wordt in Spanje gedraaid. Een klein deel van de productie gaat naar andere Europese landen. Het bedrijf heeft zijn zetel in Almenara en het bereikt de markten via filialen in Barcelona, Bilbao, Madrid en Zaragoza. Binnenkort zal het ook een plekje hebben op de nieuwe en innovatieve Biomarket, die volgend jaar op de groothandelsmarkt in Barcelona zijn deuren opent.

Voortgestuwd door drie generaties heeft het merk Torres een mooie positie veroverd in Spanje. Citrus vormt de hoofdmoot voor Naranjas Torres, in het bijzonder sinaasappelen en clementines. “Maar we profiteren van de positionering van ons merk in Spanje om ons aanbod te diversifiëren met ander fruit zoals kaki, citroen, grapefruit, aardbei of tafeldruiven. We onderscheiden ons door naast ons merk ook andere kwaliteitsmerken aan onze klanten aan te bieden.”

Xavi heeft ruime ervaring in de sector en werkt sinds 4 jaar bij Torres. “Ik liep eerst twee jaar mee met de directie onder de vleugels van Fernando González die me de filosofie van het merk en het bedrijf liet leren kennen en zijn knowhow doorgaf. Sinds twee jaar leid ik een geweldig professioneel team dat ervoor waakt dat ons merk blijft genieten van het vertrouwen van de consument die we bereiken via meerdere kanalen.”

"Het is onze filosofie om nationaal product te leveren en als het Spaanse seizoen is afgerond, fruit te importeren van andere landen. Zo slagen we er in ons merk jaarrond op de markt te houden", zegt Xavi.

Nieuw: TORRES BIO
"Spanje is de grootste producent van biologische groenten en fruit in Europa. De Spaanse bio-consument is niet meer weg te denken uit het marktlandschap en daarom hebben we zojuist ons nieuwe merk TORRES BIO gelanceerd."

“We kiezen voor bio om aan de vraag van de nieuwe consument te voldoen en tegelijkertijd blijven we trouw aan onze merkfilosofie. We leven in een veranderende wereld die snel vooruitgaat. We streven naar een combinatie van traditie en innovatie maar altijd met behoud van de smaak. De waarden van onze grootouders mogen we immers niet zomaar te grabbel gooien. We houden stand in een telkens andere omgeving die steeds voor nieuwe uitdagingen zorgt en zo kan ons merk Torres generatie na generatie blijven floreren”, zo besluit Xavi Nolla.

Voor meer informatie:
Xavi Nolla
Naranjas Torres
Tel:+34 96 261 00 16 (Spanje)
xnolla@naranjastorres.com
www.naranjastorres.com

 

Publicatiedatum: