Topman Ahold Delhaize:

"Fabrikanten, stop met verschillende inkoopprijzen in verschillende landen"

Fabrikanten moeten stoppen met het hanteren van verschillende inkoopprijzen in verschillende Europese landen. Het is niet de schuld van de supermarktketens dat er niet meer prijstransparantie is in Europa. Dat zegt Frans Muller, topman van supermarktconcern Ahold Delhaize.


Frans Muller (foto: Ahold Delhaize)

"Consumenten moeten zich ervan bewust zijn dat merkartikelen van grote fabrikanten vaak alleen in drie fabrieken worden gemaakt. Dus waarom hebben we verschillende prijzen op elk van de 27 nationale markten? Waarom zien we geen snellere verschuiving naar Europese prijzen?", stelt Muller. Enorme nationale prijsverschillen voor standaardproducten met merknaam ondermijnen volgens hem de voordelen van een interne Europese markt. Ze maken toeleveringsketens onnodig complex en zorgen niet voor meer transparantie. "Als retailer staan we open ​​voor meer prijstransparantie. Het is ook oneerlijk dat leveranciers perfect gelukkig lijken wanneer grote discounters centraal kopen, hoewel ze veel groter zijn dan wij."

Groot verschil
Muller wil graag meer efficiëntie in de keten en meer prijstransparantie voor klanten. "Het is heel moeilijk voor hen om te begrijpen waarom iemand in Frankrijk slechts één grens naar het zuiden moet oversteken en zal ontdekken dat een blikje frisdrank 25% goedkoper is." Hij weerspreekt de claims van fabrikanten dat ze te sterk onder druk worden gezet door supermarkten en de internationale inkoopverbonden. "Weet je, we halen een marge van 4% boven de lijn, wat heel goed is voor een Europese retailer, maar grote fabrikanten verdienen 10% of meer. Dat is een heel groot verschil."

Bron: Lebensmittel Zeitung 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven