Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede marktkansen voor zoete aardappelen uit Latijns-Amerika

De wereldwijde consumptie van zoete aardappelen neemt jaarlijks fors toe. Tot dusver wordt dit exotische wortelgewas voornamelijk uit de Verenigde Staten en het zuiden van Europa geïmporteerd maar ook andere herkomstgebieden, waaronder Latijns-Amerika, winnen terrein. Andreas Schindler uit Hamburg, de drijvende kracht achter fruitlabels zoals Don Limon en Gilbert Grape, koos zo'n vijf jaar geleden voor zoete aardappelen uit Latijns-Amerika. Projecten in India en Afrika maken het portfolio compleet. Hij ziet goede marktkansen voor het exotische gewas, met name tijdens het winterseizoen. 

Het in Hamburg gevestigde bedrijf teelt nu al ruim vijf jaar zoete aardappelen in Midden-Amerika. Projecten voor duurzame ontwikkeling, die uitgevoerd worden in samenwerking met de Duitse federale ministeries, dragen bij aan een positieve economische ontwikkeling en dan met name in Honduras. 

Telers in Latijns-Amerika.

Banen en inkomsten creëren
Onder het label Potato Joe worden de aardappelen in de wereldwijde retailsector vermarkt. "We zijn hier actief als teler en exporteur en verzorgen ter plaatste ook de kwaliteitscontrole. Naar onze mening is de teelt van zoete aardappelen een goede manier om banen en inkomsten te creëren in deze tropische gebieden (de zogenaamde 'Solar Belt'). De markten voor het product bevinden zich vooral op het noordelijk halfrond. De subtropische teelt kan vrijwel het hele jaar op zo'n manier worden gecontroleerd dat er geen energie verbruikt hoeft te worden voor bewaring en koeling. Ongeveer 150 dagen na het planten bereiken de zoete aardappelen de consument al en dat is natuurlijk een voordeel. In regio's met een Mediterraan klimaat moeten de gewassen echter opgeslagen worden om het afzetvenster te verlengen," legt Schindler uit. 

De afzet van zoete aardappelen heeft enorm veel potentie, niet alleen in Europa maar wereldwijd. Met name de vraag naar de oranjevlezige rassen Beauregard en Covington is sterk onder consumenten in Noord-Amerika en Europa. Schindler vertelt dat het product ook in Latijns-Amerika en Afrika op grote schaal wordt geconsumeerd. "Ons idee is dat je ook kennis van de lokale marketing moet hebben om de export te laten slagen. In Nicaragua worden bijvoorbeeld nauwelijks zoete aardappelen gegeten en daarom is het moeilijk om de producten die niet aan de exporteisen voldoen op de lokale markt af te zetten."

Tot dusver zijn er teeltprojecten in Honduras, Guatemala en Costa Rica. Dankzij de sterk toegenomen vraag hebben ook andere opkomende markten aangegeven interesse te hebben in de teelt van zoete aardappelen, waaronder West-Afrika, India en Brazilië.

Goede marketingkansen in Europa
Na een goede start van het Europese seizoen in augustus was de markt vrij bedrijvig tot en met november. De import uit Egypte ging goed van start maar sinds half oktober is er sprake van overaanbod en zeer lage prijzen. We zien echter goede kansen in het nieuwe jaar waardoor de prijzen voor product van goede kwaliteit weer op een acceptabel niveau zullen komen. 

"De kwaliteit van de producten is zeer goed evenals de beschikbare aantallen. Het enige dat ons zorgen baart, is de sterk groeiende vraag. Vorig voorjaar hadden we al te maken met forse prijsstijgingen vanwege aanvoerproblemen van Amerikaanse zoete aardappelen. Dit prijsniveau hield tot augustus aan. Uiteraard trekt dit nieuwe leveranciers uit andere landen aan. We zijn dan ook bang dat er op de langere termijn overaanbod zal ontstaan."

Zoete aardappelen tijdens de teelt

Toch is de startpositie van zoete aardappelen vrij goed, gezien de huidige verwachtingen. Nu het Egyptische seizoen bijna voorbij is, komt de aanvoer uit de Verenigde Staten op gang. "We gaan ervan uit dat exotische AGF in de periode van december tot februari goed ontvangen zal worden op de markt. De prijzen zijn acceptabel op dit moment en we verwachten dat het prijsniveau ook zo zal blijven." Groot-Brittannië en Zuid-Europa (Spanje, Italië en Frankrijk) zijn volgens Schindler de belangrijkste groeimarkten in Europa.

Potato Joe is een wereldwijd B2B-merk dat staat voor een internationale afzetketen en maatschappelijk impact. Dit jaar werd er een nieuwe productverpakking geïntroduceerd. "We hebben aanzienlijk bespaard op het inktverbruik en ook het ontwerp iets aangepast."

Volgende stap: Duitse zoete aardappelen voor de lokale markt
Ook in Duitsland groeit de markt voor zoete aardappelen gestaag dankzij de toenemende consumptie. Het aantal telers dat zich toelegt op de teelt van zoete aardappelen neemt eveneens toe. "We willen in de nabije toekomst ook starten met de teelt van zoete aardappelen in Duitsland. We zijn hiervoor in Noord-Duitsland al met proeven begonnen. Het voornaamste idee achter het label Potato Joe is het wereldwijd telen en vermarkten van zoete aardappelen. We willen dan ook een holistische benadering nastreven zodat we jaarrond kunnen oogsten in diverse herkomstgebieden," aldus Schindler. 

Evangeline is een ras dat snel terrein wint in Latijns-Amerika. De prestaties van het ras tijdens verwerking en in de retail zijn beter dan die van andere rassen. Dit ras is met name populair op de grote afzetmarkten. 

Voor meer informatie:
Andreas Schindler
Pilz Schindler GmbH
Tel.: +49 (0)40 - 3095499-45
Fax: +49 (0)40 - 3095499-60
Web: www.don-limon.de
www.pilz-schindler.de    

Publicatiedatum: