Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online retail in opkomst in EU

Britse Spar-partner ondersteunt lokale teelt
James Hall & Co., dat als franchisenemer met Spar samenwerkt in het noorden van Engeland, heeft in het afgelopen jaar met succes de lokale teeltsector ondersteund. De winkelhouder heeft ervoor gezorgd dat lokale en zelfstandige telers groente en fruit konden leveren aan Spar-vestigingen in deze regio. Volgens Wilf Whittle van James Hall & Co. heeft het noordwesten van Engeland een groot aantal toegewijde telers die kwaliteit leveren. "Het doel van het vernieuwen van ons versaanbod was om de CO2-uitstoot te verminderen met kortere leveringsroutes. Ook wilden we ons netwerk van zelfstandige Spar-retailers de vele voordelen meegeven van Britse AGF", aldus Whittle.
Bron: spar-international.com 

Europese ketens promoten financiering voor leveringsketens
Ronald Molenaar, de manager business controlling bj Umbo, en Vilhelm Otterheim, senior sourcing manager van de Zweedse retailer ICA Gruppen hebben tegenover vertegenwoordigers van SCF Europe toelichting gegeven over hoe ze door middel van financiering van leveringsketens leveranciers hebben ondersteund. Op deze manier kunnen leveranciers die voor Jumbo en ICA een sleutelrol spelen met de retailketens meegroeien, wat een sterke zakenrelatie garandeert. Molenaar benadrukte de focus van Jumbo op modernisering en innovatie. Volgens Molenaar is een gezonde leveringsketen noodzakelijk om positieve resultaten te geven voor zowel leveranciers als retailondernemingen. Otterheim was het met hem eens en sprak over hoe ICA de waardeketen optimaliseert. "We dwingen de leverancier nergens toe, maar overtuigen ze over hoe we samen de toekomst tegemoet kunnen treden. Voor ons is de tevredenheid van de leverancier van het allergrootste belang", aldus Otterheim.
Bron: scfbriefing.com 

VK: Co-op onderzoekt belang van welzijn voor leden en werknemers
Retailcoöperaties in zowel het Verenigd Koninkrijk als daarbuiten houden zich steeds meer bezig met onderzoek naar het welzijn van aangesloten bedrijven en het personeel dat daar werkzaam is. Vorig jaar introduceerde de Co-op-groep een welzijnsindex, waarmee het welzijn van verschillende Britse gemeenschappen in kaart werd gebracht. De index geeft een momentopname op het gebied van negen categorieën, zoals onderwijsniveau, participatie en vertrouwen. Op deze manier werd onderzoek gedaan naar 28.000 gemeenschappen in het Verenigd Koninkrijk. In juni van dit jaar heeft de groep de Endangered Spaces-campagne ingezet, die bedoeld is om 2.000 gemeenschappelijke ruimtes te ondersteunen, die in financiële moeilijkheden verkeren. De campagne duurt drie jaar en vindt plaats in samenwerking met de non-profit-organisatie Locality.
Bron: thenews.coop 

Frankrijk: Carrefour krijgt Loop-afdelingen
Tijdens een LSA-evenement heeft de oprichter van TerraCycle, Tom Szaky, aangegeven dat een aantal Carrefour-winkels afdelingen krijgen van Loop, een platform dat onder beheer van TerraCycle valt. De Loop-afdelingen moeten nog voor het eind van dit jaar in bedrijf gaan. De afdelingen bieden producten aan, die normaal alleen beschikbaar zijn via het online platform maboutiqueloop.fr. Volgens Szaky zullen de afdelingen ervoor zorgen dat het bedrijf meer leert over wat Franse consumenten graag van zijn bedrijf willen zien, ook met betrekking tot duurzaamheid.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Letse retailomzet in oktober met 0,4% gedaald
In oktober 2019 is de retailomzet van Letland met 0,4% gedaald ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Dit blijkt uit informatie van het Letse bureau voor de statistieken. De omzet van supermarkten bleef onveranderd. De omzet van non-food retailers steeg jaar op jaar met 0,3%. De omzet van tankstations ging jaar op jaar gezien 3,2% achteruit.
Bron: leta.lv 

AliExpress breidt uit in Saoedi-Arabië en VAE
AliExpress gaat wegens de stijgende vraag in Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten zijn diensten in deze regio's uitbreiden. Bestellingen kunnen nu met elkaar worden gecombineerd, zodat de bezorgkosten omlaag kunnen worden gebracht. Ook maakt AliExpress het mogelijk om met contant geld bij levering te betalen. Om het aantal bestellingen beter te kunnen verwerken heeft AliExpress plannen om een distributiecentrum te openen in Saoedi-Arabië. In de Verenigde Arabische Emiraten staat al een logistiek centrum, dat AliExpress met een tweede faciliteit wil versterken.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Online retail in opkomst in EU
Online winkelen wordt steeds populairder in de EU. Consumenten zijn positief over de voordelen van deze vorm van retail, zoals de toegang tot meer aanbod, het feit dat wanneer en waar dan ook aankopen kunnen gedaan en dat met gemak prijzen kunnen worden vergeleken. Dit blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport over 2018 van de Europese Commissie. 60% van de inwoners in de EU met een leeftijd van tussen de 16 en 74 jaar oud hebben in het jaar dat aan het onderzoek voorafging online wel eens aankopen gedaan. In 2008 was dit nog slechts 32%. Mannen lijken iets meer de voorkeur voor online retail te geven dan vrouwen, hoewel het aandeel aan online consumenten bij vrouwen in de afgelopen 10 jaar meer is gestegen (van 30% in 2008 naar 59% in 2018). Bij mannelijke consumenten steeg dit aandeel van 35% in 2008 naar 61% in 2018. Het aandeel aan online consumenten is in de afgelopen 10 jaar bij alle leeftijdsgroepen toegenomen, hoewel dit het duidelijkst te zien was bij jongere internetgebruikers van 16 tot 24 jaar (van 40% in 2008 tot 72% in 2018) en van 25 tot 34 jaar (van 46% in 2008 tot 78% in 2018).
Bron: ec.europa.eu 

Online supermarkten van start in Costa Rica
In Centraal-Amerika zijn steeds meer nieuwe bedrijven die zich aan concepten voor online supermarkten wagen. Consumenten zijn steeds minder bereid om voor hun boodschappen afstanden af te moeten leggen. Ook wordt gebruiksgemak bij winkels steeds belangrijker gevonden. Online supermarkten sluiten uitstekend aan op deze twee trends. Sinds juli 2019 is de online supermarkt Supex actief in het oostelijk deel van de stadsomgeving van San Jose in Costa Rica. Volgens Supex-oprichter Yuliana Sanchez zorgen de online supermarkten ervoor dat ze op tijd besparen: "In een onderzoek dat we hebben uitgevoerd kwam naar voren dat een consument er minstens een uur over deed om bij een supermarkt langs te gaan."
Bron: qcostarica.com 

Ahold-Delhaize opent kassavrije winkels in Europa en de VS
Ahold-Delhaize gaat op bredere schaal kassavrije winkels inzetten, nadat het concept voor dit soort winkels met succes in zowel Europa als de VS is getest. Klanten laten in deze winkels een eigen creditcard of andere betaalkaart inscannen, halen vervolgens de boodschappen uit de schappen die ze nodig hebben en verlaten dan de winkel zonder nog in een kassarij te hoeven staan. Alle betalingen worden automatisch via de ingescande kaart verrekend. In de VS wordt het winkelconcept gedemonstreerd door de dochteronderneming Retail Business Services tijdens de National Retail Federation Big Show, die in januari 2020 plaats vindt. Een kassavrije winkel is nu bij wijze van pilotproject in bedrijf bij een kantoor van Ahold-Delhaize in Quincy, Massachusetts. De technologie achter de winkel is ontwikkeld in samenwerking met UST Global en Intel. In Europa heeft Albert Heijn inmiddels een winkel volgens dit concept opgezet in Schiphol, waar deze twee maanden in bedrijf zal zijn. Deze winkel is verder ook voorzien van camera's, die verder zonder technologie voor gezichtsherkenning in de gaten houden wat voor producten door klanten worden meegenomen.
Bron: aholddelhaize.com 

Canada: Sobeys bouwt parkeerplaats van plastic
Sobeys heeft onlangs een nieuwe vestiging geopend in Nova Scotia. De bijhorende parkeerplaats is geplaveid met materiaal, dat verkregen is uit plastic afval. Voor de parkeerplaats was een hoeveelheid plastic nodig, die overeenkomt met 6 miljoen plastic boodschappentassen. Als het plastic niet voor dit bouwproject was gebruikt, was het op lokale stortplaatsen beland. Sobeys heeft zich voorgenomen om voor het einde van januari de verstrekking van plastic tassen in eigen vestigingen volledig te beëindigen. Verder heeft de nieuwe vestiging in de omgeving van Halifax een eigen drogisterij en een aanbod met verse salades, sushi en andere vers voorbereide producten.
Bron: canadiangrocer.com 

Publicatiedatum: