Nudging verleidt militairen tot het kopen van meer fruit

Het ministerie van Defensie en het Gedragslab hebben verschillende interventies ontwikkeld om militairen in de kantine te verleiden tot gezonde keuzes. Nudging via dienbladen in combinatie met een korting leidt tot meer fruitverkopen. Voor rauwkost was er geen effect. Onderzoek onder de doelgroep wijst erop dat dit te maken kan hebben met de (on)aantrekkelijkheid van het product. Dat staat in de rapportage 'Rijk aan gedragsinzichten: editie 2019'. Deze rapportage geeft een impressie van de door de departementen uitgevoerde gedragsprojecten in de periode 2017-2019.

Defensie vindt het belangrijk dat militairen gezond eten. Dat is goed voor hun inzetbaarheid, zowel op korte als lange termijn (bij terugkeer in de maatschappij). In de praktijk kopen militairen meer wit brood dan bruin brood en houden ze meer van kroketten dan van salades. Militairen kunnen dus gezondere keuzes maken tijdens de lunch. Defensie heeft daarom het Gedragslab (een interdepartementaal team van communicatieadviseurs met gedragsexpertise) gevraagd om een strategisch advies met concrete interventies.

Interventie: nudging via dienbladen in combinatie met een prijskorting
De dienbladen in één van de bedrijfsrestaurants van Defensie zijn voorzien van stickers waarop groenten en fruit staan afgebeeld. De sticker fungeert als prime en suggereert een plaats op het dienblad waar je groenten en fruit op kunt leggen. Dit is gedaan naar analogie van een apart vak voor groente en fruit in boodschappenwagentjes waarmee in supermarkten is geëxperimenteerd. Dit is gecombineerd met een actiekorting voor rauwkost en handfruit.

Methode: praktijkexperiment
De verkoop van rauwkost en fruit is bijgehouden met kassagegevens. Er is vooraf gemeten en tijdens de interventie op twee locaties: de testkazerne en een vergelijkbare controlekazerne.

Resultaat: meer fruitverkopen
De kassagegevens laten zien dat de interventie leidt tot een flinke stijging van het percentage transacties waarbij fruit verkocht wordt. In de testkazerne stijgt dit van 9,5% in de weken voorafgaand aan de interventie naar 15,3% tijdens de looptijd. In de controlekazerne blijven de fruitverkopen min of meer stabiel (13,6% versus 15,7%). Voor rauwkost was er geen effect. Onderzoek onder de doelgroep wijst erop dat dit te maken kan hebben met de (on)aantrekkelijkheid van het product.

Zie voor meer informatie het rapport Rijk aan gedragsinzichten editie 2019 op de site van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Bron: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven