Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tanith Freeman, Dutoit Cherry Time

Zuid-Afrika verwacht kleinere kersenoogst

De kersenoogst van Dutoit in de Nuy Valley nabij Worcester is ongeveer een maand geleden van start gegaan en dat is 3 tot 5 dagen eerder dan gebruikelijk. 

De opwaartse trend van deze groeiende jonge sector houdt aan maar zal dit seizoen wel wat afvlakken vanwege de hete en droge omstandigheden tijdens de bloei en fruitzetting begin september. 

Het was de heetste septembermaand ooit, zegt Tanith Freeman, productmanager bij Dutoit. De late regen in oktober zorgde ervoor dat het vroege fruit ging barsten in de Koue Bokkeveld maar de impact op de oogst is minder groot dan aanvankelijk werd gevreesd. De oogstdaling voor deze vroege rassen zal niet meer dan 3% bedragen. 

"Ons piekseizoen breekt over zeven tot tien dagen aan. Momenteel is het mooi, zonnig weer en dat is prima voor kersen," zegt ze. Ze merkt op dat zowel de export- als lokale markt momenteel sterk zijn omdat het aanbod laag is. In de aanloop naar kerst is de vraag op Europese markten goed en Chili, Australiƫ en Nieuw-Zeeland richten zich met name op markten in het Verre Oosten. Tanith zegt dat de periode van kerst tot aan februari ook goed is omdat consumenten dan doorgaans gezonder gaan eten.

Hoge verwachtingen voor kersenoogst volgend jaar
"Als alles goed gaat, dan hopen we dat de situatie volgend jaar totaal anders zal zijn," zegt ze. "Nieuwe boomgaarden zullen dan productief worden en we maken ons op voor een flinke stijging van de aantallen. Tanith besteedt veel tijd aan het beoordelen van nieuwe kersenrassen uit diverse veredelingsprogramma's. 

Momenteel zijn Britse en Europese retailers de voornaamste afnemers van de kersen van Dutoit. Lidl Duitsland verkoopt de kersen onder haar merk Cherry Time, dat dit jaar haar vijfde verjaardag viert.

Het bedrijf is van plan om het Cherry Time merk in Europa uit te breiden maar Tanith legt uit dat dit te maken heeft met de beschikbare volumes. "Dit jaar zal het bereik van het merk kleiner zijn omdat er minder fruit beschikbaar is. De grotere oogst van volgend jaar zal ons meer ruimte geven om het merk te promoten."

"Het is jammer dat de oogst dit seizoen kleiner is want de kwaliteit van het fruit is geweldig."

 

Voor meer informatie:
Tanith Freeman
Dutoit Cherry Time
Tel: +27 23 312 1072
Email: tanith@dutoit.com
www.dutoitagri.co.za

Publicatiedatum: