Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europeanen steeds meer bewust van milieu-impact

Zwitserland: Migros stopt met Amigos-platform
Migros heeft besloten niet langer nog verder te werken met het Amigos-platform. Amigos is een sociaal winkelplatform, dat bij wijze van test werd ingezet in de omgevingen van Zurich en Bern. Via Amigos konden consumenten bestellingen plaatsen, die vervolgens door andere particulieren aan huis werden geleverd bij wijze van wederdienst. Het platform werd in april 2018 geïntroduceerd, maar zal met 10 december weer uit de lucht worden gehaald. Volgens Migros was het concept op zich een succes, met veel positieve reacties en vraag. Volgens de retailgroep was er echter een sprake van een risico dat het concept begon te veranderen in een conventionele online winkel, waarna besloten werd om het project te beëindigen.
Bron: en24.news 

Europeanen steeds meer bewust van milieu-impact
De gemiddelde consument in de EU is zich steeds meer bewust van de gevolgen voor het milieu tijdens het doen van boodschappen. Dit is een van de conclusies van de laatste editie van de Consumer Conditions Scoreboard, die door de Europese Commissie wordt gepubliceerd. Het rapport laat verder zien dat het verschil tussen de consumenten van verschillende regio's binnen de EU steeds kleiner wordt. Ook wordt het vertrouwen van de consument in de eigen supermarktsector groter dankzij strengere regelgeving. Volgens EU-commissaris Věra Jourová laten de cijfers zien dat 70% van alle consumenten vertrouwen heeft in dat retailers de rechten van consumenten respecteren. "Het rapport geeft echter ook aan dat het streven om het vertrouwen van de consument en de omstandigheden voor consumptie moeten worden verbeterd. De nieuwe wetgeving voor consumentenrechten zal hiervoor zorgen. Verder ben ik blij om te zien dat consumenten zich steeds meer bewust worden van de gevolgen voor het milieu. In de aanloop naar de kerstdagen moedig ik alle consumenten aan om alleen om te gaan met betrouwbare winkels, goed de eigen rechten te kennen en vooral verantwoordelijk inkopen te doen", aldus Jourová.
Bron: ec.europa.eu 

VK: Ocado opent eerste mini-dc
De Britse online supermarkt Ocado gaat in het begin van 2021 in Bristol in het westen van Engeland zijn eerste "mini"-distributiecentrum openen. Het distributiecentrum zal geautomatiseerd zijn en gebruik maken van robottechnologie. De nieuwe plannen voor uitbreiding impliceren hoe de technologie van Ocado sneller en op bredere schaal kan worden ingezet. De retailtak van Ocado heeft slechts een marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk van 1,4%. De technologie die door het bedrijf wordt ontwikkeld en op de markt wordt gezet, geeft Ocado echter een marktwaarde van £8,1mld (€9,5mld). Het bedrijf heeft samenwerkingsverbanden opgezet met supermarktketens van over de hele wereld, waaronder Kroger in de VS. Volgens analist Bruno Monteyne van Bernstein zeggen de plannen voor Bristol daarom meer over de staat van de technologie van Ocado dan over de plannen voor distributie op zich.
Bron: reuters.com 

Auchan past strategie voor Oekraïne aan
Auchan is van plan om in Oekraïne meer uit te breiden met buurtwinkels. In de afgelopen 12 maanden heeft Auchan veel succes gehad met deze aanpak. Het besluit om af te stappen van grote winkelformats is genomen, nu blijkt dat lokale consumenten meer geneigd zijn om dichter bij huis met een grotere regelmaat kleinere boodschappen te doen. De buurtwinkels van Auchan hebben een assortiment dat meer op deze trend is toegespitst. In plaats van een breed aanbod wordt er door de keten meer gefocust op alledaagse benodigdheden en levensmiddelen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Polen: Eurocash introduceert pakketbezorging
De Poolse retailer Eurocash heeft plannen aangekondigd om een eigen pakketbezorgdienst op te zetten. De dienst My Package is bedoeld voor online bestellingen die door klanten van de keten abc kunnen worden geplaatst. Een klant die bij abc een pakket bestelt, kan deze op een gewenst tijdstip en bij een locatie naar voorkeur afhalen. De keten abc is een van de grootste ketens van Polen, met een netwerk van 8.600 vestigingen. De winkels worden beheerd door franchisenemers en zijn vooral te vinden in kleinere steden. Eurocash wil de nieuwe bezorgdienst zo snel mogelijk inzetten, zodat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de markttrends in de aanloop naar de feestdagen.
Bron: esmmagazine.com 

Australië: Coles opent innovatieve nieuwe winkel
Coles heeft in een voorstad van Melbourne zijn nieuwste versie van het supermarktformat Coles Local geopend. Coles presenteert de nieuwe vestiging als zijn meest innovatieve supermarkten ooit. Het aanbod van de winkel is opgesteld aan de hand van uitvoerig marktonderzoek in de omliggende omgeving. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 60% van de inwoners een hond heeft en dat de gemiddelde leeftijd van de potentiële klanten tussen de 20 en de 35 zit. Coles springt hierop in door speciaal hiervoor extra mogelijkheden in de winkel te plaatsen, zoals een soort saladebar voor hondenbrokken, een self-servicemachine om verse ananas te snijden en een breed assortiment aan vega-producten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Ocado gaat samen werken met Aeon
De Britse online supermarkt Ocado heeft een overeenkomst voor samenwerking getekend met de Japanse retailer Aeon. Het is voor het eerst dat Ocado samen gaat werken met een Aziatisch bedrijf. Aeon gaat verspreid over Japan een distributienetwerk opzetten voor online retail, waarbij Ocado de technologie voor dit netwerk zal leveren. Eerder heeft Ocado soortgelijke overeenkomsten gesloten met retailers als Kroger in de VS.
Bron: reuters.com 

Buitenlandse retailers breiden uit in China
Steeds meer buitenlandse retailers willen sneller uitbreiden in de Chinese sector. China is voortdurend bezig om zijn consumptiestructuur te verbeteren en heeft in de afgelopen jaren dan ook een sterke groei op dit vlak meegemaakt. "Over het algemeen openen buitenlandse retailers dit jaar meer vestigingen, met nieuwe merken, grote winkels en nieuwe bedrijfsmodellen", aldus Gao Feng, die als woordvoerder verbonden is aan het Chinese ministerie van handel. Ook volgens Zhang Yi, CEO van het in Shenzhen gevestigde Media Research, gedijt de Chinese retailsector goed: "De groeitrend is positief en uitnodigend voor met name buitenlandse bedrijven." De Chinese retailomzet is in de periode van januari tot oktober van dit jaar met 8,1% toegenomen in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De omzet kwam daarmee neer op 33,48bln yuan (€4,34bln), aldus informatie van het Chinese nationale bureau voor de statistieken.
Bron: globaltimes.cn 

India: Amazon mag investeren in Future Retail
De aandelen van het Indiase Future Retail Ltd zijn met 13% gestegen. De directe aanleiding hiervoor is de toestemming die door de Indiase mededingingsautoriteit is verleend aan Amazon om in het bedrijf te investeren. Amazon is van plan om een minderheidsbelang 3,58% in Future Retail te nemen. Future Retail kondigde de plannen voor deze investering in augustus aan. Het bedrijf heeft in India een netwerk van meer dan 1.500 winkels, waaronder de discountketen Big Bazaar. Er zijn geen financiële details over de samenwerking tussen Amazon en Future Retail bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat Amazon hierdoor meer houvast krijgt binnen de Indiase retailsector. 
Bron: reuters.com 

Japan: Retailomzet in mineur door belastingverhoging
De omzet van de Japanse retailsector is in oktober met het snelste tempo afgenomen sinds 4,5 jaar. De aanleiding hiervoor is een verhoging van de BTW, waardoor prijzen zijn toegenomen en consumenten minder uit zijn gaan geven. Op 1 oktober werd de BTW verhoogd van 8% naar 10%, met als doel om zo de enorme staatsschuld voor een deel te verlichten. Jaar op jaar nam de omzet in oktober met 7,1% af. Met name de omzet die binnen de marktsegmenten voor auto's, huishoudelijke artikelen en kleding wordt gegenereerd viel een stuk lager uit. Analisten van Reuters gingen uit van een afname van 4,4%. De vorige keer dat de omzet zoveel afnam is in maart 2015 met 9,7%.
Bron: reuters.com 

Nieuw-Zeeland: Amazon niet toegankelijk wegens verandering in BTW
Een groot aantal internationale sites van Amazon zijn op dit moment in Nieuw-Zeeland niet meer toegankelijk. De reden hiervoor is omdat deze sites vooralsnog niet overeenkomen met de nieuwe wetgeving omtrent de BTW van Nieuw-Zeeland. De wetgeving houdt in dat buitenlandse bedrijven BTW moeten innen op hun omzet die via Nieuw-Zeelandse consumenten wordt gegenereerd. De wet is van toepassing op bedrijven die jaarlijks voor meer dan NZ$60.000 (€35.100) aan producten naar Nieuw-Zeeland exporteren, waarbij de losse producten per stuk minder kosten dan NZ$1.000 (€585). Volgens een woordvoerder van Amazon worden de betreffende sites tijdelijk stilgelegd, zodat de technische kant van het implementeren van de Btw-heffing kan worden uitgevoerd. Een uitzondering hierop is het online platform in de VS, dat eerder al in staat was om de BTW door te berekenen. Zodoende is Amazon US wel voor Nieuw-Zeelandse consumenten toegankelijk.
Bron: stuff.co.nz 

VS: Purple Carrot introduceert startup-programma voor plantaardige producten
Het in maaltijdkits gespecialiseerde bedrijf Purple Carrot heeft onder de naam The Garden Incubator een startup-programma opgezet voor nieuwe plantaardige producten. De financiering van het programma komt tot stand dankzij hulp van het investeringsbedrijf Unovis Partners via het New Crop Capital-fonds. Start-ups die aan het programma deelnemen krijgen ondersteuning op het gebied van marketing, merkbekendheid, e-commerce, data-analyse en de leveringsketen. Ook krijgen een aantal deelnemende bedrijven een startkapitaal van tot $250.000 (€228.000).
Bron: fooddive.com 

VS: Walmart groeit dankzij online en supermarktsegment
De Amerikaanse retailgigant Walmart hoopt zijn online succes van de laatste tijd om te zetten in doorzettende groei. De omzet in de thuismarkt neemt met name toe dankzij het supermarktsegment. De vergelijkende winkelomzet is in de afgelopen periode voor het 21ste kwartaal op rij gestegen. Ook nam het winkelverkeer toe. De online omzet steeg met meer dan 40%.
Bron: kobi5.com 

Publicatiedatum: